לאחר קרוב לארבע שנות מאבקים משפטיים ועימותים פוליטיים, כאשר "התפוח האדמה הלוהט" עובר בין שלושה שרי פנים – גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי – בג"ץ קבע הערב (רביעי), בהחלטה דרמטית, שעיריית תל אביב תוכל להמשיך לאפשר פתיחת עסקים בשבת, בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוקי העזר העירוניים.



העירייה חוקקה שני חוקי עזר המתמקדים במתן ההיתר להפעלת עסקים בשבת: פתיחת מתחמי בילוי ופתיחת מרכולים באזורים שונים בעיר, בהתאם לרשימה שהוקצתה לכל אזור. חוק העזר החדש לפתיחת המרכולים נחקק בעירייה בעקבות החלטת בג"ץ בעבר לפסול את החוק הקודם ולקבוע קריטריונים למתן ההיתר לפתיחת עסקים בשבת. בחוק העזר שנחקק בעקבות פסילת החוק הקודם מתירה העירייה לפתוח מאות מרכולים, פיצוציות, בתי קפה, מסעדות ומקומות בילוי ואף בתי מרקחת.
לפני כשלושה חודשים קבעה הממשלה לאחר דיון טעון ששר הפנים, אריה דרעי יקבע את הקריטריונים לפתיחת העסקים בשבת בתל אביב. ההחלטה התקבלה בעקבות העתירה שהוגשה לבג"ץ. "אנשים שונים מחזיקים החלטות שונות באשר לתרגום המשפטי שיש לתת להכרה באופיו של יום השבת כיום המנוחה", ציינה השופטת דפנה ברק-ארז בהחלטה שדחתה את העתירה נגד מתן ההיתרים על ידי העירייה לפתיחת העסקים בשבת. את העירייה ייצגו עורכי הדין ד"ר ישראל (רלי) לשם, יוכי כדיר-פז ועידן לרון ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'.


רון חולדאי. צילום: תומר נויברג, פלאש 90



ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי הגיב בסיפוק: "כפי שאמרתי כבר לפני כארבע שנים – העיר תל אביב-יפו היתה חופשית ותישאר חופשית". 

סגן ראש עיריית תל אביב וראש סיעת ש"ס, הרב נתן אלנתן, יצא בחריפות נגד ההחלטה ואמר: "היו צריכים להמתין לשר הפנים, שאמור היה להגיש את המלצתו לפסילת חוק העזר העירוני המתיר פתיחת עסקים בשבת". הוא ציין כי "עד לחקיקת חוק העזר החדש, החוק בתל אביב אסר מאז ימי ראש העירייה הראשון מאיר דיזנגוף פתיחת עסקים בתל אביב בשבת. מתן ההיתר כעת לפתיחת עסקים בשבת מהווה הפרה של הסטטוס-קוו בעיר".
 
"תל אביב היא העיר העברית הראשונה. מדוע צריכים לפתוח עסקים בשבת? אי אפשר שיהיה יום מנוחה אחד בשבוע, כפי שקורה במדינות רבות בעולם? ישנם גורמים שהם נגד היהדות ומנסים לטעון על כפייה דתית כביכול. אבל סגירת עסקים בשבת היא גם חוק סוציאלי", טען עוד הרב אלנתן, "הממשלה תיזום חוק הסדרה עוקף בג"ץ גם בנושא פתיחת העסקים בשבת בתל אביב. תל אביב היא לא מדינה אחרת, אלא חלק ממדינת ישראל".

יו"ר התאחדות הסוחרים: "צריכים לשאוף לסגירת מסחר כוללת בשבת"

יאיר קורח, יושב ראש התאחדות הסוחרים אמר כי "בית המשפט מצמצם ומגביל בהחלטתו את תופעת פתיחת המרכולים השבת בתל אביב בשליש. אך כמדינה אנו צריכים לשאוף לסגירת מסחר כוללת בשבת והפרדתו מתרבות הבילוי והפנאי ביום זה. בפסיקתו בית המשפט מצביע על מחדלי שר הפנים בסוגיית המסחר בשבת, ועל סירובו העיקש להימנע מקבלת החלטה. יחד עם זאת בית המשפט יוצר שינוי חיובי של המציאות, בהפחתת המסחר בשבת בתל אביב ומונע מהעירייה מלפתוח את כלל המסחר בשבת על דעת עצמה".
 
לדבריו, "מסחר בשבת אינו סמל לחופש הפרט אלא לשעבוד שלו. כעת על חברי הכנסת לראות את טובת כלל הציבור, לייצר הפרדה בין בילוי ופנאי ובין מסחר קמעונאי בשבת, ולהגן על יום המנוחה השבועי של בעלי עסקים קטנים ועובדים שכירים, לא רק בתל אביב כי אם בכלל הארץ".

גלאון: "השפיות גברה היום על הקולות השואפים לכונן בישראל מדינת הלכה"
 
יושבת ראש מרצ מרצ זהבה גלאון התייחסה להחלטה ואמרה: "מברכת על החלטת בג"ץ לאשר פתיחת עסקים בשבת בתל אביב. עיריית תל אביב בחרה בפתיחה מתונה ומכבדת של מספר מצומצם של מרכולים וחנויות בשבת, והיא עשתה את זה כי זה רצונם של תושבים תל אביב, וכי זו זכותם להחליט איך תיראה השבת שלהם".
 
לדברי גלאון, החלטת בג"ץ מהיום מהווה אשרור חשוב לסמכותם של תושבי תל אביב להחליט על עצמם באופן דמוקרטי, ולסמכותה של העירייה לחוקק חוקי עזר בהתאם. השפיות גברה היום על הקולות השואפים לכונן בישראל מדינת הלכה.
 
חברת הכנסת תמר זנדברג התייחסה להחלטה והגדירה אותה כ"ניצחון השפיות". לדבריה, מדובר במתווה מאוזן ומתון שראוי שיתקבל, ואמירה חשובה על סמכותה של עיר לקבוע חוקי עזר משל עצמה במיוחד. "בג"ץ חילץ את השבת מידי הכפייה הדתית של הממשלה לידי הקהילות המקומיות", הוסיפה.
 
חבר הכנסת אלעזר שטרן הוסיף כי "שוב הממשלה הכריחה את בג"ץ להכריע בסוגיות על אופיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כאשר המחוקק מתרשל במילוי חובתו הוא לא מותיר ברירה לבד מכך שבג"ץ הוא זה שיקבע סוגיות יסוד של חיינו מדינת ישראל. טוב שיש שופטים בירושלים"