כאשר בספטמבר שנה שעברה יצאתי בקריאה לארגונים חברתיים בישראל לבוא ולהשתתף ליוזמה "רוח ללא מגבלות", שבמסגרתה תרמתי את כספי פרס בראשית בו זכיתי למטרת החיבור בין אמנות קלאסית לבעלי מוגבלויות, לא ציפיתי שההיענות לה תהיה כה עוצמתית.



עברו כמה חודשים, והשבוע היה לי הכבוד להכריז על 14 הארגונים שזכו לתמיכה במסגרת היוזמה, אשר מופעלת בישראל בידי "מתן – United way". באירוע מרגש במשרד ראש הממשלה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נפגשתי לראשונה עם הנציגים של הזוכים ושוב התרשמתי עד כמה עמוקה מחויבותם ליעד, אשר הצבנו לעצמנו בתחילת הדרך.



לפני קצת יותר משנה, כאשר התבשרתי כי זכיתי ב"פרס בראשית", הרגשתי שנפלה בידי הזדמנות נדירה לשלב באמצעות נתינה את שני העולמות בהם אני קיים – עולם האמנות הגבוהה ועולם המאבק היום-יומי למען שילובם של בעלי המוגבלויות בכל תחומי החיים, בישראל ובעולם כולו. הכבוד של קבלת פרס בראשית הביא עמו זכות גדולה – להעמיד למבחן המציאות את האמונה העמוקה שלי בכך, שאנו חייבים להחזיר לבעלי מוגבלויות את אוצר התרבות הגבוהה ומוזיקה קלאסית, אשר גורל אכזר, ולפעמים גם אדישות חברתית, נטלו מהם.



לכן פיתחנו את היוזמה "רוח ללא מגבלות", כדי לתת עדיפות לפרויקטים אשר רצו לעשות את החיבור הזה שנחשב בדרך כלל לבלתי אפשרי – להפוך את אמנות האיכותית ביותר לנגישה לבעלי מוגבלויות שיוכלו להיות לא רק צרכני אמנות זו, אלא גם יוצרים ומשתתפים פעילים בה.



אני מודה כי לא יכולתי לדמיין, כמה רבה תהיה ההיענות ליוזמה שלנו בקרב ארגונים וולנטריים וגופי תרבות בישראל. לשמחתי וגם להפתעתי התברר, כי האמונה שלנו בכך שהחיבור הזה הוא אפשרי ונחוץ, אכן מבוססת. ארגון "מתן" קיבל פי חמש יותר הצעות לפרויקטים ממה שיכולנו לממן.



ההיענות הרבה הוכיחה שהחיבור  נחוץ ואפשרי. יצחק פרלמן. צילום: פלאש 90
ההיענות הרבה הוכיחה שהחיבור נחוץ ואפשרי. יצחק פרלמן. צילום: פלאש 90



בבואנו לבחור את הפרויקטים הזוכים, השתדלנו לאתר מקרב המועמדים כאלה שהציגו לא רק איכות גבוהה, אלא גם היכולת להמשיך להתקיים לאורך זמן, משום שליציבות כזאת יש חשיבות עליונה למשתתפים – בעלי מוגבלויות.



העושר והגיוון של הפרויקטים שנבחרו להשתתף ביוזמה "רוח ללא מגבלות" מוכיחים, כי קיים רצון אדיר מצד יוצרי האמנות הישראלית להגיע אל הקהל של בעלי המוגבלות, והוא פוגש רעב גדול לתרבות מצד אלה שלא יכולים לצרוך אותה כיום בגלל קושי פיזי או נפשי.



מעבר לתרומתו הייחודית של כל פרויקט המסר החשוב ביותר של היוזמה כולה הוא פשוט: הזכות לאמנות ולתרבות, כמו כל זכות אחרת, היא זכות טבעית של בעלי מוגבלויות, לא משום שהחברה מאמינה בצדקה, אלא משום שהם בני אדם שווים. נגישותם לתוכני תרבות מעשירה לא רק את עולמם הרוחני, אלא את חברה כולה.



והנה השמות:


1) ורטיגו – להקת מחול מודרני היוצרת אמנות עכשווית בעלת נגיעה חברתית וקהילתית חזקה הבאה לקרב בין אנשים באמצעות שפת הגוף.


כספי הזכייה יממנו פרויקט כח האיזון – מרכז למחול משולב המפגיש בין בני אדם במגוון רחב של יכולת גופנית.



2) מוזתיקה
– עמותה, המביאה מוזיקאים צעירים להופעות בפני קהלים שלא זוכים בדרך כלל למגע עם מוזיקה קלאסית, בארץ ובמדינות נוספות בעולם.


כספי הזכייה יממנו פרויקט מוסיקה ללא הגבלה: מצוינות מוסיקלית בזכות הקהילה.



3) "נא לגעת"
- אחד מהתיאטראות החדשניים ביותר בעולם, מרכז תרבות ואומנות המפגיש בין אנשים חרשים עיוורים והקהל הרחב ויוצר דיאלוג שוויוני המקדם את הצרכים והשאיפות של כל אדם.


כספי הזכייה יממנו פרויקט הצגת תיאטרון חדשה עם שחקנים חרשים-עיוורים



4) כפר נהר הירדן המארח מדי שנה 1800 ילדים בני כל הדתות ומכל מגזרי האוכלוסייה, המתמודדים עם מחלות קשות או עם מוגבלויות שונות – פיזיות, רגשיות וקוגניטיביות.


כספי הזכייה יממנו פרויקט מגע המוזיקה – סדנאות מוזיקה ותנועה לילדים.



5) בית איזי שפירא - ארגון הפועל למען קידום איכות חייהם וזכויותיהם של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים.


כספי הזכייה יממנו פרויקט שילוב בתרבות הפנאי - סדרת קונצרטים לילדים עם מוגבלויות ומשפחותיהם.



6) קונסרבטוריון הסדנה ירושלים - בית מוסיקאלי לכ-650 תלמידים המייצגים את הפסיפס האנושי הנדיר של העיר ירושלים, שמספק אנושיות, מקצועיות וסביבה חמה ותומכת לתלמידיו.


כספי הזכייה יממנו פרויקט תוכנית לימודי מוסיקה לילדים עם צרכים מיוחדים.



7) החברה למתנ"סים - רשת ארצית של 700 מרכזים קהילתיים, המשרתים מיליוני תושבים ביותר מ-150 רשויות מכל המגזרים והאוכלוסיות בחברה הישראלית.


כספי הזכייה יממנו פרויקט תאטרון מונגש רב נכותי - הנגשת אומנות הבמה לאנשים עם מוגבלויות.



8) מילבת - עמותה המתמחה מזה 34 שנים בפיתוח של אביזרים וטכנולוגיות המאפשרים לאנשים עם מוגבלות לתפקד בעצמאות מרבית.


כספי הזכייה יממנו פרויקט נוגעים בצלילים – בניית כלים מוזיקליים המותאמים לילדים עם צרכים מיוחדים.



9) קרן גשר לקולנוע פועלת להביא אל המסך ייצוג הולם, מעמיק ואותנטי של הקבוצות השונות בחברה על מנת לאפשר היכרות עמן ולקדם דיאלוג בין תרבותי וחברתי.


כספי הזכייה יממנו פרויקט פתיחת מסך - חממה ליוצרי קולנוע עם מוגבלות.



10) עלה נגב נחלת ערן - חלק מרשת מעונות עלה המציע בית חם, מקצועי, ואוהב לתינוקות, ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה.


כספי הזכייה יממנו תכנית תרבות לילדי הכפר הכוללת סדנאות, הופעות וביקורים במוזיונים.



11) מוזיאון ישראל - מוסד התרבות הגדול ביותר במדינת ישראל שנמנה עם המוזיאונים לאמנות וארכאולוגיה המובילים בעולם.


כספי הזכייה יממנו פרויקט תוכניות אמנותיות לילדים ונוער עם צרכים מיוחדים.



12) בית ספר למוזיקה "רימון" - בית ספר על-תיכוני, מוסד מוביל בארץ ללימודי מוזיקה בו לומדים בממוצע 500 סטודנטים בשנה.


כספי הזכייה יממנו פרויקט לכל ילד יש קול – הקמת להקות זמר בהשתתפות ילדים בעלי צרכים מיוחדים.



13) הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה, המנגישה ספרים, מגזינים, סדרות טלוויזיה, סרטי קולנוע והצגות תיאטרון לילדים.


כספי הזכייה יממנו פרויקט הפקת ספרים מוקלטים לילדים עיוורים ובעלי לקויות קריאה.



14) תיאטרון אורנה פורת - התיאטרון הרפרטוארי הוותיק ביותר בארץ להצגות ילדים ונוער, המביא את הבשורה של אמנות הבמה אל כל ילדי ישראל.


כספי הזכייה יממנו פרויקט הצגת ילדים עבור קהל חינוך מיוחד.



15) בית הגלגלים – עמותה המקיימת מגוון פעילויות לילדים, בני נוער ובוגרים עם נכויות פיזיות, בעזרת מתנדבים, תוך מתן דגש על פיתוח היכולות החברתיות.


כספי הזכייה יממנו פרויקט סופי שבוע בבית אל-אמל - פעילות עם ילדים בעלי מוגבלות במגזר הבדואי.



16) מתנ"ס שיקאגו (לוד) הוקם בשנות ה-80 ונותן מענה לכלל הקהילות החיות בשכונה, החל מהגיל הרך ועד לקשישים.


כספי הזכייה יממנו פרויקט פעילויות פנאי לילדים ונוער בעלי מוגבלויות



17) הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל-אביב - אחד המוסדות הותיקים והמוערכים לחינוך מוסיקלי בארץ, המאפשר מסגרת לימודים מקיפה לגילאי 18-3, המקדמת כל תלמיד לפי יכולתו.


כספי הזכייה יממנו פרויקט "תוכנית פרלמן-ג'נסיס" לנגני כלי קשת צעירים מצטיינים.