הודעת ארגון המדינה האיסלמית שבה הוא נטל על עצמו את האחריות למתקפת הטרור אמש בשעה תשע בערב, שעון פריז, בשדרת שאנז אליזה, מציבה בעיה בפני שירותי הביטחון הצרפתים. האיש שיצא אמש ממכונית האאודי האפורה שלו, ירה מרובה אוטומטי לעבר ניידת משטרה, הרג שוטר ופצע שניים אחרים, אחד מהם קשה, זוהה כקרים שרפי, בן 39, יליד צרפת, מוכר למשטרה כמוסלמי קיצוני בעל עבר של גילויי אלימות כלפי המשטרה.



לפני שש עשרה שנים הוא ירה ופצע שוטר שעצר אותו כשנהג במכונית גנובה ואחר כך ירה שוטר אחר כשהיה במעצר, מה שעלה לו בשנות מאסר רבות. שרפי נורה למוות על ידי השוטרים שכשהחל לרוץ במורד הרחוב, מה שגרם לפציעתה הקלה של תיירת שעברה במקום. ארגון המדינה האיסלאמית, דאעש טען מצידו בהודעתו, כי מבצע הפיגוע הוא דווקא אבו יוסף אל בלג'יקי שהגיע מבריסל ברכבת הטאליס.


שירותי הביטחון הצרפתים הבטיחו לחפש שותפים אפשריים ובלילה פשטה המשטרה על ביתו של המחבל בפרבר שאל ליד פריז. קודם לכן, חיפשו השוטרים, על פי עדות, אחר שותף אפשרי למחבל בחניון התת קרקעי של השאנז אליזה, אך בסופו של דבר קבעו כי שרפי ביצע את הפיגוע לבדו.

במשך שעות ארוכות רוקנה השדרה המכונה היפה ביותר בעולם ואתר תיירות מרכזי של צרפת מאלפי האנשים ששהו בה בשעת ערב. חלקם נאלצו לבלות שעות ארוכות במשרדים, בבתי העסק או המסעדות שבהם שהו. הפיגוע היה במקום הומה אדם ליד חנות מרקס אנד ספנסר ומול חנות מותג היוקרה לואי ויטון.

כוחות משטרת צרפת בשדרות השאנז אליזה. צילום: רויטרס


רכבי משטרה וכוחות צבא חסמו את השדרה ופשטו עליה ומסוק חג באוויר כדי לגלות מחבלים נוספים אפשריים. השוטרים  מנעו מעוברי אורח להיכנס לשדרה, גם מי שרצה להגיע לביתו או לבית המלון שלו לא יכל לעשות זאת. הנשיא פרנסואה הולנד שכינס את הקבינט הביטחוני שלו, יצא מארמונו כדי למסור הודעה שבה אישר את אופיו הטרוריסטי של האירוע.

הנשיא הבטיח כי הבחירות לנשיאות שהסיבוב הראשון שלהם ייערך ביום ראשון יתקיימו תחת השגחה ביטחונית קפדנית ומירבית. הוא הדגיש את הזדהותם של הממשלה והאזרחים עם המשטרה ואת התפקיד המסור והמסוכן שהיא ממלאת. אך ההערכה בפריז היא כי אירוע טרור בלב אחד הסמלים המרכזיים של עיר האורות, שלושה ימים לפני הבחירות מהווה הצלחה לטרור ומכה קשה ליוקרת צרפת וכנראה, שוב לתיירות שלה.

פרנסואה הולנד. צילום: AFP


רק לפני יומיים נעצרו במרסיי שני מחבלים שרצו לבצע פיגועים במהלך הבחירות. האירוע יכול לחזק, מדרך הטבע, מועמדים כמו מרין לה פן בימין הקיצוני והמועמד הרפובליקני פרנסואה פיון  ששמו את המלחמה בטרור, באסלם הקיצוני ובהגירה במרכז המצע שלהם. שניהם ביטלו את אירועי הבחירות שנועדו להם היום. אך גם מועמדים אחרים הביעו מיד את הזדהותם עם כוחות הבטחון.

תקיפת הטרור התרחשה בשעה שבה 11 המועמדים ערכו ביניהם עימות לא ישיר בטלוויזיה, בצורה של סדרת ראיונות. אך מה שקרה בשאנז אליזה הסיט את תשומת הלב מהקמפיין. מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן אמרה במהלך הראיון: "אי אפשר להשאיר לילדינו מדינה שאינה מסוגלת להגן עליהם".