אם היה צורך בהוכחה - ולמי שיודע זאת זה ממש לא הכרחי - לכך שחיזבאללה במצוקה, היא נמצאה בסיור עיתונאים שארגן הארגון השיעי הלבנוני אתמול לאורך הגבול הישראלי. זה היה סיור שכל כולו יחסי ציבור, להפגין שהארגון לא נטש את מחויבותו למאבק נגד ישראל. יותר מאשר הוא נועד לאיים או לאותת לישראל, הוא היה מיועד לצורכי פנים לבנוניים. לא בכדי הוזמנו לסיור עיתונאים לבנונים.



הם ראו מה שכל אחד שמגיע לקרבת הגבול יכול לראות: מוצבים ישראליים על האנטנות שלהם, בניית מכשולים וסיורי צה"ל לאורך גדר המערכת. חיזבאללה מצוי במצוקה בגלל מלחמת האזרחים בסוריה, שבה הוא משמש בשר תותחים של איראן למען הישרדותו של משטר בשאר אסד. כשמונת אלפים מאנשיו - כשליש מכוחו של הארגון - נלחמים בשדות הקטל של סוריה. במהלך הקרבות נהרגו כ־1,800 מלוחמיו, רבים מהם מיחידות העילית וממפקדיו הבכירים, ועוד כששת אלפים נפצעו. זהו מחיר כבד לכל כוח לוחם, בוודאי לצבא חיזבאללה.



המלחמה גובה מחיר דמים תרתי משמע. בגללה הוא מצוי במשבר כלכלי, מוראלי ופוליטי. רבים בעדה השיעית בלבנון שואלים שאלה נוקבת - מדוע מיטב בנינו נהרגים למען מדינה אחרת?



חיזבאללה מתפקד כיום ללא מפקד עליון. שני מפקדיו הבכירים מצאו את מותם בעשור האחרון. לפי פרסומים זרים, עימאד מורנייה הכריזמטי חוסל ב־2008 במבצע מודיעיני משותף של המוסד וה־CIA. מחליפו וגיסו מוסטפה באדר א־דין חוסל בידי עוזריו לפני כשנה, גם כן בדמשק. בשני המקרים זה קרה לאחר שהם יצאו מפגישות עם הבוס הגדול שלהם, מפקד כוח אל־קודס של איראן, גנרל קאסם סולימני. מבחינת איראן, א־דין היה עצמאי מדי, גם משום ששאל יותר מדי שאלות. בעיקר, האם מעורבות חיזבאללה בסוריה הכרחית ובאיזה היקף.



עם זאת, אסור להתעלם מכך שחיזבאללה רוכש ניסיון קרבי רב במלחמה בסוריה, שאותו ינסה לנצל - אם וכאשר יצטרך להתמודד מול ישראל. אולם עד כמה שניתן להעריך, הסיכוי לעימות אינו גדול. את זה אמר, גם כן אתמול, סגנו של חסן נסראללה, נעים קאסם, שאישר כי לארגונו אין כוונה לפתוח במלחמה מול ישראל.



גם לישראל אין כוונות התקפיות. היא מעוניינת לשמור על השקט, ובצדק. אך במקביל היא גם מתכוננת לכל תרחיש אפשרי ונערכת בהתאם: מבצרת את הגבול והיישובים - זה מה שראו העיתונאים בסיור אתמול - ומשפרת את יכולותיה ההתקפיות.



העליונות של ישראל היא בכל תחום ובעיקר בתחום המודיעיני. חיזבאללה יודע על ישראל, בעיקר ממודיעין חזותי וממקורות גלויים: מה שרואים לאורך הגבול ומה שהוא מסיק ממאמרים בתקשורת הישראלית. המודיעין הישראלי יודע הרבה יותר על מה שקורה באמת בארגון הטרור.