נקו לרגע את הראש, תשכחו מכל מה ששמעתם, ותהיו פתוחים להצעה הבאה: נתניה, אחלה יעד לטיולים. הצרפתים גילו את העיר מזמן, רבים מהם החליטו להפוך אותה למרכז חייהם, ואתם מוזמנים לביקור קצר בחסות חוף הים ואטרקציות נוספות. נתניה לא מצטיינת בתיירות פנים. היא מתקשה למשוך אליה את הישראלי הממוצע, ששמע לאורך יותר מדי שנים סיפורים לא מחמיאים. אבל משפחות וזוגות מוזמנים ליהנות פה מהכחול של הים, משמורות טבע יפהפיות, משווקים שוקקים וגם מלא מעט תרבות. ומכיוון שמדובר בעיר תיירות לכל דבר, יש בה גם לא מעט בתי מלון איכותיים, שיעזרו לכם להעביר יומיים של כיף בלב השרון.

השוק בנתניה, צילום: מיטל שרעבי
נתחיל, כמובן, בחוף הים. או ליתר דיוק: הטיילת שנמצאת לאורכו. חוץ מאשר להתרווח על החוף לכמה שעות של בטן–גב, יש פה מספר נקודות שכל תייר, ישראלי או אורח מחו"ל, צריך להכיר. זה נשמע תחילה מוזר, אולי אפילו לא טוב, אבל אנחנו מגיעים לרחבת בית יד לבנים. הסיבה: כאן נמצאת האנדרטה הלאומית המציינת את ניצחון הצבא האדום על הצבא הגרמני במלחמת העולם השנייה. מה הקשר בין נתניה לצבא הרוסי, אתם שואלים? כנראה אין קשר ישיר, אבל בכל מקרה מדובר ביעד חובה מצד הקהל הרוסי שמבקר בעיר.

למשל הנשיא ולדימיר פוטין, שנכח בטקס החניכה של האנדרטה בשנת 2012. האנדרטה היא רק חלק מגן מקסים שניצב מול הים, שבו נוצר שביל של שואה ותקומה. יש בו אותה אנדרטת ניצחון שבנה האמן חן וינקלר, שבמרכזה כנפיים ענקיות מאבן. יש בו גם מסלול שממחיש את סיפור מלחמת העולם השנייה - רואים, מצד אחד, את התרומה הרוסית לניצחון על הנאצים, ומצד שני את הקורבנות היהודים, כמו ילדים בדרך אל המוות. זהו שביל חשוך מעט, וככל שמתקדמים בו יוצאים אל האור והתקווה. בגן תוכלו לראות גם את הפנצ׳ו - אנדרטה של ספינת מעפילים - ומיצג של קרון גרמני, שבו הובלו היהודים להשמדה. הקרון שמוצג בגן אותר בגבול גרמניה, ועד היום ניתן להבחין עליו בחריטות של מגן דוד. 

אנדרטת הניצחון בנתניה, צילום: מיטל שרעבי

פיקניק בפארק


לחובבי המדע והחלל, "פלנתניה" - מרכז העוסק בתחומים אלה, שנפתח לקהל ביוני האחרון - יכול להתאים לילדים הסקרנים שלכם. המקום נבנה הודות לתורם יפני שהשקיע 4 מיליון דולר בפרויקט. במרכז יש פלנטריום שבו אפשר לצפות בכוכבים. ניתן לראות גם סרטים על החלל ועל כדור הארץ, לטייל בגן המדע העשיר במיצגים אינטראקטיביים, להתחבר בגן היפני לתרבות הרחוקה ולהתנסות במדיטציה. 

המרכז מציע סיור למשפחות, שכולל ביקור בגן היפני וסרט קצר על המקום, באורך שעתיים. בימי רביעי, פעם בחודש, יש תצפית על כוכבים והרצאה. כמו כן, אפשר ליהנות מסדנאות מדעיות בסגנון ״הפרופסור המטורף״. "פלנתניה" פתוח בימים ראשון עד שישי (10:00־16:00). ימי ראשון וחמישי מיועדים רק לתלמידי בית ספר. מחיר: 45–35 שקל (מגיל 5). ועכשיו, חזרה לכדור הארץ, אל הטבע. כאן יש שתי המלצות: פארק השלולית ושמורת אירוס הארגמן. בפארק השלולית יש מתקני משחק, סקייט פארק, פינת פיקניק, ואגמון טבעי שמתמלא ממי גשמים. 

שמורת אירוס הארגמן, צילום: מיטל שרעבי

שמורת אירוס הארגמן, שנמצאת ממש מעבר לכביש, מציגה את הפרח שהיא נושאת את שמו. יש בה מסלול מעגלי, שמקיף אותה, ומאוד מומלץ לטייל במקום עכשיו, כדי לא להחמיץ לפחות את שאריות הפריחה. אפשר לבלות כאן בכיף כשלוש שעות. במהלך הסיור המעגלי בשמורה תגיעו למצוק בגובה 55 מטר, שממנו ניתן לערוך תצפית אל הים. מלבד 16 אלף האירוסים שגדלים בכל סוף חורף בשטח השמורה, תוכלו למצוא כאן גם רתמים, כלניות, רקפות וצבעונים. יש שם גם 30 סוגים של פרפרים, צבי ארץ ישראלי, שועלים, דורבנים, צבים, זוחלים וציפורים נודדות. 

איפה אוכלים

בנתניה ניתן למצוא המון בתי קפה שפונים לטיילת. מלבד זאת, נספר על אחת המסעדות החדשות והחמות בעיר - "יורגוס", מסעדה יוונית כשרה. האווירה היוונית האותנטית נשמרת פה בזכות העיצוב הים תיכוני והמוזיקה שמתנגנת ברקע. התפריט, לעומת זאת, קצת פחות, משום שהבעלים החליטו ללכת על קו כשר, וויתרו על מנות כמו סופלקי וגירוס. במקום זאת תוכלו למצוא דגי ים ומנות חלביות כמו פסטה ברוטב ים תיכוני. כדאי מאוד לפתוח את הארוחה במזטים המצוינים, כמו סקורדליה - שקדים טחונים עם שום.המסעדה נפתחה רק לפני כחודשיים, ובערבי שלישי מופיעה בה להקה יוונית. לקראת הקיץ מתכננים במקום להנהיג מסורת של קבלת שבת בצהרי שישי.
 
מסעדת "יורגוס", צילום: מיטל שרעבי


איפה ישנים

מלון "דויד טאוור" שנפתח השנה הוא אופציה אידיאלית למי שמחפש חדרים יוקרתיים במחירים הגיוניים. המלון מרשת סופיטל נבנה בהשקעה של כ–80 מיליון שקל, והוא הראשון מתוך סדרה של מלונות שהרשת מתכננת להפעיל בארץ. "דויד טאוור" נמצא בתוך מגדל רב–קומות במרכז העיר, בסמוך לכיכר העצמאות, ומשקיף אל הים. יש בו 75 חדרים בשבע קומות. יש גם חדרים לאנשי עסקים, שצמודים אליהם טרקלין, חדר מחשבים וחדר ישיבות. בכל החדרים יש טלוויזיות חכמות ומכונות קפה. 
 
מלון "דויד טאוור", צילום: מיטל שרעבי


כאן תוכלו ליהנות גם מהספא המושקע "ויה מאריס": חדרי טיפולים עם מיטות משוכללות ומזרנים מתחממים, חמאם טורקי, חדר כושר, סאונה רטובה, סאונה פינית, ג'קוזי, פינות מנוחה ובריכת שחייה פנימית. המחיר ללילה לזוג: החל מ–1,200 שקל. אם אתם ישנים במלון, כדאי לכם לדעת שבמרחק הליכה של עשר דקות נמצא השוק של נתניה. פה תמצאו כמובן פירות וירקות, מאפים ותבלינים, והשיא של המקום כמובן מגיע לקראת סוף השבוע. מומלץ לבקר בו גם כאשר אין לכם שום עניין בקניות. מספיק להסתובב בין הדוכנים ולהרגיש את הדופק של המקום ובכך לחוות באמת את נתניה.