לקראת יום השואה שיצוין בשבוע הבא, עמותת דורות ההמשך – נושאי מורשת השואה והגבורה, בראשות בילי לניאדו, בת לניצולי שואה מפולין, פותחת מיזם אינטרנטי מיוחד, שנקרא "מנציחים את הפנים". במסגרת המיזם יתבקשו גולשי פייסבוק להחליף את תמונות הפרופיל שלהם באחת ממאות תמונות של ילדים שנספו בשואה.



את התמונות מצאו חברים בעמותת בני הדור השני בבית הוריהם הניצולים ומסרו אותן לפרסום. לכל תמונה מצורף הסבר על זהות הילד ומה עלה בגורלו.


"אנחנו קוראים לציבור הרחב להתבונן בתמונותיהם של הילדים המתוקים, שלרוב צולמו בימי חג ומועד, בימי הולדת ובימי שמחה אחרים בתקופה שלפני השואה, לקרוא את פרטיהם הביוגרפיים ולהחליף למשך מספר ימים את תמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק באחת מתמונות הילדים הנספים, על פי בחירתם", אמרה לניאדו. "אנו גם ממליצים למי שיעשה זאת לשתף את התמונה ואת פרטיה עם חבריו ברשת החברתית".



העמותה קוראת לכל מי שיש ברשותו תמונות של ילדים שהם קרובי משפחתו שנספו בשואה להעביר אותן לאתר ההנצחה הציבורי של העמותה דורות ממוריאליין כדי שאפשר יהיה ליצור דף הנצחה לכל אחד מהילדים ולהעלותו לאתר זה, וכך לשמור את זכרו גם לדורות הבאים.



מתוך הפרויקט. צילום מסך
מתוך הפרויקט. צילום מסך




חברי עמותת דורות ההמשך הם ילדיהם ונכדיהם של ניצולי שואה. "אנחנו העדים של העדים", הוסיפה לניאדו. "לכן אנו מחויבים לפעול להנצחת זיכרון השואה ולספר את הסיפור האישי והמשפחתי שלהם, ובכך להיאבק בהכחשת השואה ובניסיונות להשכחתה. כל ילד כזה היה עולם ומלואו, ומותו הוא בבחינת אובדן של דור שלם שלא נולד".



ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, חיים כיום בעולם 14.411 מיליון יהודים, כך מסרה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במדינת ישראל חיים 6.335 מיליון יהודים, בארה"ב – 5.7 מיליון, בצרפת – 460 אלף, בקנדה – 388 אלף, בבריטניה – 290 אלף, בארגנטינה – 181 אלף, ברוסיה – 180 אלף, בגרמניה – 117 אלף ובאוסטרליה – 113 אלף. בלמ"ס ציינו כי בשנת 1939, ערב מלחמת העולם השנייה, עמד מספר היהודים בעולם על 16.6 מיליון, מתוכם 449 אלף שהתגוררו בישראל. בשנת 1948, ערב הקמת המדינה, מספר היהודים בעולם היה 11.5 מיליון, מתוכם 650 אלף בישראל.



בהכנת הידיעה השתתף משה כהן