שר הביטחון אביגדור ליברמן ומזכיר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס, קיימו הבוקר (שישי) מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב. "הגעתי לישראל שוב כדי להראות את הכבוד שאני רוחש למדינת ישראל. זה הביקור הראשון שלי כשר ההגנה ואני גאה להיות חבר הקבינט הראשון שמגיע לישראל מטעם הממשל החדש", אמר מאטיס,/



"אני מודע לכך שאנו עומדים הבוקר כמה ימים לפני יום השואה ואנחנו מחויבים שאירוע כזה לא יחזור. שיתוף הפעולה בין המדינות נמשך. הגעתי מסעודיה ומביקורים נוספים באזור. בפגישה עם ליברמן הבטחנו לבסס את הקשר החזק בין ישראל לארה"ב".



לדבריו, הביקור הזה נועד להגביר את שיתוף הפעולה מאז ביקוריהם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ליברמן בוושינגטון. "אני שמח שהקונגרס אישר את מינויו של דיוויד פרידמן, שיגיע בתחילת החודש הבא, לשגריר ארה"ב בישראל", 


מאטיס התייחס בדבריו לסוריה ואמר כי לנשיא בשאר אסד יש עוד נשק כימי. "אני מייעץ לו לא להשתמש בו שוב", אמר מאטיס והוסיף כי חיל האוויר הסורי הזיז את מטוסיו לאחר התקיפה האמריקאית בעקבות המתקפה הכימית באידליב.  לגבי ארגון המדינה האסלאמית, אמר מאטיס, כי "דעאש הוא סכנה לישראל ולאירופה. הגברנו את המאבק להבסתו. השר האמריקאי התייחס גם לאיראן ואמר שמשטר האייטולות ממשיך לאיים על ישראל באמצעות חיזבאללה.

השר ליברמן אמר כי " אנחנו והעולם מתמודדים עם רוע מצפון קוריאה ועד ביירות והמקור לרוע הזה הוא איראן, שהיא המקור לחוסר יציבות בכל המזרח התיכון. אנו חולקים את אותם ערכים ואותן השקפות, ועם סיוע אמריקני נוכל להתמודד עם כל האתגרים שמולנו. אנו מעריכים את המבצע והקמפיין האמריקני נגד דאעש". "בישראל שמחים לראות השקפה חדשה בממשל ופעילות של הממשל נגד גורמי טרור. איראן ממשיכה להיות ממנת הטרור הגדולה באזור", הוסיף שר הביטחון.

לאחר מכן עלה מאטיס לירושלים ונועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח הפגישה אמר נתניהו כי "אנו מרגישים שיש שינוי גדול בכיוון של המדיניות האמריקנית. אנו יודעים שהמילים הברורות והישירות שאמרת, אדוני מזכיר ההגנה, לגבי איראן באו בעקבות מילים חזקות וישירות מאוד של הנשיא טראמפ ומעשים מאוד ברורים נגד השימוש של סוריה, השליחה של איראן, בנשק כימי. זה מוערך ברחבי העולם ובאזורנו. אני חושב שזה שינוי מבורך, שינוי אסטרטגי של מנהיגות ומדיניות אמריקנית".

נתניהו ומאטיס. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו ומאטיס. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

 
ראש הממשלה הוסיף כי שתי המדינות חולקות ערכים משותפים וגם סכנות משותפות. "הסכנות המשותפות מבוססות על האיומים הכפולים של האסלאם הקיצוני - הקיצונים השיעים שמונהגים על ידי איראן והקיצונים הסונים שמונהגים על ידי דאעש. אנו מחויבים לסכל את הסכנות האלה כפי שאנו מחויבים למצות את ההזדמנויות המשותפות והגדולות שאני מאמין שעומדות לפנינו".

מאטיס אמר כי  "שתי הסכנות שעומדות בפני ישראל וכל המדינות האחרות באזור שמנסות לשמור על אזור יציב, שקט ומשגשג הן אלה שהגעתי לדון בהן עם ראש הממשלה, במיוחד בשבוע שלפני יום הזיכרון לשואה.  אני חושב שזה חשוב שנזכיר לעצמנו שאם אנשים טובים לא יתאגדו, אנשים רעים יוכלו לגרום לנזק רב בעולמנו. אנו מחויבים לעצור זאת ולעשות כל שיידרש כדי שהדור הבא יחיה בשלום ובחירות".