שוק הדיור ממשיך להצטנן, לפחות בכל הנוגע להיקף העסקאות הנעשות בשוק. על פי נתוני הכלכלן הראשי באוצר, מכירת הדירות בפברואר ירדה ב-7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמה ב-8800. המדובר בירידה של 9% בהשוואה לחודש ינואר.

 יש לציין כי הכלכלן הראשי ממקד יותר ויותר את סקירותיו בנעשה בשוק הנדל"ן במיוחד על רקע ההאטה במכירות. במכירת דירות חדשות נרשמה ירידה תלולה יותר של 16% ואלה הסתכמו ב-1900. הירידה בולטת במיוחד באזור רחובות וכן באזור המרכז שם נרכשו 212 דירות בלבד.

בניכוי המכירות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן המדובר ב-1800. מאז אפריל 2016 נחתמו 3200 עסקאות במסגרת פרויקט זה. חלקם של המשקיעים בשוק הדיור ממשיך להצטמצם ועמד על 16% שהם 1500 מהיקף העסקאות.

 המשקיעים בורחים משוק הדיור בין השאר בגלל העלאת מס הרכישה, מס דירה שלישית וקשיים בהשגת מקורות מימון. בחודש פברואר האחרון הם מכרו 2300 דירות ירידה של 10% לעומת ינואר. ההחלטה בעניין עתיד מיסוי דירה שלישית הנידונה כעת בבג"ץ אמורה להתקבל ב-9 למאי בהרכב מיוחד של שופטי העליון.

"מצוקת הדיור איננה פוסחת על היישובים ביהודה ושומרון" 

 עוד מתברר מהנתונים ששכרם הממוצע של מוכרי דירה יד שלישית גבוה באופן ניכר ועמד על 32.8 אלף שקל חודש. בתוך כך אישרה הממשלה אתמול את הסכם הסחר עם מממשלת סין לייבוא 6000 עובדים לענף הבניה. עקרונות ההסכם סוכמו בחודש שעבר בעת ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בסין.

 שר האוצר משה כחלון אמר שהעובדים החדשים יסייע לפתרון המחסור בכוח האדם בענף ויאפשרו את האצת קצב הבניה כדי להביא להורדת יוקר המחייה. יש לציין כי בישראל כבר עובדים בענף מאות עובדים בין השאר מטורקיה ומבולגריה. אולם על פי ההסכם, פועלים סינים לא יוכלו להגיע ולעבוד בבנייה ביישובי יהודה ושומרון.  

עודד רביבי, ראש מועצת אפרת וראש דסק החוץ של מועצת יש"ע מסר בתגובה: "
מצוקת הדיור איננה פוסחת על היישובים ביהודה ושומרון, לצערנו הסכם הסחר עם ממשלת סין עושה הפרדה בין אפרת לחולון, בין שילה לבת ים. ההבחנה הזו, פוגעת באזרחים ישראלים שווי זכויות, ותגרום לעיכובים נוספים בבנייה החוקית ביו"ש שממילא מתעכבת פעם אחר".