עמותה שהקימו חבריו לפלוגה של יוני (יוחנן) ברגר, שנפל במלחמת לבנון לפני 33 שנה, שיפצה בימים אלו בית שבו מתגוררת משפחה מעוטת יכולת שבנה צנחן.


"מדי כמה חודשים אנחנו עושים פויקה בשטח ויום כיף לחיילים בכל מיני מקומות", מספר חיים אלון, מחברי העמותה, איך הכל התחיל. "בהמשך החלטנו ללוות חייל במהלך השירות ולהרחיב את הפעילות. הרווחה של עיריית נתניה חיברה אותנו למשפחת אסנקאו, שבנם צנחן. ראינו שמבחינת המעטפת הצבאית יש לו את מה שהוא צריך, אבל הבית צריך עזרה. מדובר בבית קטן שגרות בו שמונה נפשות וזקוק לשיפוץ. החלטנו ללכת על מבצע גדול מאוד. אנשים טובים נרתמו למשימה וכל אחד תרם משהו, בין אם בעבודה ובין אם בכסף. במסגרת יום המעשים הטובים עשינו יום התרמה גדול, וכל הכסף הגיע לעמותה".



בעת השיפוץ שוכנה המשפחה בדירה אחרת, שגם את שכירתה מימנה העמותה, בשיתוף עם מחלקת הרווחה בעיר. "הם הגיעו אלינו במזל, ראו את הבית והחליטו לעשות שיפוץ מקיף". מספר יוסי אסנקאו, אחיו של החייל. "הם באו והחליפו את כל התשתיות, חשמל, צנרת. הם הפכו את הבית לגמרי וריצפו מחדש הכל. כל המטבח והשיש – חדש, הוסיפו רהיטים, שמו ארונות, סורגים חדשים, שברו קירות, הוסיפו שירותים. הם תכננו לשפץ ב־15 אלף שקל ויצאו ביותר מפי עשרה".



"אהב לעזור". יוני ברגר ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה
"אהב לעזור". יוני ברגר ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה



"היה מתרגש לדעת שבזכותו הקימו את העמותה"




העמותה להנצחת יוני והחברים הבטיחה למשפחת אסנקאו שביתה יהיה מוכן לפסח. "היעד של העמותה היה שהמשפחה תסב לשולחן החג בבית החדש. והם עמדו בזה! בתוך חודש וחצי היה לנו בית חדש. זה נראה היום כמו מלון חמישה כוכבים". מספר אסנקאו בהתרגשות. "ההורים שלי היו בשוק טוטלי, הם לא האמינו שזה שלהם. אבא שלי לא הפסיק לברך אותם באמהרית, זה היה הדבר הכי מרגש שקרה להם בחיים, כאילו הם זכו בלוטו".



משפחת ברגר שמחה מאוד להיות שותפה בפרויקט מבורך זה. תומר, אחיו, סיפר ל"מעריב־השבוע" על יוני: "אנחנו שישה אחים, הוא היה האח הכי קרוב אלי בגיל, מכפר אוריה. יוני מאוד אהב לטייל, הרפתקאות, פחות התחבר לבית הספר, יותר לקמפינג לתקופות ממושכות בים, היה רודף חופש כזה. המצב הכלכלי בבית היה דחוק, והיה עובד קשה בשביל להשיג את הדברים שרצה. הוא נורא אהב לעזור לאנשים. ונראה לי שכמו שהכרתי אותו, היום הוא היה ממש מתרגש לדעת שבזכותו הקימו את העמותה".



העמותה היא המהות של יוני. הוא היה עוזר לכולם. אם הוא היה רואה מישהו בצרה הוא פשוט היה עוזר לו. זאת ההנצחה הכי טובה למה שהוא היה". אומרת שלווית, אחותו. המשפחות אסנקאו וברגר נפגשו במהלך השיפוץ פעמים מספר. בשבוע שעבר התקיים מפגש מרגש בין אמו של יוני ז"ל לבין המשפחה. העמותה תשמח לתרומות שיעזרו להמשך פעילותה: בנק לאומי, סניף 648, מספר חשבון 50010091.