תוך זיקה לאותה פתיחות מחשבתית, שהניעה ביום הזיכרון את קיומו של טקס הזיכרון האלטרנטיבי שהסעיר רבים בימים האחרונים, קבלו הצעה לחמש אלטרנטיבות נוספות שיעידו על פתיחות מחשבה אמיתית.



1. ימנים: עשו ביניכם ברית ג'נטלמנית. קבלו החלטה ותפסיקו כולכם, בבת אחת, להילחם על קולות הימין הקיצוני. במקום לגנות אלימות בפה רפה וכמס שפתיים, תהפכו אותם ביחד ללא לגיטימיים. עשו מעשה, לכו על ערך שבאמת מאחד. הם אולי יעשו קולות בהתחלה, הקיצוניים, אולי אפילו יזלגו למרזל (שבסוף שוב לא יעבור את אחוז החסימה), אבל לפחות כך אתם תנהיגו אותם במקום שהם ינהיגו אתכם. כרגע אתם לא פוגעים רק בליבה המאחדת ובחוזקה של המדינה, אלא אתם פוגעים גם בעצמכם כי מדי יום אתם מתרחקים יותר מהערכים האמיתיים שלכם.



2. שמאלנים: קחו בחשבון שבכל פעם שאתם נכנסים בכל הכוח, בפול גז ובמלוא הבוטות בממשלת הימין (ולא משנה אם בצדק או שלא), אתם מעוררים דפנסיביות ומקשים עליה לעשות את הצעד הנ״ל. אז הנה הצעה אלטרנטיבית: נסו לכוון חלק מהנכונות היפה להושיט יד חברית למי שמצוי איתכם במחלוקת לא רק לעבר הפלסטינים, אלא גם לעבר אלה מהצד השני של המתרס הפוליטי. מכיוון שכבר הוכח מעל ומעבר לכל ספק שרוח אופוזיציונית מהסוג שבחרתם אומנם מביאה רייטינג אך מרחיקה את ההצלחה בקלפי, אולי אין מה להפסיד בלנסות פעם גישה חלופית.



ח"כ עודה.  אלו שחוגגים את יום הנכבה עדיף שיחסכו מאתנו את ההצהרות על כבוד הדדי. צילום: מרק ישראל סלם
ח"כ עודה. אלו שחוגגים את יום הנכבה עדיף שיחסכו מאתנו את ההצהרות על כבוד הדדי. צילום: מרק ישראל סלם



3. מובילי דעת קהל ברשתות החברתיות: מה דעתכם לעשות פעם משהו קולקטיבי שיעשה שינוי אמיתי? אומנם השבטיות מביאה לייקים, ואתם מובילי השבטים, אבל יש גם אלטרנטיבה עם פוטנציאל להביא לא פחות לייקים ואולי אפילו תוצאה חיובית: להפסיק את החשיבה השבטית, שגורסת שיש רק שתי תבניות אפשריות - שמאל וימין. אתם הרי יודעים שהמצב מורכב מהרבה אפשרויות, ושרק צרי אופקים ומקובעי מחשבה מאמינים בקיומן הסגפני של שתי תבניות חשיבה. רוצים דוגמה? ציפי לבני ה"שמאלנית" אמרה אתמול חד וחלק שהיא בעד העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. בלי אבל ובלי התניות. צריך רק להסכים להסתכל, הרי כל יום יש לפחות דוגמה אחת כזאת.



4. עיתונאים: אם בעניין רייטינג חלול עסקינן, המשיכו כך. אבל אם בעניין דיון ציבורי אמיתי, ייתכן שכדאי להוריד קצת את הפוקוס מהקצוות הכי בוטים של החברה הישראלית. אומנם קונפליקט הוא תמיד מעניין ומעורר יצרים, אבל בכל זאת כדאי לתת טיפה יותר מקום למיינסטרים במקום לעורר סנסציות שרק מעצימות את הקונפליקט. לא רק לראש הממשלה ולשרים יש כוח לפלג או לאחד, גם לכם יש כוח כזה.



5. ומארגני הטקסים האלטרנטיביים למיניהם: האם לא תשיגו יותר בכך שתקיימו את הטקס האלטרנטיבי בתאריך אלטרנטיבי, עכשיו כשאתם רואים שקיומו דווקא ביום הזיכרון פוגע בהרבה אנשים? ושנית, לאלה שבוחרים לחגוג את יום העצמאות כיום הנכבה עם דגל פלסטין, כמו ח״כ איימן עודה, לפחות חסכו מאיתנו את ההצהרות על רצונכם "לבסס עתיד הבנוי על הכרה בכאב וכבוד הדדי". רוצים להפגין כבוד הדדי? נסו להניף ביום העצמאות את דגל ישראל.