חמישה חודשים קצרים מכהנת יפה בן דויד בתפקיד המזכ"לית של הסתדרות המורים, אבל עבורה הם היו אינטנסיביים להפליא. "הספקנו לעשות הרבה בזמן קצר", היא אומרת, "וכמובן יש עוד הרבה מה לעשות". וכדי להמשיך בעשייה היא צריכה לעבור עוד משוכה אחת: לנצח בבחירות להסתדרות שיתקיימו החודש.



"אני מסתובבת בבתי ספר, נפגשת עם גננות ומנהלים, יועצות ומדריכים, מגוון אנשי הוראה, ומקבלת משוב חיובי", היא מצהירה. "אני מרגישה שמכבדים את העשייה שלנו ואת היושרה והמקצועיות, וכל אלה הופכים אותי לאופטימית. סיעות אחרות מלבד האופוזיציה תומכות בי באופן מוחלט, ואני חושבת שזו הפעם הראשונה שמזכ"ל ניגש לבחירות ללא הסכמים קואליציוניים. אני עושה את זה כי אני בטוחה בניצחון. החברים מאמינים בי, ויודעים שהתקדמתי לאט ובשקיפות מלאה".



בכל זאת, לפני כחודשיים חתמת על הסכם שכר חדש עם שר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון. ההסכם עורר ביקורת רבה, בין היתר בנושא הגמלאים שטענו שהופקרו. "יחד עם שמוליק מזרחי מההסתדרות הכללית אנו פועלים להצמדת שכר הגמלאים לשכר הממוצע במשק. זהו מאבק קשה ועיקש אך צודק מאין כמוהו. הצלחנו להיטיב עם אלו שפרשו ולא היו ב'אופק חדש' מ־2012. הם יקבלו תוספת שחיקה של 3.4%, כשהמשרד נערך לשלם להם בחודש הקרוב. גם עובד הוראה שלא נכנס ל'אופק חדש' מסיבות רפואיות ואחרות יקבל תוספת זו.



"בנוסף, הגשנו דרישה לאוצר לשלם מיידית את גמולי ההשתלמות שטרם שולמו לגמלאים שפרשו לפני 'אופק חדש'. אם דרישתנו לא תיענה תוך 14 יום, נגיש תביעה משפטית. הבטחתי שאטפל בנושא, הם בראש מעייני".



יותר מכל, בן דויד מעידה שהיא עוסקת בשאלת שיפור מעמד עובדי ההוראה. "הדרך לעשות זאת היא באמצעות הסכמי שכר קיבוציים", היא מבהירה. "בהסכמים הבאים שאפתח, אשב שוב עם קבוצות מיקוד, עם האנשים שבאים מהשטח ויודעים מה הם צריכים, כדי שיהיה להם טוב יותר מבחינת שכר ותנאים. כל הסכם יהיה זמין לכל מי שירצה לעיין בו. אין ולא יהיה לנו מה להסתיר".



היא רק יודעת שמדובר בדרך ארוכה. "נצטרך לתקן הסכמים כדי שיהיו טובים הרבה יותר, כפי שעשינו עם המורים הנודדים, שקיבלו החזרי נסיעות הוגנים. עובדי ההוראה מאמינים בעשייה שלי וייתנו את קולם ואמונם לי, כך שאחרי הבחירות אהיה מזכ"לית חזקה שתוכל להביא להישגים חזקים לכל הסקטורים של עובדי ההוראה".



בין אנשי הצוות שמקיפים את בן דויד אפשר למצוא את פרופ' ירון זליכה, שאותו צירפה מיד עם כניסתה לתפקיד, את עו"ד בני כהן, מומחה לדיני עבודה המשמש גם כיועץ בהסתדרות הכללית ואת אבי עייש, אקטואר ויועץ פנסיוני. "אני דוגלת בעבודת צוות ומאמינה בחוכמת ההמונים", היא מודה. "הובלה נכונה מחייבת צוות מקצועי שאיתו ניתן לקבל החלטות מושכלות. כך נוכל להגיע להישגים טובים יותר ולענות על מרבית הצרכים של עובדי ההוראה".



גם הוא בצוות. פרופסור ירון זליכה. צילום: אסף קליגר



מסע הכפשות



יממה לפני הבחירות ייצאו תלמידי ישראל לחופשת ל"ג בעומר, שנדחתה ביום אחד על ידי שר החינוך נפתלי בנט כדי למנוע חילול שבת על ידי הדלקת מדורות. במשרד ביקשו את אישור ארגוני המורים למהלך, וכצפוי נתקלו בהתנגדות עזה בקרב ההורים.



"אני מתנגדת לקיצור החופשות של עובדי ההוראה, אפילו בחצי יום, לכן לא הסכמתי שחופשת ל"ג בעומר תהיה ביום עבודה קצר", מדגישה בן דויד. "החופשות נועדו לאפשר לעובדי ההוראה לבלות עם בני משפחתם ולאגור כוחות לעבודתם האינטנסיבית. חשוב להזכיר שעובד הוראה לא יכול לצאת לחופשה שלא במסגרת החופשות הקבועות, ולכן אני מתייחסת ביראת קודש לכל יום חופש.



"כעת אני נלחמת על כך שעובדי ההוראה שמגיעים לבית הספר במהלך החופש, יקבלו פיצוי כספי על ימי העבודה, או לחלופין ייצאו במשך השנה לימי חופשה נוספים על פי בחירתם. צריך להפסיק את הנוהג שלפיו מורה מוקפץ לעבודה בימי החופש והדבר מתפרש כמובן מאליו".



את יכולה להבין את התרעומת של ההורים מההפרש בין ימי החופשה שלהם לימי החופשה במערכת החינוך?


"אני מבינה, אבל את הכעס יש להפנות לממשלה ולא כלפינו. מספר ימי החופשה של העובדים במשק הוא קטן, וצריך להגדיל אותו. הפתרון הוא לא בפגיעה בעובדי ההוראה, אלא בהגדלת מספר ימי החופשה של ההורים במקביל לפתרונות של צהרונים וקייטנות שהמדינה אמורה לספק במהלך החופשות. ורק מילה אחת להורים: הפסיקו ללטוש עיניים ולספור את ימי החופשה של המורים, אתם הרי יודעים יותר מכולם מה מוטל על כתפיהם".



בחודשים האחרונים נראה שתופעת מקרי האלימות כלפי עובדי ההוראה הולכת ומתגברת. איך את מתכננת לטפל בתופעה?


"ביקרתי לאחרונה בבית ספר שבו תלמיד כתב גרפיטי מכפיש על המנהלת. היא לא נפלה מהכיסא אלא השעתה את התלמיד לאחר שהזמינה את הוריו לשיחה. עובדי ההוראה לא הסכימו עם הצעד שלה ורצו להשבית את בית הספר כאקט מחאה. אני אמרתי שאם המנהלת וצוות בית הספר יחליטו להשבית את המוסד, אגבה את ההחלטה שלהם. אבל המנהלת הסבירה להם שהיא מבליגה מתוך חוזקה, לא מתוך חולשה והבנתי אותה".



אולי הבנת אותה על רקע מסע ההכפשות שאת עצמך עוברת?


"הסכמתי איתה כי אני מותקפת בזמן האחרון מכל הכיוונים. אבל זה קרה בכל תפקיד שהתמודדתי עליו בהסתדרות המורים. הגישה שלי היא להגיב בעשייה ולא במילים. להכיל ולהבליג. היו חברים שאמרו לי שאני לא יכולה יותר לשתוק, אבל אם אתה מאמין בעצמך ובטוח בדרך ובאמת שלך, אתה חייב להבליג מתוך ידיעה ברורה שלא מדובר בחולשה אלא בנכס".



אחת הביקורות הנפוצות על בן דויד - שהיא ממשיכת דרכו של יוסי וסרמן, המזכ"ל שפרש בשל כתב אישום חמור שהוגש נגדו על קבלת שוחד וסחיטה באיומים. "זה הקו שהאופוזיציה מובילה נגדי כי אין להם תחמושת אחרת", היא מגיבה נחרצות. "לא לקחתי תרומות מקבלן כזה או אחר, לא פעלתי בניגוד לחוקת הסתדרות המורים, לא גנבתי, לא עשקתי. אין מילה רעה שאפשר להגיד עלי. אז מה נשאר? להגיד שאני ממשיכת דרכו של וסרמן.



"אם יש אמת בטענה הזו, איך בכתב האישום שלו כתוב שהוא ביקש פלטי שיחות שלי ושל עוד שני עמיתים כדי לעקוב אחרַי? איך בדיוק אני ממשיכת דרכו? הרי אני ביטלתי את דוח פרידמן (זכויות הפרישה של נבחרי הסתדרות המורים - ע"ל) ופעלתי מיד עם כניסתי לתפקיד לפזר את ההנהלה המצומצמת שסבבה את וסרמן. אני מאפשרת דיונים חופשיים ללא מורא וסתימת פיות. בסופו של דבר אני אקבל את ההחלטות, אבל זה יהיה לאחר שאשמע בראש פתוח את כל הדעות, גם אם הן מנוגדות לעמדתי". 


לכבד את עצמנו

בן דויד, האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד מאז הקמת הסתדרות המורים ב־1903, היא בת למשפחה שבה שבעה אחים ואחיות. היא גדלה במושב נועם בחבל לכיש, וכיום מתגוררת בקריית גת. נושא הפריפריה בוער בעצמותיה. "הייתי היחידה שנאבקה נגד 'אופק חדש' ונגד החלטת הממשלה להפסיק את התמריצים באזורי עדיפות לאומית. זו הייתה טעות. את המאבק צריך לעשות יחד עם הרשויות", היא מציינת. "יש לתת גמול דיפרנציאלי לכל תלמיד, כפול ממה שנותנים לתלמיד במרכז הארץ. יש רשויות חזקות במרכז, ולא יכול להיות שאת הסכום שנותנים במרכז הארץ יקבל ילד בפריפריה".

בן דויד נשואה למשה, מנהל סניף הדואר בעיר ואם לארבעה: אסף (26) הילה (24), יאיר (23) ואביה (20). לצערה גם הם חלק מסערת הבחירות. "לפני מספר ימים הבן שלי יצא מהבית ומיד התקשר להודיע לי שהוא ראה מישהו מחוץ לבית עם מצלמה. הוא שאל את האדם הזה אם הוא עיתונאי והוא התחיל להתבלבל. הבת שלי סיפרה שהיא יצאה מהבית ומישהו צילם אותה. לאיזו שפלות אפשר להגיע? עד כמה רדוד ונמוך הם יורדים? מעולם לא שלחתי חוקרים ולא אשלח. אנחנו אנשי חינוך, אז בואו נכבד את עצמנו ונזכור שמדובר בהתמודדות לגיטימית ודמוקרטית. שעובדי ההוראה יחליטו מי הכי טוב עבורם".

שבועיים לאחר כניסתה לתפקיד החליטה בן דויד להשבית את הלימודים במוסדות החינוך על רקע אי־תשלום שכר מלא לעובדי ההוראה. בעקבות ההחלטה פורסם מספרה הפרטי של בן דויד ברשתות החברתיות והיא זכתה למבול של טלפונים זועמים. כעת היא אומרת כי התחזקה מכך.

"בהתחלה עובדי ההוראה שלא תומכים בי היו מתקיפים אותי בהודעות, אבל עכשיו לא מתקיפים אלא שואלים שאלות ובעיקר לא מאמינים שאני חוזרת אליהם. זו דרכי, אני לא מורמת מעם. כמה שיבקרו את השביתה, את התוצאות שלה אני רואה עכשיו. מילה אצלי היא מילה וכשאמרתי שאשבית את הלימודים אחרי פסח לקחו אותי ברצינות. יש לי יחסים מצוינים עם משרד החינוך והאוצר, את המאבקים שלי אנהל בכבוד וכמו שצריך, בלי להתפשר".

ידוע כי יש קושי בגיוס עובדי הוראה. איך אפשר לשכנע צעירים לבחור בתחום?
"לא כל אחד יכול לעסוק בהוראה. הרבה צעירים בוחרים ללמוד הוראה אבל רבים נפלטים מהמערכת אחרי שנים ספורות. רבים מהם עוזבים בשל עומסי עבודה, יחס בלתי ראוי וחוסר אמון מצד המערכת וגם בשל טענות על התנהגות לא הולמת של הורים ולאו דווקא בשל גובה השכר. ועדיין, אין ספק שצריך להיטיב עם שכרו של עובד ההוראה. השכר הוא חלק מהמעמד ואם המדינה והאוצר לא יבינו את זה, המצב רק ילך ויחמיר.

"מעבר לכך הוראה היא לא ברירת מחדל. להוראה צריכים לבוא אנשים מיוחדים עם מסירות אין קץ, יכולת הכלה, אהבה לילדים ואמונה שעם כל ילד ניתן להצליח. אלה עובדי ההוראה שיצליחו להישאר במקצוע".

אם תיבחרי, מה הדבר הראשון שתעשי?
"אני רוצה לקרוא לארגון המורים ולשתף פעולה למען עובדי ההוראה. אנחנו צריכים לאגד משאבים וכוחות".

את חושבת שעדיין יש צורך בשני ארגוני מורים?
"צריך איגוד הוראה אחד שיושב הראש שלו יגיע מהסתדרות המורים וממלא המקום יהיה מטעם ארגון המורים. אנחנו איגוד גדול המונה 147 אלף עובדי הוראה, לעומת ארגון המורים שיש בו כ־50 אלף מורים. בעבודה משותפת נצליח לשנות את דעת הקהל כלפי ציבור עובדי ההוראה".

את מציבה יעדים רבים לכהונתך כמזכ"לית, הם רלוונטיים?
"בואי ניפגש בעוד חמש שנים ואז נוכל לבדוק אם קיימתי את ההבטחות שלי. אני מאוד זהירה ביעדים שאני מציבה לעצמי, ולא מבטיחה דברים שאין אפשרות לבצעם".

ויש לה מילה אחת אחרונה לציבור: "עובדי ההוראה עושים עבודה נפלאה ומקצועית, ומשקיעים למען הילדים. תכבדו את מי שמחנך את הדורות האלה ואת הדורות הבאים, את מי שלמעשה מביא לשגשוגה של מדינת ישראל".

[email protected]