רביעיית הכוכבים הצרפתית – מריון קוטיאר, שרלוט גינסבורג, לואי גארל ומאתיו אמלריק - תוציא מחר לדרכו את פסטיבל קאן, המציין את מהדורתו ה־70. הארבעה לוהקו לתפקידים המובילים ב"רוחות הרפאים של ישמעאל", סרטו של ארנו דשפלן, שנבחר לפתוח את היוקרתית שבהתכנסויות הקולנוע השנתיות בעולם כולו.



"רוחות הרפאים" עוסק בבמאי סרטים המתקשה להשתחרר מהשפעת אשתו המנוחה, שרוחה שבה וטורדת אותו ואת אנשי צוות ההפקה שלו. סרט זה יהיה רק המתאבן לתחרות הרשמית בפסטיבל, ובה השנה 19 סרטים שייבחנו בידי צוות שיפוט בראשותו של פדרו אלמודובר הנערץ, ובו חברים, בין השאר, גם הבמאים פאולו סורנטינו, אנייס ז'אווי, מארן אדה, פארק צ'ן־ווק, וכן הסטארים מהוליווד ויל סמית' וג'סיקה צ'סטין.



דומה כי הבולט בסרטי התחרות הוא "סוף טוב" של מיכאל האנקה האוסטרי. האנקה ("סרט לבן", "אהבה"), המעוטר בקולנוענים הפועלים כיום, ינסה להשיג את מה ששום עושה סרטים לא עשה לפניו – זכייה שלישית בפרס "דקל הזהב". לצורך זה הוא מסתייע באיזבל הופר ומאתיו קאסוביץ', המגלמים את הדמויות המרכזיות בדרמה שלו, העוסקת במפגש בין בני משפחה החיה בעיר קאלה לבין פליטים מאפריקה המנסים להסתנן לצפון אירופה.



בין השמות החשובים הנוספים בתחרות אפשר למצוא את סרגי לוזניצה האוקראיני, שסרטו "נפש עדינה" הוא עיבוד מחודש לסיפור מאת דוסטויבסקי, שבעבר עובד לקולנוע מספר רב של פעמים. הרוסי הנודע אנדריי זוויאגינצב מגיע לקאן עם "ללא אהבה", דרמה העוסקת בזוג מר נפש המצוי על סף גירושים, בעוד בנם המשותף נעלם. האמריקאים שולחים הפעם לריביירה הצרפתית את "המרומות" עם קולין פארל, ניקול קידמן וקירסטן דאנסט, שביימה סופיה קופולה על פי ספר ששימש לפני כמה עשרות שנים כבסיס לסרט "הנקמניות" בכיכובו של קלינט איסטווד הצעיר. מהוליווד מגיעה עבודתו החדשה של טוד היינס, “מעשה פלאים" עם ג'וליאן מור ומישל ויליאמס, המתמקדת באירועים שעל סף העל־טבעי. נוח באומבאך הניו יורקי יציג את "סיפורי מאירוביץ'", המפגיש על הבד את צמד הקומיקאים אדם סנדלר ובן סטילר.



מתוך הסרט "מטיל אימה"



ההיסטוריה האמנותית/ רומנטית של צרפת היא בסיס לעוד שני סרטים מסקרנים הכלולים בתחרות: ""רודן" של ז'אק דואיון, המגולל שוב את סיפור האהבה הטרגי בין מלך הפסלים אוגוסט רודן לבין האמנית הצעירה והמעורערת קאמי קלודל; מישל חזנביציוס, שעשה את תהילתו בסרט "הארטיסט", ממשיך להיצמד לסיפורים סביב אתרי הסרטה, ולתחרות השנה הוא שולח את “מטיל אימה", שמשחזר את המפגש הפטאלי בין ז'אן לוק גודאר, הבמאי בעל המוניטין המפוקפקים, לבין הנערה חסרת המגן אן ויאזימסקי, שאירע לפני 50 שנה על זירת הצילומים של הסרט "הסינית", ובעקבותיו נישאו השניים.



תעשיית הסרטים הצרפתית מיוצגת השנה בשתי עבודות נוספות: "מאהב כפול" של פרנסואה אוזון עם ג'קלין ביסט וג'רמי רנייה, ו"120 פעימות בדקה" של רובין קאמפיו, המציג סיפור אהבה הומוסקסואלי, על רקע פאניקת האיידס בראשית שנות ה־90. שמות ידועים נוספים של מתמודדים הם ההונגרי המצוין קורנל מונדרוצ'ו, היפנית המצליחה נעמי קוואסה, היווני מעורר המחלוקות יורגוס לאנטימוס, וצמד הקולנוענים מדרום קוריאה: בונג ג'ון־הו והונגסנג־סו. קשר ישראלי מסוים אפשר למצוא ב"עושים חיים" עם רוברט פטינסון וג'ניפר ג'ייסון לי, שיצרו יחד שני האחים בנג'מין וג'וש ספדיה, בניו של משה ספדיה, האדריכל יליד חיפה ומתכנן מתחם ממילא הירושלמי.



מבין 20 הסרטים שיוצגו מחוץ לתחרות, בולט במיוחד "בעקבות סיפור אמיתי" של רומן פולנסקי בן ה־84 (עם עמנואל סינייה ואווה גרין), המדלג בין קשיי כתיבה של סופרת לבין רומן לסבי. גם אנייס ורדה בת ה־89 שולחת סרט שיוקרן מחוץ לתחרות, וכך גם קלוד לנצמן בן ה־91. השחקנית הבריטית ונסה רדגרייב, רק בת 80, שובצה אף היא למסגרת החוץ תחרותית עם "ים הצער", שהוא ניסיון הבימוי הראשון שלה.



מתוך הסרט "רודן"



המתמצאים בנפתולי הפסטיבל למדו כבר להכיר את "מבט מסוים", מסגרת שמקבצת יחד סרטים ראויים, אך כאלה שהפרופיל שלהם איכשהו אינו מתאים לתחרות הראשית. בין 18 הסרטים שייחשפו בבכורה עולמית בקטגוריה זו אפשר למצוא את "ברברה", שביים מאתיו אמלריק. כמו ב"רוחות הרפאים של ישמעאל", גם כאן מגלם אמלריק דמות של קולנוען. לורן קאנטה, שזכה בעבר ב"דקל הזהב" עבור סרטו "בין הקירות", משתלב אף הוא במסגרת "מבט מסוים" עם סרטו "אטלייה". עוד ברשימה: "הבת של אפריל", שעשה מישל פרנקו המקסיקני, "מזל" של סרג'יו קסטליטו האיטלקי ו"פסולת" בבימוי מוחמד ראסולוף מאיראן, שלפני כמה שנים נידון בבית משפט בטהרן לשש שנות מאסר, שעדיין לא ריצה.



יש מביני דבר הרואים דווקא בסקציה המגוונת "השבועיים של הבמאים" את המסגרת הכי טובה בפסטיבל. השם הבולט ביותר שמציעה השנה מסגרת זו הוא הצרפתי ברונו דומון, מהמורכבים שביוצרי הקולנוע בדורנו. דומון משגר לקאן את "ז'אנט, ילדותה של ז'אן דארק", שאינו אלא מיוזיקל על אודות ימי הבראשית של הקדושה הלאומית של צרפת. בין הסרטים הנוספים ששולבו ב"שבועיים של הבמאים" אפשר לאתר עבודות של הצרפתים קלייר דני ופיליפ גארל ,של האמריקאי אבל פרארה וגם של עמוס גיתאי הישראלי.



מתוך הסרט "נפש עדינה"



"ממערב לירדן – יומן שדה מעודכן", סרט תעודה של גיתאי, מעין הרחבה של סרטו "יומן שדה" (1982), הוא השנה הנציג הישראלי באורך מלא היחידי בפסטיבל. סרט זה, איך לא, מתעמת עם התנהגות חיילי צה"ל בשטחי הכיבוש הפלסטיניים, ובתוך כך משתדל ככל הנראה לשמור על איזון מבוקר בין דעות השמאל והימין בארץ. "מצור", בכיכובה של גילה אלמגור, שהופק לפני 48 שנים, יוצג במסגרת הסרטים הקלאסיים, שעותקיהם עברו שיפוץ מקיף, ואילו "בן ממשיך" של יובל אהרוני, המכיל כמה סצנות מיטה חד־מיניות חושפניות במיוחד, יתמודד בתחרות הסרטים הקצרים. מי שמצויד בעין חדה במיוחד, יוכל לגלות בקטלוג שם ישראלי נוסף – אנה כהן־ינאי, שחיברה את התסריט ל”כפור", סרט עלילתי מתוצרת ליטא שיוצג ב"שבועיים של הבמאים".