על בודפשט, בירת הונגריה, אני שומעת במשך שנים דברים לכאן ולכאן. מצד אחד ישנם המהללים, שרק מחכים להזדמנות נוספת להגיע אליה, ומצד שני, יש שתופסים אותה כמשעממת ומבוגרת. ועם כאלה דעות מנוגדות, לא פלא שלקח לי זמן לנסוע ולתהות על קנקנה.



בודפשט היא אחת הערים הוותיקות באירופה, וככזאת, כבר כשנכנסים אליה אפשר להבחין בבניינים העתיקים, המעידים על ההיסטוריה העשירה שלה. העיר, השישית בגודלה באיחוד האירופי, יושבת על שבר טקטוני, מלא מי נביעות, שמתועלים למרחצאות רבות, ומשלבת תרבות ספא עשירה. בנוסף לאלה, תמצאו שם בין היתר גם שרידים של אקווניקום - עיר רומית מפוארת, את נהר הדנובה שחוצה את העיר ורובע יהודי ובו בית הכנסת הגדול באירופה .



כמו כן, בודפשט נמצאת רק שעתיים של נסיעה ברכבת מווינה, ולכן אפשר לשלב את הביקור בה עם ביקורים בעוד ערים אירופיות. כפי שציינתי, נהר הדנובה חוצה את העיר ומחלק אותה לשניים: בודה ופשט. הפשט הוא החלק הגדול יותר של העיר, שנמצא ממזרח לנהר, ובו נמצאים המרכז הכלכלי ממשלתי, שוק מקורה גדול, סצינת חיי לילה עשירה בברים ודיסקוטקים, קזינו לחובבי ההימורים ועשרות בתי קפה ומסעדות מעולות. חובבי הקניות ימצאו כאן גם את שדרת אנדראשי, שם גם נמצא בית האופרה. 



בודה הוא החלק המערבי, כשליש מהעיר, ובו אפשר למצוא הרבה מוקדים תיירותיים, טירה עתיקה ומונומנטים. כאן גם תמצאו את שכונות היוקרה של העיר.



תצפית על הדנובה



הדרך להתמצא בבודפשט מאוד פשוטה. יש אוטובוסים, חשמלית שמגיעה כמעט לכל פינה ומוניות, שהן יותר פופולריות בשעות הערב. שימו לב שהרבה מהמוניות בעיר הן מוניות עצמאיות, ועליהן לא הייתי ממליצה לעלות, כי הן לא פעם מקפיצות את המחירים. כדי להימנע מהפתעות, כדאי לעלות על מונית צהובה עם סימון של תחנת מוניות. מונית משדה התעופה לעיר למשל, צריכה לעלות כ־25 יורו.



יש כמה מוקדים בעיר שלא כדאי לפספס, בעיקר אם אתם מבקרים בה בפעם הראשונה. הראשון בהם הוא גשר השלשלאות סצ’ני (Széchenyi Lánchíd). זהו הגשר הראשון שחיבר בן שני חלקי העיר, והוא מציע תצפית יפהפייה על בודפשט. בשעות בין ערביים, כשהשמש מתחילה לשקוע, פשוט נפלא להגיע לאזור שלו שנראה לפתע הרבה יותר רומנטי עם השתקפות המים.



מגשר סצ’יני תוכלו להגיע אל גבעת הטירה (Budai várnegyed) - לב העיר העתיקה בודה ואתר מורשת של אונסק”ו. זהו אזור מקסים, ובו אפשר לשוטט שעות בין הסמטאות ולעשות תצפית מלמעלה על הדנובה. כאן גם תוכלו למצוא הרבה הפתעות, כמו מבצר הדייגים או כנסיית מטיאס, המעוצבת בסגנון גותי כלפי חוץ ומפתיעה את העין, כשנכנסים ומגלים שבפנים יש עיצוב בהשראת הרנסנס של המאה ה־15. במהלך השיטוט תוכלו גם לתפוס את חילופי המשמרות של החיילים השומרים על המשכן הנשיאותי בכניסה המערבית לארמון המלוכה. ארמון ה־Kiralyi palota כולל בתוכו את הגלריה הלאומית, ולכן אם אתם חובבי היסטוריה, כדאי מאוד להיכנס ולהתרשם מהמוצגים.



אתר מורשת של אונסק"ו. גבעת הטירה. צילום: מיטל שרעבי
אתר מורשת של אונסק"ו. גבעת הטירה. צילום: מיטל שרעבי



אחד האתרים שכדאי לבקר בהם בפשט הוא בניין הפרלמנט. המבנה נבנה בסגנון בריטי, ונמצא בו הכתר של המלך הקדוש סטפן, שהיה מקור הסמכות הרוחנית לאורך ההיסטוריה. כמו כן, על גדות הנהר, צמוד לפרלמנט, מוצבת אנדרטת השואה המפורסמת ובה עשרות זוגות נעליים, כדי להזכיר לעוברים ושבים את היהודים שנהרגו והושלכו לדנובה.



בכלל, אם נמצאים באזור הדנובה, כדאי מאוד לשוט לאורך הנהר. יש כמה חברות שעוסקות בכך, ולכן כמעט בכל רגע נתון תמצאו שיט שאליו תוכלו להצטרף. מהנהר תוכלו לראות את העיר בזווית אחרת, ובשעות אחר הצהריים, כשמתחילה בריזה נעימה, תזכו לחוויה מהנה במיוחד, בעיקר אם אתם מטיילים עם ילדים.



דרך נוספת להרגיש את העיר כמו שצריך היא לשבת באחד מבתי הקפה המפורסמים שלה. בית הקפה “ניו יורק” יספק לכם בדיוק את זה. הקפה, שנמצא בקומת הכניסה של מלון בוסקולו, מעוטר כולו בציורי קיר יפהפיים. העיטורים משתלבים היטב בבניין שבו הם ממוקמים, המשלב מספר סגנונות: בארוק, רנסנס וגותי. פנים המבנה משלב בנייה בקשתות. למעשה, הבניין נבנה בתחילת המאה ה־19 עבור חברת ביטוח מניו יורק, ועל כן נשמר שמו של בית הקפה. כאן תוכלו לטעום קינוחים הונגריים אותנטיים, המוצגים בתפריט עמוס דפים. כמובן, תוכלו לנסות שם את אחת המנות ההונגריות הפופולריות, גולאש, ולסיים בקפה משובח. בית הקפה נמצא בקרבת בניין האופרה ושדרת אנדראשי, ולכן הוא נקודה טובה לעצירה באמצע סיור באזור.



מבית הקפה אפשר להגיע בקלות גם לאזור היהודי, שבו נמצא בית הכנסת הגדול שהוזכר קודם, ובו מקום ל־3,000 איש. בית הכנסת נבנה ב־1859, ומאז הוא פעיל. במקור בבית הכנסת נבנתה עזרת נשים בקומה העליונה, אך אחרי השואה כבר לא הצליחו למלא אותו, ולכן הנשים יושבות למטה עם הגברים, בצדדים. בית הכנסת פעיל בקיץ. בחורף הקהילה מתפללת בבית הכנסת הקטן שצמוד לו. בבית הכנסת יש שנדלירים מרהיבים, תקרות גבוהות, עיטורים בזהב וציורים על התקרות. הוא שייך לזרם הניאולוגי, שפועל על פי ההלכה והתורה, אך עם שינויים קלים בהתנהלות. למשל, הנשים יותר מודרניות, לא עוטות פאה ומתלבשות באורח יותר אירופי. ברחבה של בית הכנסת יש בית קברות לנספים בשואה.



בית הכנסת הגדול בבודפשט. צילום: מיטל שרעבי
בית הכנסת הגדול בבודפשט. צילום: מיטל שרעבי



כבר בכניסה לרובע תוכלו להבחין בכתובות בעברית, ואת פניכם יקבל בית קפה “תל אביב” שמפעיל בית חב”ד. בית הקפה הזה נמצא בסמוך לבית כנסת יפהפה המעוטר בצבע כחול, שנמצא גם כן ברובע. בניגוד לכל זה, תגלו מוזיאון אלקטרוניקה מהתקופה הקומוניסטית של הונגריה, ובו פועל מועדון שמנגן מוזיקה אלקטרונית. לא רחוק משם יש גם בר שנקרא szimpla kert, ובו רחבה ובה שלל ענתיקות. הבר נמצא בבניין שהיה מיועד להריסה, והצעירים השתלטו עליו ויצרו בר מגניב בסגנון ברלינאי. בכלל, בכל האזור הזה אפשר למצוא פינות חבויות ומגניבות, שאותן פוקדים צעירי העיר.



szimpla kert, בודפשט. צילום: מיטל שרעבי
szimpla kert, בודפשט. צילום: מיטל שרעבי



גלישה בחשיכה



מעבר להיסטוריה הענפה, בודפשט עשירה במים, ולכן כדאי ואף מומלץ לשלב בטיול חלק רטוב. חלק זה תמיד יקסום לילדים במהלך חופשה משפחתית, אך לא רק. במרחק 15 דקות מלב העיר נמצא אחד מפארקי המים הגדולים והמזמינים שתראו - Aquaworld Resort Budapest Hotel & Spa. זהו פארק מים ובית מלון, ובו מאוד כדאי ללון כדי למקסם את החוויה. הפארק קרוב יחסית למרכז, ולכן גם אם תלונו בו, תוכלו להגיע בקלות לעיר וכך לזכות גם בחופשה במלון ספא מנותק בלב הירוק וגם בחופשה בעיר סואנת. הריזורט מתאים למשפחות, אך גם לזוגות נטולי ילדים, וזאת הסיבה שהוא מחולק לשניים. חלק אחד מיועד רק למבוגרים והחלק השני - למשפחות עם ילדים. זהו אחד מאתרי הנופש והבילוי הגדולים והיוקרתיים במרכז אירופה.



הריזורט פתח את שעריו בדצמבר 2008, והוא משתרע על פני 86,000 מ"ר ובו ספא ובית מלון שבנוי בצורת גל עם דירות משפחתיות מרווחות. במלון בסך הכל 309 חדרים. במתחם יש גם פארק, המשתרע על שטח של 15,000 מ"ר ובו מדשאות, גן שעשועים, אגם קטן, פארק הרפתקאות, מסעדות וברים. בתוך שטח הפארק והמלון יש 19 בריכות, ארבע מהן חיצוניות (אחת מהן בריכת זרמים ממים תרמליים). בחורף רק שתיים מהבריכות החיצוניות פתוחות. בכל מקרה, הבריכות מחוממות בחורף, ל־36־38 מעלות, ולכן הן מתאימות גם לחופשת חורף.



אתר הנופש Aquaworld. צילום: מיטל שרעבי
אתר הנופש Aquaworld. צילום: מיטל שרעבי



מעבר לבריכות, חלק גדול מהאטרקציה במקום הוא מגלשות המים, המתנשאות לגבהים מטורפים. המגלשות מחולקות לפי נושאים, כמו מגלשת עב"מים, ובה הגלישה היא בחשיכה עם אורות מנצנצים. בחלק מהמגלשות יש הגבלת גובה, מעל 1.30 מ', וחלקן מותאמות לילדים קטנים. בפארק יש גם בריכת גלים גדולה, שאליה אפשר להיכנס עם גלשנים, ומתחם הפונה לקהל הבוגר, ובו תמצאו חדרי סאונה, חדר קרח, חדרי מלח, ג’קוזי ועוד. כמו כן, באקווה וורלד יש שתי מסעדות טובות להפליא, בהתחשב שהן מסעדות של מלון: מסעדת Duna, המגישה מנות מקומיות, בינלאומיות ותפריט ילדים; ומסעדת Colorado, המציעה תפריט של מנות גורמה עונתיות מהמטבח ההונגרי והבינלאומי. גם במתחם הספא יש מזנון בצורת בופה, ובו תוכלו למצוא לא מעט אוכל בינלאומי, פירות חתוכים ונשנושים.



מתחם הפארק פתוח בכל יום עד השעה 22:00 בלילה, ןלכן גם אם אתם לא לנים בו, תוכלו להקדיש לו יום שלם. מחירים: 76 יורו לזוג ללילה בחורף כולל אקווה וורלד וארוחת בוקר. 170 אירו לזוג בהיי סיזן (קיץ). 


הכותבת הייתה אורחת של Aquaworld Resort Budapest Hotel & Spa