על רקע ויכוח פנימי סוער ביקרו היום (חמישי) חברי סיעת "המחנה הציוני" במעלה אדומים ובגוש עציון במסגרת "יום בישוב". לסיור הגיעו יו"ר המפלגה יצחק הרצוג וחברי הכנסת ציפי לבני, יואל חסון, איתן ברושי, יעל כהן פארן, איילת נחמיאס ורבין ורויטל סויד. עוד נוכחים מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני, שיזם את הביקור, ועשרות פעילים. במהלך הסיור אמרה ח"כ לבני כי "מעלה אדומים היא חלק מהגושים שיישארו במדינת ישראל", בעוד שהרצוג הוסיף כי המפלגה מאמינה ב"הסדר מדיני שיכלול את תפיסת גושי ההתיישבות עם חילופי שטחים".



הסיור החל במעלה אדומים שם קיבלו הח"כים והפעילים סקירה מפי ראש העיר בני כשריאל. בפתח הסיור אמר יו"ר האופוזיציה כי  "הגענו למעלה אדומים הבוקר, הנהגת המחנה הציוני, חברי כנסת, לביקור. זו עיר שהוקמה בהחלטת ממשלה על ידי יצחק רבין בממשלתו הראשונה. חודש לפני הירצחו, התחייב רבין במליאת הכנסת כי בכל הסדר מדיני מעלה אדומים תהיה חלק מריבונות ישראל, כחלק מההסדר על ירושלים שתישאר עיר מאוחדת".



הרצוג התייחס לביקורו הקרוב של הנשיא טראמפ כשאמר כי "אנחנו מאמינים בהיפרדות מן הפלסטינים ואנחנו מאמינים בכך שיש הזדמנות גדולה מאוד לקראת ביקורו של הנשיא טראמפ". הוא הוסיף כי "אנחנו מאחלים הצלחה רבה לנשיא טראמפ בעת ביקורו ומייחלים לכך שביקורו אכן יהיה שובר שוויון ויביא בשורה גדולה לנו ולפלסטינים ונוכל להתקדם להסדר אמיתי, שיאפשר לשני עמים לחיות זה לצד זה בשלום".



מלבד הרצוג, גם ח"כ ציפי לבני טענה שאין כוונה לוותר על מעלה אדומים במו"מ: "מעלה אדומים היא חלק מהגושים שיישארו ממדינת ישראל - כך פעלתי בכל שנותיי ובכל מו"מ, אבל כדי שזה יקרה צריך לקבוע סדרי עדיפויות נכונים ולקבל החלטות נכונות: גושים כן - התנחלויות מבודדות לא”. עוד אמרה לבני כי כיום "מעלה אדומים היא בת ערובה של עמונה", והוסיפה: "אנחנו יכולים להסתכל ל-40 אלף תושבי מעלה אדומים ולהגיד להם בביטחון שאנחנו נדאג שתהיו חלק ממדינת ישראל".




ח"כ יואל חסון. "קווי הביטחון שלנו הם גושי ההתיישבות". צילום: פלאש 90
ח"כ יואל חסון. "קווי הביטחון שלנו הם גושי ההתיישבות". צילום: פלאש 90





לדברי ראש "התנועה" לשעבר,  תמיכה בחוק הסיפוח היא טעות אסטרטגית. כל החוקים הפופוליסטיים של הממשלה פוגעים במקומות ובדברים שהיו בקונצנזוס פעם. הוכחתי כל חיי הפוליטיים שאני יודעת לשמור על המקומות החשובים לישראל - ואנחנו לא צריכים להוכיח שום דבר לקיצוני הימין".



בתוך כך, ח"כ יואל חסון התייחס לוויכוח הפנימי במחנה הציוני סביב נכונות קיומו של הביקור באזור: ״יש חשיבות רבה להשתתפות בסיור היום, קווי הביטחון של ישראל הם גושי ההתיישבות, ובתוכם מעלה אדומים. עמדת המחנה הציוני ברורה, ומצביעי המחנה הציוני דוגלים בשמירת הגושים".



לטענתו, "להבדיל מממשלת הליכוד שמנסה להפוך את מעלה אדומים ליישוב מבודד ומוקצה על ידי העולם, כמו המאחזים הבלתי חוקיים, אנו מכירים ומחזקים את הגושים כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. כל ניסיון להשוות את הגושים להתנחלויות המבודדות פוגע בעמדת ישראל ובניסיון להגיע להסדר המדיני המיוחל".