מה קרה לביקורת הרבה שנמתחה על סבסטיאן גורקה, יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ללוחמה בטרור? מדוע נעלמו כל מי שביקרו אותו?


שאלה זו נשאלת על ידינו כעת משום שבחודש הקודם זכה ה"ג'רוזלם פוסט" לקיתונות של ביקורת על שהסכים לארח את גורקה - המחזיק בתואר סגן העוזר לנשיא - בוועידה השנתית שנערכה בשבוע שעבר בניו יורק.



המתקפות על החלטה זו הגיעו מכל רחבי הקשת הפוליטית, אולם בעיקר מכיוון אנשי שמאל וארגונים פרוגרסיביים. אלו התבססו על סדרת מאמרים בשבועון "פורוורד" שטענו כי לגורקה קשרים סודיים עם קבוצת ימין קיצוני הונגרית המזוהה עם ניאו־נאצים. גורם העומד בראשו של ארגון יהודי שמושבו בארה"ב הגדיל לעשות ואמר שהעובדה שהעיתון אירח את גורקה בוועידה הפכה את ה"ג'רוזלם פוסט" לגרוע בדיוק כמו היהודים שהסכימו בשתיקתם לעלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה בשנות ה־30. לא פחות.



ה"ג'רוזלם פוסט" ביקש מהבית הלבן לשלוח נציג רשמי לוועידה השנתית של העיתון. גורקה הוא שנבחר, ובשל הדיווחים על אודותיו וסערת הרגשות שהתעוררה בעקבותיהם, החליט העיתון שאין זה רק ראוי לארחו ולאפשר לו לדבר בוועידה אלא שהדבר הוא גם מחובתו.



"לא תמצאו משפט אנטישמי אחד". סבסטיאן גורקה, צילום: AFP
"לא תמצאו משפט אנטישמי אחד". סבסטיאן גורקה, צילום: AFP



"הבית הלבן עובד כמכונה משומנת היטב"





במהלך הראיון שנערך עם גורקה על במת הוועידה, דחה האחרון את ההאשמות נגדו, והאיץ במבקריו למצוא אפילו "משפט אחד אנטישמי או אנטי־ישראלי", שאמר בעצמו. "אך אחד", הוא הוסיף, "לא מצא משפט כזה שאמרתי ב־46 השנים האחרונות".



לאחר מכן סיפר גורקה כיצד סייע אביו לשכניו היהודים במלחמת העולם השנייה. לדבריו, ב־1944, בעת כיבוש בודפשט בידי גרמניה, אביו "ליווה בכל יום לבית הספר ובחזרה את חבריו היהודים לספסל הלימודים - שחויבו לענוד מגן דוד על חולצתם - ומנע מחיילים גרמנים ששירתו במקום לתקוף אותם או לירוק עליהם".



בשבוע שלפני הוועידה גרסו דיווחים שגורקה נמצא בדרך הבטוחה להדחה מהבית הלבן. פיטוריו - על פי ה"ניו יורק טיימס", ה"דיילי ביסט" ו־CNN - היו אך עניין של זמן. אבל גורקה עדיין בתפקיד; עדיין עובד בבית הלבן. כפי שאמר בוועידה בניו יורק: "הבית הלבן עובד כמכונה משומנת היטב... אהיה שם כל זמן שלנשיא יש צורך בי".



ייתכן שגורקה יועבר מתפקידו בבית הלבן. ייתכן גם שבעתיד עוד תיחשף אמירה אנטישמית שהשמיע בעברו. אבל עד אז, שווה להביא בחשבון את הרקע להאשמות הרבות שפורסמו נגדו. יש בעיות בקווי מדיניות מסוימים שטראמפ מנחיל. ה"ג'רוזלם פוסט", למשל, העמיד במרכז הביקורת את גישתו כלפי הגירה, את חוסר ההחלטיות הבולט שלו בנוגע להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, את אטיותו בהוקעת האנטישמיות ועוד.



ההבדל בין בין ביקורת להכפשה



ביקורת לגיטימית צריכה להיות מוגבלת למדיניות. ההתקפות על גורקה ועל אחרים בממשל האמריקאי אינן כאלה, אלא אחרות בתכלית: אלו הכפשות פוליטיות. זה זמן רב שאי־הסכמה עם מדיניות היא חלק מכל שיטה דמוקרטית בעולם. אבל במקרה זה, כך נראה, יש מי שבכוונתם ליצור דמוניזציה לממשל הנוכחי, ללא כל בסיס או ראיה.



הטלת ספק היא חשובה, וזה בדיוק מה שעשה ה"ג'רוזלם פוסט" כשאירח את גורקה בוועידה. אבל לומר בשלב זה שהוא והממשל האמריקאי נגועים באנטישמיות, יהיה פשוט חסר יסוד.



נשיא ארה"ב טראמפ יגיע לישראל בשבוע הבא, ובין הפגישות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הנשיא ראובן ריבלין, יבקר בכותל וב"יד ושם". זהו ניגוד חריף לעומת נשיאים אמריקאים קודמים, שדילגו בכוונה על ישראל במסעותיהם מעבר לים, ובהם גם כאלה שהגיעו ממש עד ל"חצר האחורית" של ישראל.



עיתונאים וקבוצות שונות צריכים לעשות את עבודתם על ידי שאילת שאלות קשות. הניסיון להבטיח שהנשיא הנוכחי - או כל בעל תפקיד רשמי אחר - מדבר ברורות בנוגע לנושאים החשובים לישראל וליהודים הוא לגיטימי. אבל קמפיינים שנועדו להכפיש, נוטים מטבעם שלא לספק הוכחות, ודבר זה חייב להיפסק.



הכותב הוא העורך הראשי של ה"ג'רוזלם פוסט"