סיבים תזונתיים הינם רכיבים המצויים באופן טבעי בצמחים, פירות וירקות, קטניות, אגוזים ודגנים מלאים, וישנם גם סיבים תזונתיים המוספים למזון למטרות טכנולוגיות או פונקציונליות. הרכיבים הללו אינם עוברים תהליכי פירוק במערכת העיכול, אלא מותססים על ידי חיידקי המעי בסוף שרשרת העיכול ולכן תורמים כמות נמוכה מאוד של קלוריות לתזונה.



על אף שכמעט אינם נספגים, נוכחותם במערכת העיכול חשובה וכך גם צריכתם כחלק מתזונה מאוזנת. מחקרים רבים קושרים צריכה של סיבים תזונתיים להגברת תחושת השובע, שמירה על משקל גוף תקין, פעילות תקינה של העיכול, פינוי חומרי פסולת מהגוף, הפחתת רמות כולסטרול בדם ואיזון ערכי לחץ הדם.



נהוג לחלק את סוגי הסיבים בהתאם להשפעתם הפיזיולוגית. קיימים, למשל, סיבים מסיסים, סיבים בלתי מסיסים וישנם גם סיבים פרה־ביוטיים שלהם השפעה מיטיבה על חיידקי מערכת העיכול. רוב הסיבים שאנו צורכים מהצמחים ומהמזון מכילים את מגוון סוגי הסיבים.



שיבולת שועל. חשובים לתזונה מאוזנת. צילום: אינגאימג
שיבולת שועל. חשובים לתזונה מאוזנת. צילום: אינגאימג



ארגוני הבריאות בארץ ובעולם מעודדים צריכת סיבים תזונתיים כחלק מתזונה מאוזנת, לכן חשוב לכלול בתפריט היומי ירקות ופירות רבים וצבעוניים על קליפתם, לשלב קטניות ואגוזים ולהעדיף דגנים מלאים כגון שיבולת שועל, אורז מלא, לחם מקמח מלא ודגני בוקר המכילים דגנים מלאים.



איך נבחר מזונות שמכילים יותר סיבים תזונתיים? הקפידו לקרוא את רשימת הרכיבים והטבלה התזונתית בתווית המזון ובחרו מוצרים שאחוז הדגנים המלאים בהם הוא הגבוה ביותר. בדקו את הנתון בשורת הסיבים התזונתיים בטבלה התזונתית ושימו לב לכמויות הנצרכות של סיבים תזונתיים במנת הצריכה של אותו המוצר. חשוב תמיד להקפיד על שתייה של מים בכמות מספקת לצד צריכת מזונות שהם עשירים בסיבים תזונתיים.


מעוניינים במידע וטיפים אודות תזונה נכונה?בחרו להלן נושאים אודותם תרצו לקרוא, או היכנסו למדור "תזונה נכונה" של מעריב בשיתוף אסם.