קצין מפקד פלוגה הודח היום (ראשון) בסיום תחקיר שקיים מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, לאירוע אימון הגדודי בחטיבת יפתח. במסגרת התחקיר ציין האלוף את תרומתו רבת השנים של המ"פ אך הדגיש כי סירוב פקודה מסוג זה הוא חריגה מהנורמה הפיקודית המצופה ממפקד פלוגה לוחמת, אשר פוגע במרקם האמון הגדודי בלחימה.



מדובר צה"ל נמסר כי "לאור כך החליט לסיים את תפקידו של הקצין כמפקד פלוגה וזאת גם בהתאם להמלצות מפקדיו. כמו כן, הצביע האלוף על לקחים בנוגע לתכנון האימון אותם יש ללמוד מהאירוע ולהטמיע בהמשך באימוני חטיבות המילואים". חייליו הודיעו לאחר האירוע כי הם יעמדו מאחוריו, גם אם הדבר אומר שלא ישרתו במילואים. 



סגן המ"פ שהודח: "הוא התריע על נושא שעות השינה, כבר לפני שיצאנו לתרגיל"

סגן המ"פ שהודח, איתן כהן, התייחס להדחה בראיון בערוץ 10. "המ"פ התריע על נושא שעות השינה כבר לפני היציאה לתרגיל, כשלא היה ברור כמה יהיה אפשר לישון, המ"פ התריע על זה", סיפר. הוא הסביר כי "בלילה אחרי החלק הראשון של התרגיל התברר לנו שהולכים לקום לחלק השני של האימון אחרי שלוש שעות, המ"פ אמר שזה בניגוד למה שסוכם ובניגוד לפקודות הצבא". המפקד ציין כי "ישנה פקודה שאומרת שיש לאפשר לחיילים לישון ארבע שעות ברצף, ולהשלים שינה אחר כך. למרות שאנחנו יודעים שהשלמת השינה לא תקרה בפועל. המ"פ החליט שהפלוגה שלנו לא תקום". 
 
הקצין סיפר כי "באימון הקודם, שהיה בנובמבר, אחד החיילים נרדם על ההגה והיה מעורב בתאונה קשה". הוא ציין כי הם מודעים לנושא מחסור בשעות שינה. "אין דרך לנעול את החיילים בבסיס אחרי תרגיל לילה, הם יוצאים מבלי לישון מספיק". הוא הוסיף: "הפקודות בצבא נכתבו בדם, בדרך כלל קודם קורה אירוע ואז כותבים פקודה".
 
הסמ"פ סיכם ואמר כי הוא מעריך שלא היתה אפשרות לשנות את התרגיל. "יש תחושות קשות מכך שאנשים ביקשו לעבור ליחידה אחרת", הסביר, "הם רוצים לשרת, ואין להם אמון במי שמקבל החלטות למעלה".

כזכור, במהלך תרגיל גדודי שהתקיים בחודש שעבר בהשתתפות כלל הפלוגות, סירב מפקדה של אחת הפלוגות להשתתף באחד מחלקי התרגיל לאחר שטען שהלוחמים לא קיבלו מספיק שעות שינה.

לאחר שהוסבר למ"פ על ידי מפקדיו כי הדבר עומד בפקודות הצבא ובתכנון התרגיל המקורי, כך ששעות השינה הנותרות עתידות להיות מושלמות במהלך יום למחרת, החליט המ"פ שלא לצאת יחד עם לוחמי פלוגתו לתרגיל, בעוד שלושת הפלוגות האחרות המשיכו בתרגיל כמתוכנן. "אין בהחלטה שהתקבלה היום בכדי להמעיט בתרומתו של מפקד הפלוגה למערך המילואים ולחטיבה", נמסר.