הממשלה אישרה את הרחבת שטח העיר קלקיליה הממוקמת ברשות הפלסטינית, כך דווח הערב (רביעי) בחדשות 2. בתוכנית שהופקדה בחודש אפריל השנה שתכלול בנייה של למעלה מ-14 אלף יחידות דיור חדשות על שטח של יותר מ-2500 דונם, דבר המהווה פוטנציאל לגידול משמעותי אוכלוסייתה של העיר המונה כיום כ-50 אלף תושבים, 
 
הנהגת המתנחלים זועמת על ראש הממשלה נתניהו ותנועת רגבים צפויה להגיש התנגדות לתוכנית במה של ההתנחלות צופית הגובלת עם קלקיליה. יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, תקף את ההחלטה ואמר כי "הממשלה איבדה את הבלמים".

דגן הוסיף: "לוקחים את קלקיליה שכל כך הרבה אירועי טרור יצאו ממנה ונותנים לה יותר מפי שבע ממה שקיבלו 24 הרשויות היהודיות ביהודה ושומרון". עוד נאמר בדיווח, כי במערכת הביטחון טוענים שמדובר בתוכנית ישנה שנותנת מענה נקודתי למצוקה של העיר קלקיליה.



מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר כי מדובר בתוכנית שהובאה ע״י שר הביטחון בשנה שעברה ואושרה ע״י הקבינט. מאז אושרו לתכנון ולבנייה מעל 10,000 יחידות דיור להתיישבות היהודית, ולכן הטענה אינה נכונה ואף אבסורדית.

שרי מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד הגיבו לתוכנית ואמרו: "התנגדנו לתכנית המכונה "מקל וגזר", שהייתה ונשארה תכנית של פרס לטרור, ושל קידום ההשתלטות הפלסטינית על שטחי סי. אין ספק שמשמעות התכנית מחמירה אל מול ההיקפים המצומצמים מאד של בנייה שאישר ראש הממשלה לישובים הישראלים.
 
כמו כן הוסיפו כי "על ממשלת ישראל לקדם את האינטרסים הישראליים ביו"ש, ולא את אלה של הפלסטינים. לנוכח משמעויות אלה נדרוש הקפאת התכנית עד לדיון מחודש בקבינט או עד שיווק של 14 אלף יחידות דיור לישראלים בשטח סי".

 
 

בשבוע שעבר, בעקבות פרסום סדר היום של הוועדה שתדון באישור בנייה ביו"ש, שממנה עלה כי ידונו ב־2,148 יחידות דיור ולא יותר מכך, ביקש ראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן משרי הממשלה שלא להגיע לטקס הממלכתי לציון 50 שנה לשחרור יהודה והשומרון שהתקיים בגוש. "אם אין לממשלתנו די עצמאות, אל תבואו לחגוג!", אמר. "באנו לכאן לבנות את בתינו עדי עד. אין לנו צורך בחגיגות אם נשללת מילדינו הזכות הפשוטה להמשיך לחיות כאן". ואילו ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי אמר: "בשנת היובל לחידוש ההתיישבות ביהודה ושומרון בוחר הדרג המדיני להעניק למפעל הציוני סטירת לחי בדמות המשכה של הקפאת הבנייה ומניעת כל אפשרות להתפתחות טבעית".