עליית מדרגה במתיחות בין היחסים בין הממשלים של פוטין וטראמפ בעקבות התקרית שאירעה אתמול בה הופל מטוס סורי על ידי צבא ארצות הברית. רוסיה הודיעה היום (שני) כי תתייחס למטוסי קרב אמריקאים שיפעלו בשטח סוריה כ"מטרות לכל דבר", אמירה המהווה איום מפורש כלפי הכוחות האמריקאיים הפועלים באזור 

"כל סוגי המטוסים, כולל אלו הפועלים במסגרת כוחות הקואליציה של ארצות הברית שיזוהו טסים במרחב האווירי הסורי יחשבו בעינינו כמטרות לכל דבר", אמר שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו.

רוסיה הזהירה מוקדם יותר היום את ארצות הברית שלא להשתמש בכוח נגד חיילי צבא סוריה. סגן שר החוץ, סרגיי ריאבקוב צוטט בסוכנות הידיעות טאס, כי הפלת המטוס היא פעולה של תוקפנות ותמיכה בטרור.  דבריו של ריאבקוב הם המשך לביקורת של הבוס שלו, שר החוץ סרגיי לברוב, שאמר כי ארצות הברית צריכה להימנע מפעולות חד צדדיות בשטחה של סוריה ולכבד את השלמות הטריטוריאלית שלה.

ולדימיר פוטין עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו. צילום: רויטרס


הלילה דיווח צבא ארצות הברית כי מטוס קרב אמריקאי הפיל מטוס של חיל האוויר הסורי שהפציץ לוחמים של "הכוחות הסורים הדמוקרטים", סמוך לעיר א-רקה. על פי הדיווח, המטוס הסורי תקף מטרות סמוך ללוחמי הארגון אשר נתמך על ידי הכוחות האמריקאים באזור העיירה טבקא, והפעולה האמריקאית באה "כפעולת הגנה עצמית קולקטיבית של שותפים לקואליציה".

צבא סוריה אימת את הדיווח כי מטוס קרב מכוחותיו הופל על ידי הקואליציה בהובלה אמריקאית, אך טען כי המטוס הסורי שהופל עסק בהפצצת כוחות של דאעש במחוז א-רקה.

אין זו הפעם הראשונה שרוסיה מותחת ביקורת על ארצות הברית בעקבות תקיפה בסוריה. אחרי תקיפה אמריקאית נוספת בדרום המדינה, נמסר ממוסקבה כי התקיפה היא "בלתי מקובלת לחלוטין".

רוסיה הבהירה אז כי התקיפה שבוצעה נגד כוחות הנתמכים על ידי משטר הנשיא אסד, הביאה לפגיעה באזרחים ולכן אינה ראויה. סגן שר החוץ גנאדי גטילוב שצוטט על ידי סוכנויות הידיעות בג'נבה אמר כי פגיעה זו בריבונותה של סוריה לא תסייע במאמצים להשגת פתרון לקונפליקט הפוליטי במדינה.