עשור מאז אלבום הבכורה "סך הכל" - שהגיע למעמד של אלבום זהב, וכלל את הלהיטים "סך הכל" ו"ציון"; כמעט חמש שנים מאז אלבומו האחרון - "בין הצלילים" - שהגיע למעמד של אלבום פלטינה, וכלל את הלהיטים "קטנתי", "הגעגוע", "ניגון בעלז" ו"בין הצלילים"; ואחרי שזכה עם השיר "והיא שעמדה" בתואר שיר העשור במגזר החרדי; יונתן רזאל חובק את "פותח לב", אלבום שלישי פלוס סיבוב הופעות ברחבי העולם ובישראל. יונתן מגיע ממשפחה מוזיקלית, וגם אחיו אהרון רזאל הוא מוזיקאי מצליח בעולם החרדי.



"עבורי", מספר רזאל, "אלבום הוא כמו ספר בתוכו סיפור המתאר זמן, חוויות ומראות, כשכל שיר הוא סוג של פרק בספר. מסע קצר בצליל וזמן. זאת הייתה לידה ארוכה, מורכבת, מפתיעה, אך בסופה נפלאה עבורי".



הוא בן 44, נשוי פלוס שישה. "מעמד ביניים. חצי יום אברך, רבע יום אבא ורבע יום מוזיקאי. ויש עוד רבע - בעל. אז מה אם זה לא נכון מתמטית". גר באגן האיילות, ישוב ליד גבעת זאב בהרי ירושלים.





למה בחרת לקרוא לאלבומך החדש "פותח לב"?
"במשפט הראשון של השיר הראשון אני אומר: 'טוב, אני מבין, אני נכנע, אני רוצה אחרת, אני פותח לב לשינוי'. זה משפט שאני מאוד קרוב אליו. הוא נכתב ברגע כמעט הכי צלול ואמיתי שהיה לי, ובמובן מסוים הוא ציר חשוב של חיי. שמעתי פעם פסל שאמר שכשהוא ניגש לגוש של אבן, אין לו מושג מה יצא ממנו. הוא נותן לאבן לספר לו. ככה גם אני הרגשתי באלבום הזה. הוא הפתיע אותי. סיפר את עצמו".



יציאת האלבום לוותה בסינגלים, "נווה תלאות", "עכשיו אני עף" ו"הללויה". משמיעה ראשונה נראה שמדובר בפסיפס מוזיקלי שנע בין מוזיקה קלאסית סימפונית, מוזיקה אתנית, ג'אז, סול ומוזיקה ישראלית. אלבום מלא בצבע, שהוא סוג של אוטוביוגרפיה פנימית, שכתב והלחין רזאל מתוך חוויות ורגעים אישיים מחייו. יצירה עמוקה שהוא מגיש אל העולם.



לאחרונה חזרת מהופעות במונטריאול וניו יורק. מי הקהל שהגיע להופעה?
"היה טור מתנה משמיים ממש. היה קהל צמא וסקרן, שתכלס לא מכיר לעומק את המוזיקה שלי אבל היה איתי ממש. הייתי עם ההרכב שלי והייתה לנו, בעזרת השם, השראה רבה".



לוקח לך זמן להוציא אלבום. אתה עובד לאט.
"נראה לי שעניין הזמן שלוקח לי הוא לאו דווקא פונקציה של דברים שאני עושה במקביל. פשוט היצירה היא תהליך עמוק וארוך בשבילי. אני כותב ומוחק עשרות פעמים. מעבר לזה - אני עושה בדיסק כמעט הכל - מהמילים והלחנים, דרך עבודת מחשב ועיבודים, עיבודי תזמורות, ניצוח פסנתרים ושירות. האמת שאני מעורב מאוד בכל המיקסים עד הצליל האחרון. אבל אולי גם ההופעות, הנסיעות, וכמובן, הילדים שלי, משפיעים קצת על הקצב".



יונתן רזאל, "ניגון פוגש תזמורת", הערב (רביעי), 20:30, היכל מאיר ניצן לתרבות ולאמנות ראשון לציון