מבקר המוזיקה חגי אוזן שוחח עם איריס קול בתוכניתה ברדיו 103FM על דרישתו של עומר אדם לא להופיע בשבת במסגרת הפסטיגל, והטענות לכפייה דתית: "עומר אדם הוא אמן ואדם חופשי שהציב תנאי שהוא לא מופיע בשבת. אני לא רואה בזאת כפייה דתית".

כזכור, עומר אדם, שיופיע השנה בפסטיגל, שומר שבת וסירב להופיע ביום המנוחה בעד כל סכום שהוצע לו. בכך, השנה הפכה להיות השנה הראשונה בה מפיקי הפסטיגל נענו לבקשת טאלנט, והחליטו לסגור את הקופות בשבתות. ההחלטה יוצאת הדופן הצליחה לעורר את זעמם של הורים חילונים שעובדים בימי השבוע במהלך חופשת החנוכה, ושל "תנועת ישראל חופשית" – התנועה המובילה בישראל לשינוי יחסי הדת והמדינה, שפנתה לכל הציבור החילוני בקריאת מחאה להחרים את הפסטיגל השנה ולא ללכת למופע באף אחד מימי השבוע.

עומר אדם ותנועת ישראל חופשית - צילום מסך פייסבוק
עומר אדם ותנועת ישראל חופשית - צילום מסך פייסבוק


"במדינה חופשית יש אנשים שאומרים שמדובר בכפייה דתית", הסביר אוזן: "אם מנגד, אמן היה מתנגד להופיע בהתנחלות היו מריעים לו בשמאל. אם אמן היה נכה והיה נדרש למיקום מסוים ותנאים מסוימים להופעתו לא היו טוענים שמדובר בכפייה".

מנגד טענה איריס קול: "מדובר במוסר כפול. אני מאד מכבדת את השבת ויכולה להבין את הדרישה של עומר אדם לנוח בשבת ואני יכולה להבין את הסכמת המפיקים לנושא בתקופה כה לחוצה כמו תקופת הפסטיגל. מצד שני אם היו סוגרים לי את המרכולים בשבת הייתי מתבאסת".

"הפוך מכך, המוסר הכפול הוא מגיע עכשיו מאלו שרוצים את החופש", ענה לה אוזן: "זהו אינו תכתיב ממשלתי או ממסדי אלא בחירה של אמן, וזו זכותו. לעומר אדם יש כוח והמפיקים רוצים אותו ולכן הוא יכול להשפיע. הפסטיגל מתקיים במהלך חופשת חנוכה המיותרת, ואם ביום שבת לא יהיה פסטיגל - לא קרה כלום".

עריכה: איתמר זיגלמן