עיר במצב מלחמה. לא כך תיארה לעצמה הקנצלרית אנגלה מרקל את הפסגה היוקרתית של ראשי 20 הכלכלות המובילות בעולם (G20) שאירחה במשך יומיים בהמבורג. במקום מפגן גדולה של גרמניה מול נשיאים כמו טראמפ ופוטין, הפסגה שכונסה במרכז הירידים במרכז העיר הייתה כישלון ארגוני וגם כישלון מדיני. גרמניה לא הפיקה את הלקח מפסגות קודמות שנערכו במקומות מבודדים, כדי שיהיה קל יותר לבלום את מחאת המפגינים המתנגדים לגלובליזציה. המפגינים, שמספרם נאמד בכ־100 אלף, הגיעו בהמוניהם גם מאיטליה, מבריטניה ואפילו מעבר לים. במרכז המהומות עמדו האנרכיסטים הגרמנים האלימים, שדווקא המבורג מהווה את אחד ממרכזיהם.



מספר חסר תקדים של 20 אלף שוטרים חמושים לובשי שחורים הוזעקו מרחבי גרמניה וכל מרכז העיר שותק ונחסם לתנועה, חלקו גם לתנועת הולכי רגל. מחסומים הוצבו בכל מקום. שוטרים ורכבי משטרה נעו בעצבנות בשטח. המשוריינים מתיזי המים דהרו לעבר המפגינים, ובשמיים טרטר רעש בלתי פוסק של מסוקים שחגו כמו עיטים מעל העיר. המפגינים אף ניסו ליירט את אחד המסוקים באמצעות פצצת תאורה. ראשי המדינות הצליחו להגיע לוועידה עצמה, דוהרים ברכביהם לאורך הנתיב השומם שנפרץ עבורם. רעיותיהם אולצו ביום הראשון להישאר במלון. קבוצת מפגינים ניסתה לפרוץ למלון שבו התארחו חלק מהמנהיגים.



המפגינים בהמבורג. צילום: AFP
המפגינים בהמבורג. צילום: AFP



הגעתי לפתיחת הוועידה לאחר צעידה של קילומטרים ברגל, רטוב לגמרי מזרנוקי המים שספגתי משום שנאלצתי לעבור באזור ההתנגשויות, שם הדפו כוחות המשטרה אלפי מפגינים שניסו לחדור בכוח למתחם הוועידה. על שער בית המלון שבו לנתי ברובע הבילויים של סנט פאולי ליד הנמל מצאתי את הכתובת "לא למשתתפי ה־G20" ונאלצתי להסתיר את התג שלי.



אבל החיים בהמבורג חייבים להימשך, וברובע מוקף השוטרים המשיכו מבלים ותיירים עליזים לחגוג בברים, במסעדות ובמועדוני המין, כשסמוך להם הקיפה המשטרה אלפים מחברי ה"בלוק השחור" שנופפו בדגלים השחורים־לבנים המזכירים את דגלי דאע"ש ורקדו טרנס לצלילי תופים מחרישי אוזניים. אחר כך החלו ההתנגשויות ומפגינים רעולי פנים יידו בקבוקים ואבנים לעבר כוחות המשטרה, שרדפו אחריהם וטיפסו גם במדרגות הבתים ואתרי הבנייה כדי לצוד את המתבצרים בהם.



המפגינים ערכו בלילה קמפינג בנמל ובפארקים ציבוריים. ברובעי שולטרבראט ושנצננירטל הסמוכים התנהלו קרבות של ממש שבמהלכם הושלכו אל השוטרים בקבוקי תבערה. קולות ירי הגז המדמיע נשמעו ללא הרף.



כוחות הביטחון מפזרים את המפגינים. במשטרה אמרו שעוצמת האלימות לא מפתיעה. צילום: AFP
כוחות הביטחון מפזרים את המפגינים. במשטרה אמרו שעוצמת האלימות לא מפתיעה. צילום: AFP



ליד תיאטרון רוטה פלורה הקימו המפגינים בריקדות והעלו אותן באש. הם הציתו גם מכוניות חונות. "ברוכים הבאים לגיהינום", בכתובת זקידמה הכתובת את אורחי הפסגה. ואכן, המפגינים הצליחו לעמוד בהבטחתם. "בהמבורג יש אגף בולט של השמאל הקיצוני, שמתבטא גם בהצבעה בבחירות", הסבירו לי תושבים מקומיים מוטרדים. "כל החלק הזה של העיר התמרד".



במשטרה אמרו כי עוצמת האלימות היא הפתעה. כשהמנהיגים ונשיהם הקשיבו לקונצרט של בטהובן באולם הפילהרמוניה הסמוך, עסקו השוטרים ב"ניקוי" הסביבה ממפגינים. לפנות בוקר המהומות שככו, אבל בצהריים יצאו שוב ההמונים להפגנת ענק במרכז העיר. 11 מהם נפצעו קשה בקריסת גדר שעליה טיפסו כשברחו מהשוטרים. 197 שוטרים נפצעו קל.