במועצה לצרכנות פרסמו הבוקר (רביעי) אזהרה בנוגע לתופעה מדאיגה, בה חברות התעופה ואתרי תיירות מפרסמים מחירים של כרטיסי, טיסה שלמעשה כלל אינם רלוונטיים ואינם אמיתיים. במועצה ציינו שמהתלונות שהגיעו אליה עלה לא אחת, שכאשר הצרכן מבקש לבצע את ההזמנה, או לאחר ביצוע ההזמנה, הוא מגלה כי אין כרטיסי טיסה במחיר שפורסם.



"התופעה של פיתוי צרכנים להתקשר עם חברות תעופה ו/או אתרי תיירות על בסיס פרסום מחירים שאינם אמיתיים, מהווה הטעיה חמורה, אסורה על פי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן ודינה עיצום כספי של 45 אלף שקל ויש להילחם בה ולאכוף את הדין כנגד כל האתרים הנוקטים שיטה פסולה זו", התריעו במועצה לצרכנות.



לטענת המועצה, האיחוד האירופי ביצע לאחרונה מבצע אכיפה ובדק כ- 350 אתרי תעופה באירופה. מתוכם מצא כי כ-235 אתרים שאותם האיחוד החשיב כמטעים ובהם המחירים לעתים אינם אמינים. "הצרכן צריך לדעת שעליו להיזהר מפרסומים מפתים ומטיסות זולות מדי, שלעתים אין מאחוריהם כלום, וכל מטרתם היא לפתות אותו לבצע הזמנה ולשכנעו לבצע עסקה אחרת, יקרה הרבה יותר", הזהירו במועצה.



"להיזהר מטיסות זולות מדי" צילום: אבשלום ששוני
"להיזהר מטיסות זולות מדי" צילום: אבשלום ששוני



לבדוק כל פרסום לעומק



על רקע הפרסומים של חברת לואו-קוסט על טיסות במחירי זולים במיוחד, שלעתים עומדים על עשרות בודדות של יורו ליעדים באירופה, פרסמו במועצה לצרכנות כמה המלצות בטרם ביצוע העסקה לבצע מספר צעדים: לבדוק כל פרסום לעומק, לא להאמין לכל פרסום אטרקטיבי, לצלם את דפי אתר האינטרנט עד לשלב הרכישה (כולל). באם יש ספק לפני שמבצעים את הרכישה, כדאי להתקשר לחברה ולוודא שאכן קיימים כרטיסים במחיר המוצג. להקליט את השיחות עם נציגי החברה.



במועצה ממליצים עוד שצרכנים הסבורים שנפגעו על ידי חברת התיירות או התעופה לפנות בתלונה למועצה לצרכנות למימוש זכויותיכם. "על רקע תופעה פסולה זו ובכדי למנוע מעצמנו עגמת נפש, חשוב לבצע סקר מחירים, תמורה ותנאים (באתרי האינטרנט ובטלפון) ולא להסס להיכנס אף לאתרים של חברות התעופה בחו"ל", ציינו עוד במועצה.



ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות אמר: "יש לשים סוף להטעיות גם בתחום הנופש. המועצה לצרכנות קוראת לרגולטור לבצע בדיקה מקיפה של כל אתרי התיירות הפועלים בארץ, על מנת לעקור תופעות אלו מהשורש. בנוסף, המועצה לצרכנות תפעל לקדם תיקון לחוק שיאפשר לצרכן לתבוע פיצוי של 10 אלף שקל ללא הוכחת נזק בכל מקרה של הטעיה על תנאים מהותיים בעסקה. אנו מאחלים לכלל הצרכנים להמשיך ולנקוט באחריות צרכנית וליהנות בחופשת הקיץ".



בנוסף להמלצות, במועצה ריכזו שורת עצות בעקבות מאות אות פניות בנושא תיירות המתקבלות מידי שנה, בעיקר בתקופת שיא עונת התיירות (אפריל-אוקטובר) בנוגע לעסקאות תיירות ונופש. מדובר על עסקאות של רכישת כרטיסי טיסה, בתי מלון, או חבילת נופש בארץ ובחו"ל.


 


קבלו טופס גילוי נאות: סוכנות הנסיעות חייבת למסור מידע בכתב – טופס גילוי פרטי עסקה- לצרכן המבקש לרכוש טיסה או חבילת נופש, ובו פירוט של כל המידע המהותי שקבוע בחוק לרבות תנאי הביטול: השירותים הכלולים בחבילת הנופש, מקומות הלינה ודירוגם, מסלול הטיול ואתרי הביקור, אמצעי התחבורה בארץ ובחו"ל וזהות המוביל, מספר הארוחות, התנאים שבהם סוכנות הנסיעות רשאית לבטל את העסקה, המחיר הכולל ואופן התשלום, מועדים ותנאים אפשריים לביטול העסקה ע"י הצרכן, מדיניות ביטולים ושינויים של סוכנות הנסיעות ושיעור דמי הביטול (אם ישנם).



וודאו מהו המחיר הכולל שתשלמו טרם העסקה: מוצע לוודא טרם ההזמנה מהו המחיר הכולל של העסקה, בפרט כאשר מדובר במחיר שפורסם באמצעי התקשורת לרבות באתר אינטרנט.



בחנו נסיעה לא בעונה: כשנוסעים בעונת השיא, למשל בחגים ובחופשות בתי-הספר, לרוב החופשה תהיה יקרה משמעותית. לעתים, נסיעה לאחר מספר ימים תהיה זולה משמעותית. לכן, אם אתם לא מוגבלים בתאריכים, נסו לתמרן את זמן הנסיעה כך שעלות החופשה תהיה זולה יותר. בנוסף, בחלק מהיעדים, תגלו שהזמנה מראש תחסוך לכם כסף בגלל מחירים נמוכים יותר.



רכשו ביטוח נסיעות: ביטוח הכולל גם ביטוח ביטול כרטיס וכן ביטוח אובדן או נזק לכבודה (מזוודה), בשילוב עם בטוח רפואי. כיום, ניתן לרכוש ביטוח נסיעות גם שישה חודשים מראש. כדאי להשוות מחירים של ביטוחי נוסעים שונים בטרם קבלת החלטה על הביטוח שתיבחרו, וכן לבדוק כמובן מה כולל הביטוח, מהי ההשתתפות העצמית שתשלמו במקרה ביטוחי ומהם פרטי הקשר למקרה כזה.