השיח על הפחתת בשר, צמחונות וטבעונות עולה כפורח בשנים האחרונות, בין היתר בגלל הנחיות ארגון הבריאות העולמי (WHO) בנוגע לבשר מעובד, פרסומים שונים הממליצים על צמצום צריכת בשר וכן בעקבות פרסום נייר העמדה החדש של משרד הבריאות בנושא בטיחות צריכת הסויה. בעבר הלא רחוק סויה נתפסה בעיני רבים בישראל כבעייתית מסיבות שונות, אלא שנייר העמדה החדש של משרד הבריאות קובע כי צריכת סויה בטוחה בכל שלבי החיים לרבות ינקות, ילדות והתבגרות, בקרב נשים ובקרב גברים, ואף עשויה לספק יתרונות במצבים בריאותיים שונים.



מי שמעוניין להפחית בשר מהתזונה שלו, אחד השינויים שהוא צריך לבצע בתפריט הוא שילוב מנות עשירות בחלבון מן הצומח כתחליף לחלבון הבשרי. איך עושים זאת? על ידי שילוב קטניות בדרכים שונות: טופו, שניצל או קציצות, תבשילים על בסיס סויה או קטניות אחרות.



חשוב לזכור כי אפשר ליהנות מתזונה מגוונת, מאוזנת ומספקת גם כאשר צורכים פחות בשר בתפריט היומי, ילדים ומבוגרים כאחד. כמה דברים חשובים שיש לזכור כאשר מפחיתים בשר מהתפריט:



- מוצרי חלב וביצים מכילים חלבון, אך יש להוסיף גם קטניות מסוגים שונים. הקפידו גם על צריכת דגנים מלאים, אגוזים וזרעים.


- הוסיפו לארוחה ירקות טריים המכילים ויטמין C כדי שספיגת הברזל מן הצומח תהיה טובה יותר: פלפל צהוב, פלפל ירוק, פלפל אדום, כרוב, עגבנייה ועוד.


- אפשר להשתמש בתחליפי בשר כתחליף למנה חלבונית בארוחה. כאשר אתם בוחרים בתחליף בשר, הקפידו לקרוא את תווית המזון, ולבחור מוצר המכיל כמות מספקת של חלבון (לפחות 10 גר' חלבון למנה) ועדיף שיהיו מועשרים בוויטמין B12 וברזל.


- מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע (דיאטנים מוסמכים) אשר יוכלו להתאים באופן הטוב ביותר את התפריט החדש ובכך למנוע חוסרים תזונתיים עתידיים.



לסיכום, הפחתת בשר אפשרית בתזונת המשפחה כולה. גיוון ואיזון הם הגורמים המובילים בתזונה נכונה, ולכן כדאי לשלב חלבון מן הצומח בתזונתנו.