הילדים בחופשה והם בוודאי כבר משובצים בשלל קייטנות עם הוראות הפעלה, אשר ימלאו את מרבית זמנם. ובכל זאת, אנחנו ההורים מוצאים שנותרו לנו הרבה שעות שבהן עלינו למצוא להם תעסוקה ועניין. לכן מדי שנה אני מקפידה לייחד לנושא מדור אחד או שניים בחודשים יולי ואוגוסט, שיעזור לנו לשלב את הילדים בעבודות המטבח.



בדרך זו הם אומנם לומדים להיות עצמאיים יותר, אבל הדבר החשוב הוא שזהו זמן איכות נפלא שלנו עם הילדים. וכך, במקום לשלוח לחוגים נוספים ומוזרים אחרי שעות הקייטנה אנחנו ניצור עבורם ועבורנו חוג טעים וכיפי במטבח הפרטי שלנו. בחרתי להתמקד הפעם בהכנת שני מתוקים: עוגיות קייקפופס ועוגיות מעוצבות. שתיהן דורשות זמן הכנה ובעיקר הרבה זמן בעיצוב ובעיטור עד לקבלת התוצאה הרצויה. יש להתאים את המתכון לגילי הילדים ולהתנהלות שלהם. לכן אני ממליצה לקרוא היטב את ההסברים וההדרכות כאן לפני שאתם רצים למטבח.



נתחיל בעוגיות מעוצבות על מקל המוכרות בשם "קייקפופס". כמו הרבה דברים גם העוגיות הללו הגיעו אלינו מאמריקה. היופי בהן, מלבד הטעם, הוא דרך ההגשה והעיצוב שלהן. ניתן להכין אותן בכמה דרכים:



ללא אפייה. משתמשים בכדורי שוקולד שמכינים משאריות של עוגות או מביסקוויטים, מצוותים להם שלל נותני טעם וחומרים מאחדים, ויוצרים בכפות הידיים כדורים קטנים שאותם מצפים ומעטרים.



אפייה במכשיר מיוחד. מכשיר חשמלי בעל שקעים בצורת חצאי כדורים, אשר לתוכם יוצקים את בלילת הבצק. סוגרים את המכשיר כמו טוסטר ותוך כמה דקות מקבלים כדורי עוגיות שלמים.



אפייה בתבניות סיליקון. משתמשים בתבנית מיוחדת של חצאי עיגולים אשר מחולקת לשתי תבניות, עליונה ותחתונה. ממלאים בבלילת הבצק את התבנית התחתונה, סוגרים בתבנית השנייה ואופים. העוגות תופחות לצורת כדור.



אחרי שיצרנו את עוגיות הקייקפופס באחת הדרכים שנבחרו, נועצים במרכזן מקל ומצפים אותן בשלל ציפויים בגוונים שונים ומעטרים בתוספות.



כדורי שוקולד ללא אפייה


יש המון מתכונים וגרסאות להכנת כדורי שוקולד. הבסיס הוא ביסקוויטים פשוטים או שאריות של עוגות ועוגיות, שאליהם מוסיפים נוזלים או מעדנים המעניקים את המרקם הנימוח והטעם העשיר.


החומרים (ל־21 כדורים):


• 3־2 כוסות פירורי עוגה ועוגיות


• 2 כפות אגוזי מלך טחונים דק


• 1 גביע מעדן שוקולד


• 2 כפות גבינה לבנה



לקרם שוקולד:


• 50 גרם חמאה


• 4 כפות קקאו


• 4 כפות סוכר (או יותר, לפי הטעם)


• 5־3 כפות מים



אופן ההכנה:


מפוררים את העוגות והעוגיות לקערה.


מוסיפים לתערובת אגוזים, מעדן שוקולד וגבינה. לשים בידיים עד לקבלת מרקם אחיד.


ממיסים את כל חומרי הקרם יחד על להבה נמוכה, ומוסיפים בהדרגה לתערובת הפירורים עד לקבלת המרקם והמתיקות הרצויים. נוטלים מעט מהתערובת ומעצבים לכדור קטן בקוטר 2־2.5 ס"מ. מניחים על מגש. נועצים במרכז כל כדור מקל.



כדורי קייקפופס אפויים. צילום: פסקל פרץ רובין



כדורי קייקפופס אפויים


החומרים (לכ־20 כדורים):


• 80 מ"ל (⅓ כוס) שמן קוקוס במצב נוזלי


• 200 גר' (1 כוס) סוכר


• 2 ביצים גדולות (בגודל L)


• 120 מ"ל (½ כוס) מי קוקוס (לא קרם קוקוס, אלא המים)


• 2 כפיות תמצית וניל


• 210 גר' (½1 כוסות) קמח תופח מאליו



אופן ההכנה:


בקערה בינונית מערבבים את השמן והסוכר. בקערה נפרדת טורפים את הביצים, מי הקוקוס, תמצית הווניל. מוסיפים לסירוגין, תוך טריפה קלה, את הקמח ואת בלילת הביצים לתערובת השמן־סוכר, עד לקבלת עיסת בצק אחידה.


ממלאים שקית זילוף בעיסת הבצק ומזלפים לשקעים בתבנית הסיליקון עד כדי ⅔ מגובהם (אם מכינים במכשיר החשמלי, יש למלא את השקעים בתבנית כמעט עד שפתם).


אופים בתנור שחומם מראש ל־170 מעלות במשך 20 דקות, עד שקצה סכין חד המוחדר באחת היחידות יוצא נקי ולח. מוציאים מהתנור ומצננים על רשת.



הרכבת הקייקפופס ועיצובן


לציפוי:


• 300 גרם שוקולד מריר


• 2־1 טיפות שמן


• 50 גרם שוקולד לבן



לעיטור:


• סוכריות צבעוניות, אגוזים קצוצים, שוקולד גרוס, בוטנים קלויים וגרוסים, קוקוס קלוי, פיסטוקים טחונים, זרזיפים של שוקולד מומס וכדומה


אופן ההכנה:


ממיסים את השוקולד במיקרוגל או בבן מארי. כשהשוקולד נמס, מוסיפים את השמן ומערבבים היטב.


טובלים את הקצוות של המקלות בשוקולד המומס ונועצים בתוך הכדור. בכדור שוקולד ללא אפייה פשוט דוחסים את המקל לתוך הכדור. טובלים את המקלות עם הכדורים בשוקולד המומס, מנערים מעודפים ומניחים להתקשות קלות. לאחר מכן מעטרים בתוספות.


נועצים את הקצה השני של המקלות בקלקר או בספוג המיועד לשזירת פרחים ומכניסים למקרר להתייצבות. אם לא רוצים להכין את העוגיות על מקל, אפשר להכניס אותן לעטרות נייר ולמקרר.



כדורי קייקפופס אפויים. צילום: פסקל פרץ רובין



עוגיות מעוצבות



את הרעיון לפעילות הזו קיבלתי כאשר קרובת משפחה הביאה לי להתרשמות שלושה מארזים של עוגיות מוכנות לאכילה בצורות בעלי חיים, פרחים, מטוסים ועוד. העוגיות היו מצופות ברויאל אייסינג ועטופות כל אחת בצלופן בסגירה הרמטית, לשמירה על טריותה.



לצד העוגיות העטופות מצאתי גם עוגייה עגולה, כמו פלֶטה של צייר, ובה טבועות טיפות קטנות בגוונים שונים. זהו מארז יצירה אכיל, אשר את רוב העבודה בו עשו עבור הילדים. כל מה שנותר להם הוא להשתמש במכחול ובצבעים המצורפים לערכה על מנת לעטר את העוגייה בהתאם לצורה.



כשקראתי את ההסברים המצורפים לערכה, למדתי שאת הרעיון למארז המקסים הזה, שנמכר בדרום אפריקה ב־25 שקל, יצרה קונדיטורית צעירה ומוכשרת בשם שרית שפירא. כאם לשניים היא חשבה על רעיון יצירתי להכנת מארזים של עוגיות מוכנות ומצופות עבור האמהות העסוקות. לצערי המארז אינו משווק בארץ, אבל הרעיון שבה את לבי.



החלטתי שאם אין בארץ מארז מוכן, אנחנו ההורים יכולים ליצור אותו בעצמנו בשתי דרכים: להכין מראש את העוגיות מבצק פריך, לצפות ולייבש אותן ואז להציע לילדים הקטנטנים והצעירים לצבוע. הדרך השנייה היא להכין את העוגיות עם הילדים הבוגרים מהשלב הראשון: הכנת הבצק, עיצוב העוגייה, אפייה, ציפוי ועיטור.



החומרים (לכ־12 עוגיות, תלוי בצורה ובגודל):



• ½ חבילה (100 גרם) מרגרינה, "מחמאה" או חמאה


• ¼ כוס אבקת סוכר


• 1 שקית סוכר וניל


• 2 כפות מיץ תפוזים או חלב או חלב סויה


• ½1 כוסות קמח מנופה



אופן ההכנה:


מניחים בקערה רחבה את המרגרינה, אבקת הסוכר, סוכר הווניל, מיץ התפוזים והקמח. לשים בידיים עד לקבלת בצק אחיד. עוטפים את הבצק בניילון נצמד ומאחסנים שעה במקרר.


מקמחים את משטח העבודה והמערוך ומרדדים את הבצק לעלה בעובי ½ ס"מ.


קורצים עוגיות בעזרת שבלונות בצורות שונות. מסדרים ברווחים שווים על תבנית מרופדת בנייר אפייה, ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (170 מעלות) במשך כ־25 דקות. מצננים.



עוגיות מעוצבות. צילום: פסקל פרץ רובין



הציפוי:


מכינים רויאל אייסינג (מערבבים היטב חלבון ביצה עם אבקת סוכר עד לקבלת בלילה אחידה וצמיגית), או קונים את אחד מסוגי האבקות המוכנות המשווקות בגוונים שונים (בשימוש בתערובת המוכנה יש להוסיף מים בהתאם לדרגת צמיגות הציפוי הרצויה). את הרויאל אייסינג אפשר להשאיר בגוון לבן או לצבוע בצבע מאכל בגוון הרצוי.



מכניסים לשקית זילוף ויוצרים נקב קטן בקצה הפיה. מזלפים במרחק חצי ס"מ משולי העוגייה רצועה דקיקה של ציפוי ליצירת תיחום לצורה. כשמזלפים את הציפוי, יש לדאוג שתפר שקית הזילוף יפנה כלפי מעלה כדי שלא יפריע לזילוף. מזלפים תמיד באוויר, קרוב מאוד לשוליים, וסוגרים בלחיצה קלה.


מצפים את פני העוגייה האפויה בתוך רצועת התיחום (רצוי שהציפוי יהיה שונה בצבעו מרצועת התיחום) ומניחים לייבוש לפחות למשך יום. אם הציפוי לא יתייבש היטב, לא תוכלו לצבוע את העוגייה. לעיטור השתמשו בג'ל לצביעה בגוונים שונים. בעזרת מכחול איירו בחופשיות על העוגייה. הניחו לייבוש. 



עוגיות מעוצבות. צילום: פסקל פרץ רובין



טיפסקל להכנת בצק פריך


* יש ללוש את כל החומרים היטב עד שהם מתאחדים ולהניח את הבצק במקרר כדי שהשומן ייצב אותו.


* רצוי לא ללוש יתר על המידה. חום הידיים ימס את השומן ויקנה תחושה שיש להוסיף קמח. עם הוספתו הבצק יהפוך לנוקשה מדי.


* את הבצק הפריך אפשר להקפיא. לקראת השימוש מעבירים אותו למקרר להפשרה הדרגתית.