שר העבודה והרווחה חיים כץ יעלה היום (ראשון) לאישור ועדת השרים לחקיקה תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, שלפיו יקוצר שבוע העבודה מ־43 ל־42 שעות שבועיות. המהלך יוצא לדרך בהמשך להסכם שהושג בין ההסתדרות להתאחדות התעשיינים. על פי לוח הזמנים המתוכנן, קיצור שבוע העבודה צפוי להיכנס לתוקף החל מחודש ספטמבר 2017, וזאת לאחר חתימת השר כץ על צו ההרחבה כנדרש בחוק: "מדובר בתחילתו של מהלך, ויש להמשיך ולקצר את שבוע העבודה בישראל", אמר השר בתגובה למהלך.



יצוין כי קיצור שעה בשבוע העבודה צפוי להועיל בעיקר לעובדים מאורגנים במקומות עבודה גדולה ובמונופולים, כמו חברת החשמל או נמלי ישראל. מאידך, ההסכם עלול לא להיות יעיל במיוחד במקומות שבהם קיימים ענפי הייטק או מקומות עבודה חיוניים אחרים, שם נדרשת עבודה מלאה של העובדים.



כתחליף לקיצור מספר שעות עבודה בשבוע יקבלו העובדים פיצוי כספי בסכום הנאמד ב־100 שקלים נטו בחודש. היוזמה להפחתת השעות הופיעה כחלק ממסע הבחירות לבחירתו מחדש לתפקיד יו"ר ההסתדרות של אבי ניסנקורן.



מהלך זה יוצא לדרך בתמיכת התעשיינים על אף יוזמתו של שר הכלכלה אלי כהן, שלפיה במקום הפחתת שעת עבודה בשבוע, יונהג סוף שבוע ארוך ארבע פעמים בשנה, עם אפשרוץ לרחבתו לשש פעמים.



סוף שבוע ארוך הוא יוזמה שבה תומכים מרבית הארגונים העסקיים, כמו התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר. היוזמה כבר אושרה בוועדת השרים לחקיקה ואף עברה אישור קריאה טרומית. מבחינת סקטורים שלמים במשק, סוף שבוע ארוך עדיף על קיצור השבוע בשעת עבודה.



על פי ההערכות, שתי היוזמות יובאו לדיון באחת מוועדות הכנסת, ורק לאחר מכן יוחלט סופית איזו מביניהן יש לקדם.