הסכם הפסקת האש בסוריה רע לישראל ואינו לוקח בחשבון כמעט שום אינטרס בטחוני שלה וגורם מחלוקת עם ארצות הברית, כך לדברי פקיד ישראלי בכיר. ראש הממשלה נתניהו הבהיר עמדה זו גם בשיחה טלפונית עם מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) כי הוא מתנגד להסכם המעצמות בסוריה מאחר והדבר אולי ירחיק את איראן כ-20 קילומטר, אך ינציח את הנוכחות האיראנית במדינה ובגבולה הצפוני של ישראל.


נושא האיום האיראני וכוונות ההתפשטות שלה בסוריה קדם לנושא הישראלי - פלסטיני בשיחתם המדינית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון. 

איום זה עלה גם בשיחה טלפונית עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. גורמים מדיניים מסרו כי בידי ישראל מידע שלפיו איראן מעניינת לא רק לשגר יועצים לסוריה אלא יחידות צבא של ממש כולל הקמת בסיס אווירי וימי. לפי גורמים אלה מדובר בשינוי תמונת המצב באזור. על רקע זה הביע נתניהו את התנגדותו להסכם בין ארצות הברית לרוסיה להרחיק את יחידות איראן למרחק של כ-20 קילומטרים מהגבול, כיוון שלדעתו הסכם זה מנציח את נוכחות איראן בסוריה שלה מתנגדת ישראל "באופן גורף".

רה"מ נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


כזכור, הפסקת האש בסוריה הושגה בסיום פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בשבוע שעבר במהלך ועידת ה-G-20. שני המנהיגים קיימו במהלכה את פגישת העבודה הראשונה שלהם, שנמשכה יותר משעתיים, למרות שהיתה אמורה להימשך 45 דקות בלבד. לשיחה, שנערכה בהמבורג שבגרמניה תחת קורתה של ועידת ה-G-20, הצטרף מהצד האמריקאי רק מזכיר המדינה רקס טילרסון. 
 
"המגנומטרים שם כדי להישאר, אך לא יהיה שינוי בסטטוס קוו"

כמו כן, נתניהו ציין כי המגנומטרים שהוצבו על יד המשטרה בהר הבית שם כדי להישאר, אך אין בכוונה ישראל לשנות הסטטוס קוו. כזכור, על רקע פתיחת ההר לתפילה מחדש לאחר שנסגר לפני כיומיים לתפילה, הגיע הבוקר המופתי של ירושלים השייח מוחמד אחמד חוסיין לאזור וסירב להיבדק במכשירי המגנומטר שהוצבו שם. לצדו, התקבצו במקום עשרות מוסלמים שהחלו לקרוא קריאות נגד המשטרה, על רקע הצבת מכשירי הבידוק באתר הרגיש. לאחר זמן מה, החלו המפגינים להתפלל במבואות ההר, ולא קיימו בו את התפילה. כמו כן, עקב המהומה המשטרה החליטה להרחיק יהודים מהאזור.

אחד המתפללים, שסירבו לעבור את הבדיקות במכשירים החדשים שהציבה המשטרה במקום, אמר בגל"צ כי "הבדיקה משפילה אותנו ואנחנו לא מוכנים לכך. יש כאן עניין של עונש קולקטיבי. הממשלה רוצה להשתלט על המקום. עכשיו, להכניס אותנו בצורה משפילה, זה הרצון של ממשלת ישראל והיא תישא בתוצאות על המהלכים האלה".