כחמישה אחוזים מתושבי ישראל סובלים מאלרגיות למזון, בין האלרגנים העיקריים: חלב, ביצים, סויה, בוטנים ועוד, כאשר בממוצע מתרחשים בארץ שני מקרי מוות בשנה עקב אלרגיה למזון ומקרים נוספים של סיבוכים בדרגות חומרה שונות. אסף כהן, בן 15 מעכו, פיתח יחד עם חבריו את הסטארט אפ Safe – Allergy אותו יציגו השבוע ביום רביעי בתחרות הארצית "יזם השנה" שתתקיים בהיכל התרבות בתל אביב. מטרת המוצר היא להקל על אותם אנשים הסובלים מאלרגיות באמצעות סטיק שיזהה רכיבים אלרגניים במזון.



"במהלך השיעורים בעמותת יוניסטרים העלינו כ-200 רעיונות כשבסופו של דבר התחברנו לרעיונות היותר נחוצים, מתוך סוג של אחריות ורצון לעשות משהו טוב, כשאחד מתוכם היה סטיק המזהה רכיבים אלרגניים במזון", מספר כהן, חניך עמותת יוניסטרים ממרכז עכו, הפועלת להוביל לשינוי חברתי באמצעות מתן הזדמנות לבני נוער ולצעירים להקים חברות סטארט אפ ולהשתלבות בעולם העסקים ומוסיף כי המנחים המקצועיים חששו שהרעיון יהיה קשה מידי לביצוע והמליצו להם לוותר על הסטיק, אך הם בחרו לנסות בכל זאת לפתח אותו.



הסטיק יזהה רכיבים אלרגניים במזון. צילום: עמותת יוניסטרים
הסטיק יזהה רכיבים אלרגניים במזון. צילום: עמותת יוניסטרים



הרעיון למוצר הגיע מפני שלמנהלת המרכז וכן למספר מהחניכים בקבוצה יש אלרגיה למזון. בהמשך, בעקבות שיעור ביולוגיה בו כהן למד על סטיקים שמסוגלים לבדוק נוכחות של רכיב מסוים בנוזל, הוא הציע את הרעיון לחבריו. "חשבתי למה לא לתעל את הסטיק למשהו שבאמת יכול לשנות ולגרום לטוב".



הפיתוח היה לא פשוט וכרגע הקבוצה המונה 15 תלמידים מחמישה מגזרים שונים שיעלו בשנה הבאה לכיתה י"א, נפגשת עם אנשי מחקר ומומחים כדי לפתח את המוצר אך חסרים להם משאבים כלכליים ואנשי מקצוע שיסייעו להם. "אומנם אנחנו עדיין בני נוער שאפשר אולי לזלזל בנו אבל אנחנו לגמרי מאמינים שנוכל לפתח את המוצר הזה ולגרום שינוי. ברגע שיהיה לנו אבטיפוס נלך לפגישות עם משקיעים בתקווה לגייס כסף ולהוציא לפועל את המוצר".



בת שבע משה, מנכ"לית העמותה: "הדבר שהכי מרגש אותי ומהווה עבורי הוכחה להצלחה של העמותה, הוא שבני הנוער שלנו בוחרים ברוב המקרים לפתח מיזמים עסקיים בעלי ערך חברתי. וכך מיישמים את ערכי הייסוד שאנו מנחילים להם – לעבוד קשה בכדי להצליח, ליזום, ליצור ולחשוב מחוץ לקופסא, לשאוף הכי גבוה שאפשר, אך במקביל לחשוב כל העת כיצד העשייה שלי משפרת את החברה הישראלית ולא רק את עתידי האישי. בעיניי, אלו הם הזרעים אשר יובילו לשינוי משמעותי בחברה הישראלית".