משרד הבריאות הבהיר היום (שני) כי הוא מתכוון לפתוח בחקירה בעקבות השתלת האיברים שהביאה למותו של מושתל לב בן 53 בסוף השבוע האחרון במרכז הרפואי בילינסון, מקרה שמעורר היום סערה במערכת הבריאות לאחר הפרסום בתקשורת. בנוסף, מטופלים במצב קשה בבית החולים בילינסון מושתל כליה בן 30, מושתל שתי ריאות בן 52 ומושתלת כבד בת 44 בבית החולים, וכן מושתל כליה ולבלב בן 44 ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים איכילוב. זאת, לאחר שקיבלו תרומה מאותו אדם, בן 20 שנהרג בתאונת דרכים, ושבגופו התגלה חיידק עמיד מסוג אצינטובקטר, אשר התגלה רק ארבעה ימים לאחר ניתוחי ההשתלה.



נטליה קורסקוב אמו של דניאל, תורם האיברים שנהרג מפגיעת משאית, אמרה מוקדם יותר בראיון לרשת ב כי "ביום שהייתה ההשתלה אמרו שהכל תקין, שהדם כל הבדיקות תקינות והרופאים היו שמחים לקבל את האיברים. אנחנו באמת לא חשבנו שקורה משהו כזה, זיהום וכל זה. חשבנו על זה שיהיה עוד בן אדם אחד או שניים שיוכל להמשיך את החיים שלו בשלום". 

במשרד הבריאות התייחסו למקרה ואמרו כי "משרד הבריאות מכיר את פרטי האירוע, הוא דווח למשרד על ידי מרכז ההשתלות הלאומי בתיאום עם בית החולים. יצוין כי השתלות איברים הנם ניתוחים בסיכון גבוה, כאשר מדובר בחולים קשים ביותר, חלקם בסכנת חיים מידית. תהליך קבלת ההחלטות מתבצע בשטח, לעיתים באופן מידי בפרקי זמן קצובים ביותר. בנוסף לכך חולים אלו מקבלים מיד לאחר ההשתלה, טיפול נגד דחייה, ולכן הינם בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, ובסיכון גבוה לחשיפה לזיהומים".



עוד אמרו במשרד הבריאות כי "המרכז להשתלות מקפיד על כך שחולים שמאושרים לתרומת איברים יעברו בדיקות לזיהום וכן נלקחות לקראת הירידה לחדר ניתוח לנטילת איברים מהתורם, בדיקות נוספות של תרביות שתוצאותיהן מתקבלות ימים אחדים לאחר ההשתלות, וזאת על מנת לדעת באם יש צורך לשנות / להוסיף טיפול למניעת זיהומים. בעקבות האירוע, המשרד יפתח בחקירת המקרה".



"מטרתה של הידיעה לעורר שערורייה"



"פרסומה הראשוני של הידיעה לגבי מושתלים שניזוקו מחיידק מתורם - אין בה אלא כדי לגרום נזק וכל מטרתה לעורר שערורייה, במקום שאין בו שום דבר חוץ מטוב לב, נדיבות ואהבת אדם. הנזק הנפשי שנגרם למשפחת התורם שבנדיבותה תרמה את כל אבריו ולמיטב ידיעתי רוב החולים שזכו באברים אלה, מתאוששים הוא חמור ורע ויש בו כדי להפחיד אנשים מלתרום אברים וגם להפחיד אנשים מלקבל אברים", אמר ד"ר הדר מרחב מנהל יחידת ההשתלות בהדסה עין כרם שם הוצאו אברי הנפטר, בראיון ל"מעריב".



מרחב הוסיף: "יש חשיבות רבה למנוע מצב שבו מוטחת האשמה כלשהי לכאורה כלפיי המוסד שטיפל בתורם. האחריות לקבלת התרומה ולהשתלה עצמה וליידוע של החולים על הסיכונים האפשריים בקבלת אברים, נופלת אך ורק על המוסד המשתיל. נעשה פה נזק למשפחה של התורם. זה פשוט נורא ואיום. זה יוצר נזק נפשי ואחר עבור בני המשפחה וזה מחריד בעיניי. לפי מספר שנים, בהיותי בטקסס היה אירוע שבו חמישה אנשים נפטרו לאחר קבלת תרומת אברים מאדם צעיר מכלבת. אין דרך לזהות את נגיף הכלבת בתחילת ההדבקה. התפתחותו היא איטית ולוקחת כשישים יום. אותו אדם שבדיעבד התברר שהיה חולה בכלבת, נפטר בתאונת דרכים שבוע-שבועיים לאחר שננשך ואיש לא ידע על כך. הדיווח העיתונאי במקרה הזה באמריקה היה של טרגדיה ודיבר בצורה מושכלת ונבונה ואחראית על הסיכונים שאכן קיימים מתרומות אברים שהם מזעריים בסופו של דבר. אני מצפה מהתקשורת בישראל לנהוג בצורה דומה".