20 שנה אחרי שחוויתי התרגשות עילאית בהופעה של הרולינג סטונס באצטדיון היאנקיז בניו ג'רזי, שבתי לזירת הפשע. הרולינג סטונס המשיכו להתגלגל, אבל האצטדיון עבר שיפוץ ביותר ממיליארד דולר וקיבל שם חדש - "המטס־לייף". מקום מעורר השתאות. 60 אלף איש נכנסו אליו, והכל נעשה בסדר מופתי, בשקט, בלי דחיפות, יריקות, סיגריות או גרעינים. 
 
הפעם נגעתי בכדור האנרגיה שמייצרים חברי להקת קולדפליי. שמעתי הרבה על ההופעות שלהם והם באמת הצליחו ליצור משהו שמעט להקות מצליחות ליצור מול קהל. אווירה של שותפות, של קהילה, של חוויה גדולה מההופעה עצמה. חום אדיר במקום גדול שיכול לגרום לתחושת ניכור וזרות. בניגוד לשם שלהם, הניגון היה חם, אישי, רגשי ומעורר השראה. זיקוקים, קונפטי, כדורי ענק, מסכי וידיאו ובעיקר סאונד מעולה ואנרגיה. הם קפצו ממקום למקום, ויותר מכל, הצליחו להפוך את ים נורות הלד של מכשירי הסלולר לאמצעי אומנותי מדהים. בכניסה להופעה מחלקים מעין שעון פלסטיק, שהופך לפנס קטן שמחליף צבעים, וכל צופה הופך חלק מהתפאורה, חלק מההופעה. כולם שותפים. 60 אלף פנסים מנצנצים באדום, בצהוב, בירוק ובסגול, ומקיפים את הלהקה בים של אורות. 
 
הם עשו עוד דבר שלא קורה בהופעות - הם דיברו. ממש דיברו אל הקהל. הם סיפרו על עצמם, שיבחו את המתופף על הופעתו ב"משחקי הכס" והביאו לו בלונים ליום ההולדת. יש מבקרי מוזיקה שטוענים שהם ממוסחרים, התקלקלו, הפכו ללהקה מלאכותית, אבל אני חושב שהם הבינו את רוח הדור. במקום לנסות לחנך את הקהל, הם שיתפו אותו ויצרו אווירה של חגיגה גדולה. ריקוד עם של להקת רוק. משחקים של קור וחום.



ועכשיו למציאות
בדרך חזרה, אוטובוסים, רכבות והסעות חיכו לעשרות אלפי הצופים. הכל עבד בסדר מעורר מחשבה לישראלי כמוני. הם חשבו על התרחיש הגרוע ביותר והתכוננו אליו. לא אפשרו הכנסת תיקים, אז היו עמדות הפקדה. הבידוק היה קפדני אך מכובד, וכולם עברו בגלאי המתכות בלי הבדל גזע, מין או דת. בארץ היו אולי פוליטיקאים פופוליסטים שהיו אומרים שהם פחדנים, אבל התוצאה דיברה בעד עצמה. הכל עבד היטב. יותר מזה, החוויה של ההופעה יצרה גלים של השפעה. 
 
בדיוק בזמן הזה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) כינה בארץ את אנשי השב"כ בשם הגנאי "פחדנים", כי הם שרטטו "תרחיש אימה" בקבינט בעניין הר הבית. בזמן הזה הגיעה אלי תכתובת פנימית של בכירים בארגון, שהגיבו על העלבון הקשה שהוטח בהם. אנשי השב"כ מתעסקים גם הם במשחק של חום וקור. הם צריכים לקבל החלטות בקור רוח כדי לצנן את החום במקומות הכי רגישים במזרח התיכון. הם צריכים לעשות בדיוק את מה שהם עשו - להציג לקבינט את כל תרחישי ההסתבכות כדי לקבל החלטות קרות רוח בעניינים טכניים פעוטים כמו גלאי מתכות או התנהלות רגעית של הפרות סדר. 
 
אני מביא את עיקרי אחת התגובות להאשמות ביטן, כי אף על פי שבשב"כ רוצים לצנן את הרוחות, אי אפשר לשתוק נוכח התגובה הפוגענית והמזיקה הזו. 
"דוד ביטן, אתה בטח תבין את המילים הכתובות בפוסט, אבל לא תבין לעולם את המשמעות", נכתב, "כשקראתי את מה שאמרת על השב"כ, מאוד רציתי להשתלח בך בבוטות, אבל בארגון שאותו כינית 'פחדנים' וממנו אני בא, חינכו אותנו לשמור על איפוק, להיות חכם ואמיץ. בארגון הזה ישנם אנשים שהם מלח הארץ. הם נבחרים בקפידה ועוברים מיונים קפדניים כדי לשרת את המדינה ולוודא שכולם, גם אתה, יוכלו לישון בשקט, לקום בבוקר ואפילו לדבר שטויות. בארגון הזה הייתי 12 שנה והייתי חוזר לשם בכל רגע, גם עכשיו". 

רובה שנתפס על ידי שב"כ. צילום: דוברות שב"כ
רובה שנתפס על ידי שב"כ. צילום: דוברות שב"כ

"האנשים בארגון הזה לרוב לא נראים. הם אינם גלויים וחלקם בעלי מראה חנוני, אבל הם מבריקים. האנשים בארגון הזה שואלים את עצמם מדי לילה מה תרמו היום ואיפה טעו, כדי שלמוחרת יקומו בבוקר טובים יותר. האנשים בארגון הזה ישנים עם הטלפון והביפר ליד הראש כשקוראים להם באמצע הלילה, או באמצע ארוחת חג עם המשפחה. יש להם שאלות בודדות: לאן להגיע? למי לחבור? אנשים בארגון הזה עושים את ההיסטוריה. אנשים כמוך רק מספרים אותה ולרוב גם מתאימים אותה לרייטינג האישי".
 
"האמירה האומללה שלך אינה ראויה. שוב הצלחת לעשות כותרת. הצלחת לגרום לי ולחברי לא להתעלם הפעם, למרות שזה מה שמגיע לך. תישן טוב גם הלילה, כי יש מי ששומר גם על אנשים כמוך. שבת שלום בשם כל 'הפחדנים'".


בלגן מהדהד
זו לא עמדה רשמית של השב"כ. הארגון שותק. כועס ושותק. הארגון הזה, יותר מכל הארגונים החשאיים בישראל, הפנים את הסדר הנכון. הממשלה היא הריבון. הארגון משרת את הממשלה הנבחרת. אבל זה לא אומר שאפשר להשתלח באנשים שמחויבים לשתוק. ובעידן הנוכחי, שבו כולם שותפים ומשתפים, הם חייבים לתת תשובה. 
 
אלה העובדות: שב"כ וצה"ל הציגו תמונה מדויקת עם ניתוח אסטרטגי רחב ומקיף של הזירות השונות והסיכונים הצפויים מכל אחת מהן. הם הבינו שבלגן קטן בהר הבית מהדהד במקומות אחרים. הוא מעיר אנשים שטופי שנאה שלא ראו עצמם מחוברים לעניין הישראלי־פלסטיני.
 
הכלים הטכנולוגיים והמודיעיניים של שב"כ ואמ"ן אפשרו לקבל תמונת מצב על הנעשה מתחת לפני השטח. מחובתו של השב"כ להציג בפני דרג מקבלי ההחלטות את המידע הזה ואת ההערכות הנלוות לו, גם אם אין זה תואם את רחשי הציבור והטוקבקיסטים. התרחישים שנתנו היו מדויקים ותאמו את מה שהתרחש בשטח בפועל. רמת ההתרעות בשבועיים האחרונים עלתה בעשרות אחוזים. השטח מבעבע. גורמים שעד כה לא לקחו חלק בפעילות טרור, היו על סף כניסה לפעילות. הפיגועים שמומשו במהלך השבועיים האחרונים בוצעו בהשראת "אל־אקצא בסכנה". מאות אנשים נעצרו, מאות במעקב ורק בשבועיים האחרונים סיכל שב"כ 19 פיגועים משמעותיים שכל אחד מהם, אילו היה מצליח, היה גובה חיי אדם רבים.
 
אולי שווה לשלוח את ח"כ ביטן וכמה חברים סוררים להופעה של קולדפליי. שיבינו מה מחבר בין אנשים; שיבינו שהחלטות צריך לקבל בקור רוח; שלכל מילה או מעשה יש השפעה; שיש אפשרות ליצור חיבור בין אנשים במקום להפריד, לסכסך ולפגוע. אפשר גם לצרף אליו את אורן חזן. הסלפי כבר כלול.
הכותב הוא הכתב המדיני של חדשות ערוץ 2