בית המשפט העליון אישר היום (שני), באופן חלקי, את המכרז שנערך לבניית 45 יחידות דיור בשכונת "מורדות עפולה הצעירה", אשר בית המשפט המחוזי טען כי נעשה תוך תיאום פסול. בהחלטתו בנוגע לערעור קבע כי מבין שלוש קבוצות הרכישה העיקריות, רק בקבוצה אחת, קבוצת מוקארי, נערך תיאום בין חבריה, ועל כן רק זכייתם של חברי קבוצה זו תבוטל.



במהלך הדיון, התייחסו השופטים לטענות כאילו הבקשה לפסול את המכרז נבעה ממניעים גזעניים, ומהתנגדות התושבים לקבלות תושבים ערבים לעיר. בנוגע לכך טען בית המשפט כי אין ביכולתו לבחון את הכוונות הסמויות של מגישי העתירה, ואין די באפשרות קיומו של המניע הפסול הנטען כדי למנוע דיון לגופן של הטענות.



כזכור, בנובמבר 2015 פרסמה ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) את שמותיהם של 47 הזוכים במכרז והתברר כי 142 המתמודדים היהודים, חלק נכבד מהם בני עפולה, נשארו בחוץ. השוואת ההצעות שנעשתה בהמשך לימדה על פערים גדולים מאוד ועל הצעות גבוהות בהרבה שהגישו הזוכים הערבים. כמה מהתושבים המקומיים שלא זכו, ביקשו לקבל לידיהם את מסמכי המכרז. 


הפגנה נגד המכרז. צילום: עמק ניוז
הפגנה נגד המכרז. צילום: עמק ניוז




מהמסמכים עלה כי עבור כל מגרש מהמגרשים הדו-משפחתיים שעליהם נערכה התמודדות, נקבו המציעים בסכום זהה של 255,555. עוד עולה כי לא מדובר רק ב־36 הצעות זהות, אלא שהמציעים הזהים הקפידו לא להגיש שתי הצעות זהות על אותו מגרש, ושעבור כל ההצעות הוגש כתב ערבות זהה, על סך 35 אלף שקלים, שברוב המקרים היה גבוה ממה שנדרש במכרז. נתון נוסף הוא שכתבי הערבות הוצאו באותו יום, 14 באוקטובר, באותו סניף של בנק מרכנתיל בכפר כנא, יישוב שחלק מהמציעים מתגוררים הרחק ממנו.

פרוטוקול ועדת המכרזים של רמ"י, שפרסם לראשונה קלמן ליבסקינד במעריב, מעלה שחברי הוועדה לא הבחינו שמדובר בעשרות הצעות זהות לחלוטין, ואם הבחינו, איש מהם לא טרח לציין את זה בפרוטוקול. כמה מהתושבים המאוכזבים עתרו, באמצעות עורך הדין אילן וקנין, לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת, בבקשה לבטל את המכרז. הם טענו לתיאום מחירים פסול. מנגד טענה רמ"י כי העתירה הוגשה מאוחר מדי, לאחר שכבר נחתמו חוזים עם הזוכים. כן טענה כי קיומו של קשר משפחתי וחברי הוא שהביא להחלפת המידע, ולא תיאום תכסיסני שמקורו ברמאות.

במהלך המחאה נגד המכרז נשמעו בעיר קריאות רבות נגד איכלוס השכונה בערבים, ונישאו שלטים שבהם נכתב "עפולה לא למכירה", ובתקשורת תושבי העיר טענו כי כניסת הערבים תפגע "בצביונה היהודי של העיר". 

מהמטה למאבק בגזענות נמסר: "אנו מברכים את החלטת בית המשפט העליון שלא נכנע לקולות המבקשים לפסול את הזכייה ממניעים גזעניים. כל החלטה שמקדמת חיים משותפים ולא פוגעת בהם מבורכת, לא. אין ספק כי מצוקת הדיור בחברה הערבית ובארץ בכלל מחייבת אותנו להיות פתוחים לעיקרון השכונות המשותפות. חבל כי צעד זה בעפולה מתאפשר רק לאחר מעורבות בית המשפט העליון. מדאיגה אותנו האווירה הגזענית וההתנגדות הגזענית של חלק מתושבי עפולה לזכייתם של האזרחים הערבים, שביניהם, בין היתר, רופא כירורג בבית החולים בעפולה שמטפל בחולים יהודים וערבים כאחת. זה מה שמדאיג וזה מה שצריך להניע את הציבור המתנגד לגזענות לפעול".