1
השנה, כך נראה, אין ולא תהיה "עונת מלפפונים". כבר אמצע אוגוסט ומסביב הומה הסער. גם העובדה שאין הקלות בפקקים נותנת תחושה שכל החופשות בטלות, כמו שאומרים "אוגוסט חם מהרגיל".גיוס עדי המדינה בחקירות נתניהו וסביבתו, שטף העדויות שהם מספקים, היעדר ההדלפות באופן יחסי והתחושה שצפוי כאן עוד מצעד גדול של נחקרים - מעלים את תחושת הקבס מצד אחד, ויוצרים מנגד תחושה של ביעור חמץ.

יש כאן פרשת המתנות, הניסיון להגיע לעסקה עם נוני מוזס, פרשת הצוללות ופרשת בזק. כל אחת מהן היא מטען נפץ שפיצוצו יביא בהכרח ללא מעט פיצוצי משנה, שיניבו חקירות חדשות ופרשיות נוספות.
 
כך, למשל, עתיד משרד הביטחון למצוא את עצמו שלא בטובתו במרכזן של חקירות ופרשיות מעסקות רכש של השנים האחרונות, מלחצים ומהשפעות של סוכנים וגוזרי קופונים, ומההשלכות של היד הקלה על מערכת האישורים למעמד של "ספק יחיד".

מאות בקשות נדונות מדי חודש במשרד הביטחון לפטור ממכרז ולספק יחיד. המציאות החדשה תחייב את המשרד לחשב מסלול מחדש ולקבוע מסמרות פלדה בהליכי הרכש. עד שזה יקרה, עוד צפויות כאן התפתחויות לא מבוטלות.



היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט . צילום: פלאש 90
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט . צילום: פלאש 90

 
2
אינני נמנה עם אלה הסבורים שנתניהו צריך להתפטר עוד בטרם הוגש נגדו כתב אישום (אם יוגש כתב אישום - בוודאי). על פניו, אינני סבור שנתניהו הוא איש מושחת. בעיני הוא נהנתן, חסכן בהוצאות ובעל ביטחון עצמי וחושים ערכיים שקהו בשל משך הקדנציה.
 
עד שתוכח אשמתו או חפותו, אין לקנא בו. הוא קם בכל בוקר ליום חדש של עיסוק בהישרדות, שמירת הקואליציה ואיסוף חבריו לסיעה, שרים וחברי כנסת, לצורך תדרוכם בדף המסרים בדרכם לכלי התקשורת. אבל שום כנס תמיכה לא יעזור ולא יסייע: נתניהו בודד מול אתגריו האישיים לצד מחויבותו העמוקה לניהול ענייני המדינה.
 
נאום ההסתה הארדואני שנשא השבוע בפני תומכיו היה נטול דוגמה אישית המצופה ממנהיג, מנבחר ציבור ומראש ממשלה. לא מצאתי שם בדל של ממלכתיות, לא מנהיגות, לא אחריות וגם לא ביטחון עצמי בחפות. מצאתי היסטריה, רצון לשנות סדר יום, להלך אימים ולהסית נגד כל מה שאינו ליכוד. נתניהו למעשה הציע לבוחריו "דיל מסריח": אתן לכם שלטון (40 מנדטים...), כוח, שררה ומינויים; ואתם מצדכם ותרו על עליונות שלטון החוק, על חופש העיתונות, על הממלכתיות ועל מורשתם של ז'בוטינסקי ובגין. 
 
אני מאמין שרוב חברי הליכוד ידחו בבוז את הדיל הזה. הרי מדובר באזרחים טובים עם ילדים בצבא, שרוצים לחיות במדינה מתוקנת. נתניהו בימים אלה הוא אדם בודד מאוד. אסור לו לדבר עם דוד שמרון, גם לא עם שלמה פילבר ונוספים. כושר הייעוץ בלשכה שואף לאפס, וכמו כל בוגר סיירת מטכ"ל נתניהו פועל לבדו, מחליט לבדו, סומך רק על עצמו. בלילה הוא חושב מן הסתם גם על ארי הרו, גיל שפר ונוספים.

ההחלטה הצפויה על הגשת כתב אישום נגד רעייתו שרה בפרשת המעונות איננה מוסיפה נחת, והיא רק "הפרומו". כשם שאני סבור שאין ליועץ המשפטי לממשלה כל אפשרות להימנע מהגשת כתב אישום נגד שרה נתניהו, כך אני סבור שיהיה זה נכון שלא להגיע עם התיק הזה לדיון בבית המשפט, לשלב ההוכחות וכו'. 
 
אני סבור כי טוב יעשו הצדדים אם לאחר שלב השימוע תימצא הדרך לעסקת טיעון שתכלול הודאה, עבודות שירות, תשלום קנס כספי וכו'. אני חושב שכאשר מדובר בקמצנות סדרתית, בהפעלת חשמלאי, באוכל ובמשקאות, בהעברת רהיטים וכו' - צריך (בלי לזלזל כלל בפרטי כתב האישום הצפוי) למצוא את הדרך הנכונה למיצוי ההליך, בעיקר נוכח יתר התיקים. 
 
את עיקר המאמץ צריך להשקיע לא בזוטי הדברים אלא בעיקר, ואלו חקירות ראש הממשלה וסביבתו הקרובה. פרשת המתנות, פרשת בזק, פרשת הצוללות (המאיימת להטביע רבים וטובים) וחקירות נוני־ביבי. צריך להבחין בתוך ים החקירות שמסביב בין עיקר לטפל, בין מהותי לרכילותי, בין שחיתות לבין נהנתנות, ויש לפרקליטות כעת "הלוקסוס" לבחור בנחת. 
 
ובינתיים, הרוח מבדרת את שובל שמלתה של שרה, אך להבות האש של חקירות מקורביו וחקירתו שלו לוחכות את שולי גלימתו של ביבי מלך ישראל.
3
עצרת התמיכה האימתנית השבוע היא תמונת ראי להפגנות בפתח תקווה. אני מתנגד להפגנות מול ביתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט הקוראות לו להתפטר, ורואה בהן לא פחות מאיום על שלטון החוק ופגיעה חמורה בזכויות יסוד בחברה נאורה.

השלט המודפס "נתניהו אשם כל עוד לא הוכחה חפותו" גרם נזק גדול לעניין (ישנה גרסה כי היה זה שלט שתול של הליכוד...). לא יעלה על הדעת שיועץ משפטי יהיה נתון ללחצים של הרחוב בעד או נגד כתב אישום לראש ממשלה, מה עוד שבעוד חודש־חודשיים אנחנו יכולים למצוא את נתניהו עצמו מגיע לפתח תקווה ומניף שלט "מנדלבליט, הביתה!!".
 
אני לא מודאג בכלל מהשפעת ההפגנות השבועיות הללו על היועץ עצמו, כי אני מכיר אותו היטב וסומך עליו ועל שיקול דעתו במאה אחוז. מנדלבליט מקדש ויקדש את עליונות שלטון החוק ואת השוויון בפני החוק, גם או בעיקר כשהדברים קשורים לראש הממשלה. אני שמח שהוא מתעמק ובודק, חושב ומתלבט - כל דבר אחר לא יהיה אחראי מצדו, בטח ובטח כשמדובר בראש ממשלה מכהן. למנדלבליט אסור להגיש כתב אישום שלא יישען על אדנים איתנים של עובדות וראיות שיבטיחו הרשעה. 
 
מול ביתו מפגינים אנשים (לרוב טובים) שמאסו בנתניהו, מבקשים להחליפו וסבורים שהיועץ המשפטי הוא המכשיר הזמין הראוי והיעיל להגשמת חלומם. מנדלבליט עובד. הוא עובד קשה, טובע בים של חקירות של ראש ממשלה, של הצוללות, של דרעי ועוד הרבה.

הוא מאשר גיוס עדי מדינה כדי להבטיח שלא תיוותר אבן על אבן וכדי שהאמת תורה דרכה. המפגינים מצדם מגיעים כל שבת וקוראים לו להתפטר, גם אם הבינו כבר שהם צריכים רק להבטיח שהוא יישאר, אבל בפתח תקווה הם מקווים למצוא "פתח תקווה" לעתיד אחר, לאופק אחר ולמדינה אחרת, וזה כשלעצמו לא דבר פסול.
4
וכעת לאפשרות שיהיה כאן אופק אחר. בתוך שבוע אחד זימנו אותי הגורל וסדר היום לביקורים בטבריה, בנתיבות, בעפולה ובדימונה - ככה יצא. בכל מקום כזה, מעבר לסיבה שבגינה הגעתי, אני יושב בבתי קפה ובמסעדות ומדבר עם עוברים ושבים. המסקנה היא שהציבור שרובו בוחרי הליכוד והימין מבין היטב את המציאות, וגם חש כי נתניהו די מיצה את עצמו ללא קשר לחקירות. משהו בין תחושת מיצוי למיאוס. 
 
התמיכה בנתניהו ובליכוד תימשך, כך התרשמתי, עד שהמפה הפוליטית תתייצב, עד שכל השחקנים יתייצבו בעמדותיהם ועד שתעמוד חלופה ראויה לנתניהו בליכוד או במקום אחר. מנהיג, קבוצת אישים ותוכנית ברורה ומדידה לביצוע, מדינית, כלכלית וחברתית. הציבור ממתין לראות כיצד תתארגן ותיראה המפה הפוליטית.

האם והיכן יתמקמו בה אהוד ברק, בוגי יעלון, גבי אשכנזי, בני גנץ? מהי הנבחרת שיביא איתו גדעון סער לליכוד? האם יש סיכוי שכחלון ויאיר לפיד יחברו זה לזה? האם בוגי יצטרף אליהם? האם לפיד או העבודה ישלבו את שאול מופז? 
 
ועוד דבר שגיליתי: אל תזלזלו בח"כ אורלי לוי־אבקסיס. יש לה כוח ברחוב, בעיקר אצל נשים - אבל לא רק. היא השלי יחימוביץ' של קיץ 2017. בעוד חודש יתחילו לזמזם כאן שוב את הפזמון המוכר "גבאי לא ממריא". המילים והלחן מוכרים היטב, המבצעים יהיו ותיקים וחדשים. מבחינה פוליטית קיץ 2017 הוא הזדמנות אדירה למחנה מתנגדי נתניהו בליכוד ומחוצה לו. זה רק עניין של אומץ, של תעוזה, של חשיבה מחוץ לקופסה, של התארגנות ושל ויתורים אישיים לטובת אינטרסים לאומיים.

שבת שלום.