מצב חירום הוכרז הערב (שבת) בעיר שארלוטסוויל, וירג'יניה כתוצאה מעימותים חריפים בין פעילי ימין קיצוני ותנועת ה-K.K.K. לבין מתנגדים. במהלך העימותים שלושה כלי רכב דהרו לעבר מפגיני השמאל וגרמו לפציעתם של כ-19 מוחים. בנוסף, במהלך ההפגנות נפצעו 15 אנשים. השר לבטחון פנים של וירג'יניה אמר בראיונות לתקשורת כי הנהג הדורס נעצר. ראש עיריית שארלוטסוויל דיווח כי אדם אחד נהרג כתוצאה מפגיעת הרכבים במהלך ההפגנה, והוסיף כי הוא "שבור לב".


העימותים פרצו בעקבות הפגנת ימין שמחתה על הכוונה להסיר את פסלו של הגנרל הדרומי רוברט אי לי מימי מלחמת האזרחים. כרגע לא ברור אם פגיעת הרכב הייתה מכוונת.
זירת פגיעת הרכב בשארלוטסוויל. צילום רויטרס


שלוש מכוניות פגעו במפגינים, צילום: רויטרס
שלוש מכוניות פגעו במפגינים, צילום: רויטרס


דונלד טראמפ: "נחקור את האירוע, חייבים להתאחד נגד השנאה"

על פי דיווחים בשטח, שלושה רכבים פגעו במפגינים, ולפחות ארבעה בני אדם נפגעו ברמות שונות של חומרה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גינה את האלימות שפרצה ברחובות שארלוטסוויל וקרא לרגיעה ולאחדות לאומית. "אנו מגנים את מעשי השנאה משני הצדדים" אמר טראמפ במסיבת עיתונאים שערך במועדון הגולף בניו ג'רזי, בו הוא שוהה בשל שיפוצים בבית הלבן, והוסיף: "זה קורה במדינה שלנו מזה זמן רב, לפני תקופתי ולפני תקופת אובמה. אף אזרח לא צריך להרגיש מאוים ואף ילד לא צריך לפחד. אנו צריכים להיות מאוחדים כאמריקאים. אני רוצה להצדיע לכוחות המשטרה ולמשמר הלאומי שעושים עבודה נהדרת. אנחנו קודם כל אמריקאים. אנחנו אוהבים את ארצנו ודגלנו, אנחנו גאים במי שאנחנו", לאחר מכן הבטיח טראמפ ללמוד את האירוע הקשה.





"וירג'ניה לאוהבים, לא לגזענים". צילום: רויטרס
"וירג'ניה לאוהבים, לא לגזענים". צילום: רויטרס


מוקדם יותר, כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "בואו נתאחד, על כולנו להיות מאוחדים ולגנות את כל מה שהשנאה מייצגת".  יו"ר בית הנבחרים, פול ראיין צייץ גם הוא בנוגע לאירועים בווירג'יניה וכתב: "הדעות שמתדלקות את האירועים בשארלוטסוויל מעלות קבס. מי ייתן והן ישמשו אך ורק לצורך איחוד העם האמריקאי נגד דעות קדומות ושנאה".

הנשיא לשעבר ביל קלינטון כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "גם כאשר אנחנו מגינים על חופש הביטוי וההתאגדות, עלינו לגנות שנאה, אלימות ותנועות עליונות לבנה".



גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון התייחסה לאירוע וכתבה: "לבי נמצא היום עם שארלוטסוויל, וכל מי שמרגיש לא בטוח במדינתנו. הפצת השנאה שהובילה אותנו לכאן ראוייה לגינוי, בדיוק כמו אותם תומכי עליונות לבנה שברחובותינו".



"מדינת האקדחים": מפגין ימני בווירג'יניה. צילום: רויטרס
"מדינת האקדחים": מפגין ימני בווירג'יניה. צילום: רויטרס




מפגינה פצועה בווירג'יניה, צילום: רויטרס
מפגינה פצועה בווירג'יניה, צילום: רויטרס