שבדיה דחתה בקשת מקלט מדיני מ"הפליטה הזקנה בעולם" והורתה לה לשוב לבייתה בארץ מוצאה אפגניסטן. ביבהאל אוזבקי, בת 106, נמלטה מאפגניסטן דרך אירן, טורקיה ויוון לפני שהגיעה  לשבדיה. במהלך מסעה, בנה של אוזבקי ונכדיה סחבו אותה על גבם בתורות.

לקשישה, מהעיר קונדוז באפגניסטן, נאמר לעזוב את המדינה האירופאית לאחר שבקשתה למקלט מדיני נדחתה ביוני. היא ערערה על ההחלטה לבית הדין השבדי להגירה. עם זאת, אם מדינה אחרת תציע לה מפלט היא יכולה לבקש להיקלט בה. אוזבקי כונתה "הפליטה הזקנה בעולם"  על ידי התקשורת הבינלאומית לאחר שהיא רואיינה בהגיעה למחנה פליטים בקרואטיה ב-2015.

הפליטה הזקנה בעולם" ביביהאל אוזבקי. צילום: דיילי מייל"
הפליטה הזקנה בעולם" ביביהאל אוזבקי. צילום: דיילי מייל"

 

באותה שנה 163,000 בני אדם ביקשו מקלט בשבדיה. היא סיפרה ב-2015 לעיתון ה"גרדיאן": "נפלתי ופצעתי את ראשי. יש לי צלקות על ראשי". משפחתה עברה מסע קשה בדרכה לשבדיה. בנה אמר בראיון לעיתון שבדי כי: "זה היה מסע קשה לכל המשפחה. סחבנו אותה עד שהגענו לשטח גרמניה, שם רופא העניק לנו כיסא גלגלים סופסוף".
בשנת 2016, כמעט 70,000 בני אדם קיבלו מקלט מדיני בשבדיה. 1889פליטים נוספים קיבלו להיתר להיכנס למדינה תחת מכסת הפליטים השנתית.
בקשות המקלט של מעל ממחצית הפליטים האפגנים שביקשו מקלט בשבדיה נדחו. במדינה האירופאית נערכו מספר הפגנות תמיכה במבקשי המקלט שנדחו.