רגע לפני צאת אלבום הבכורה שלה, שי סול (23) – מוזיקאית, יוצרת וזמרת רוק אלטרנטיבי - מציגה את הסינגל החדש "מזמן לא ביקרתי פה", בהפקתו המוזיקלית של ג'יימס הילסדן.



אם היא מוכרת לכם מאיפשהו, זה כנראה בזכות "הכוכב הבא" (2014), שם הצליחה לרגש את השופטים (מוקי, קרן פלס, הראל סקעת ואסף אטדגי) ואת הקהל. "הגעתי ל'הכוכב הבא' לגמרי במקרה עם כמה חברות", היא משחזרת. "היינו להקת בנות, אבל בסוף רק אני החלטתי להישאר. ההשתתפות זכורה לי כחוויה טובה. הייתה לי תחושה שהכל קרה מהר ולא הספקתי להבין מה קורה. אני כבר עומדת מול המסך ומולי מוקי, הראל, אסף וקרן, וקהל שלם. המסך עלה והגעתי עד לשלב 'שופטים מקרוב'. שמחתי על ההזדמנות לשיר שיר מקורי בתוכנית ועל הבמה שניתנה לי".





קיווית להוציא מהתוכנית הזו קיצור דרך?
"לא קיוויתי לדבר למעט לחוות וללמוד, וזה אכן קרה. בפועל היו כל מיני הזדמנויות, אבל אין קיצורי דרך, וטוב שכך. היום יש כאלה שחושבים שכשמשתתפים בתוכנית ריאליטי, למחרת קמים בבוקר והכל נהיה יותר קל. הבעיה היא שזה בדיוק להפך. יש דרך לעבור, המון עבודה קשה סביב האמנות, ואני לומדת יום־יום מחדש כמה חשוב להתמיד ולהאמין".



אחרי שנים של הופעות מסביב לעולם עם להקת "מקדם", שי סול הרגישה שזה הזמן לאלבום בכורה סולו, שיכיל את שיריה המקוריים שהיא כותבת מגיל 16. "מגיל 16 אני מופיעה סולו בכל הזדמנות שאפשר: במות פתוחות, פאבים, אירועים עירוניים וכדומה, העיקר להופיע וכמה שיותר", היא מספרת. "גיל 16 היה תקופה משמעותית עבורי מבחינה מוזיקלית. אני זוכרת שהתחלתי ללמוד גיטרה, ומיד התחלתי להלחין איתה שירים. עם הגיטרה באו השירים. מאז כתבתי כבר יותר מ־300 שירים וסקיצות, שמפוזרים על גבי דפים או באייפון, וכבר הפסקתי לספור. הכתיבה הפכה לאורח חיים, לשגרה שאי אפשר בלעדיה".





מעדיפה לעשות את זה סוליקו או להיות חלק מלהקה?
"אני שמחה שיש לי אפשרות ליהנות משני העולמות. תוך כדי הופעות הסולו הייתה לי זכות להיות חלק מלהקת 'מקדם', שאיתה אני מופיעה עד היום ברחבי העולם, שרה קולות רקע, מנגנת על גיטרה ועל כלי הקשה. בשבילי זה כמו בית ספר. כולם שם מוזיקאים מוכשרים, וזו סביבה מפרה. הסולן של הלהקה, ג'יימס הילסדן, הוא גם המפיק המוזיקלי שלי. אנחנו מלחינים את התנ"ך, והלחנים הם מיקס של מזרח־מערב שיוצרים בעצם ישראלי־מודרני. זה יכול להיות פרק שלם של תהלים או קובץ פסוקים".



"מזמן לא ביקרתי פה", הסינגל החדש, מתאר את סערת הרגשות שבה הייתה נתונה סול בעקבות המעבר מאשדוד לתל אביב, ומתמקד ברצון לפתוח דף חדש.



מדוע "מזמן לא ביקרתי פה"?
"מזמן לא כתבתי שיר. עברתי לתל אביב עם אמי, ובתוך כל הבלגן פתאום הבנתי שכבר המון זמן לא הצלחתי לבקר את אותו מקום שהוא רק שלי - המפגש עם השיר. 'מזמן לא ביקרתי פה' מסמל מבחינתי התחלות, התחדשות, תקופה חדשה, ואז זה סוף־סוף קרה". 



שי סול, מופע השקה לאלבום  "יש אור", 7 באוקטובר, בית היוצר, נמל תל אביב