אני סבתא בת 70, ובימי הקיץ אני מבלה הרבה עם הנכדים שלי בבריכה, אולם לא נכנסת למים כי איני יודעת לשחות. אני מאוד מפחדת. לפני שנים רבות ניסיתי ללמוד לשחות עם חברה טובה, כמעט טבעתי ומאז הפחד משתק אותי. הלוואי שהייתי יכולה לשחות עם נכדיי. מה אתה מציע לי לעשות כדי להתמודד עם החרדה?


“קודם כל אני חייב לציין שאני מאוד שמח שפנית אליי. בעברי הייתי שחיין מוביל ואף מאמן שחייה. לימדתי בחיי לא מעט אנשים בני גילך, במצב דומה לשלך ואף גרוע יותר, אנשים בעלי פוביה ממים ובעלי קשיים רבים. אני כלל לא ממליץ לך ללמוד לשחות ולהתמודד עם החרדות מהמים עם אנשים נוספים. זה עלול אף להחריף את הפחד, ובדיוק כדי להתמודד עם זה יש אנשי מקצוע שיכולים לסייע לך. תוכלי למצוא כיום קורסים ללימודי שחייה גם למבוגרים. לפני שאת נרשמת תבקשי מהמדריך שניים־שלושה מספרי טלפון של אנשים בגילך שלמדו אצלו שחייה ותקבלי מהם המלצות כדי למצוא את המורה המתאים לך ביותר. מעבר לזה, חשוב לי להדגיש שההנאה בללכת עם הנכדים לבריכה תתעצם פי כמה וכמה כשתוכלי להיכנס ולבלות איתם במים”.



אני בן 32, עובד בתחום ההייטק ובעל הכנסה יפה שאפשרה לי לצבור מעט חסכונות. אבל בתקופה האחרונה אני מרגיש רצון להתעסק בתחום חדש: לרכוש דירות הרוסות, לשפץ ולהשביח את הערך שלהן בשוק ואז למכור אותן ברווח גדול. אני חושש שלא יהיה לי זמן להמשיך בעבודתי וגם לעסוק בתחום הזה. באיזה שלב אוכל לעזוב את עבודתי ולהתמקד אך ורק בדבר הזה?


"לפני שאתה נכנס לחוויה הזו, אני רוצה שתשאל את עצמך אם אתה מסוגל לבצע את רוב פעולות השיפוץ כדי להוזיל את העלויות ובכך להצליח להרוויח יותר. מעבר לזה, עד שאתה מסיים לעבוד בשתי הדירות הראשונות שאתה רוכש, משפץ ומוכר ברווח - אסור לך להתפטר מעבודתך. בעיני כדאי ש'תתגלח' בעודך מועסק בעיקר משום שהרבה מאוד פעמים בחיינו אנחנו מסתכלים מהצד על תחום, וכשאנחנו נמצאים בתוכו ועושים אותו בפועל - אנחנו לא תמיד מרגישים שהוא כמו שחשבנו. לכן כדאי שתבדוק אם הנושא מרגש ומעורר בך את מה שחשבת בהתחלה. ברמה הטכנית, כדי למצוא את הנכסים הרלוונטיים עבורך, הייתי מציע לך להיעזר בשירותיהם של מתווכים ולפנות לעצמך יום אחד בשבוע לפחות. טיפ נוסף שאני אוכל לתת לך בתחום זה הוא שברגע שאתה מעוניין לרכוש דירה במצב פחות טוב, אל תחשוש לתת הצעות מחיר נמוכות כי יש סיכוי גדול שיקבלו אותן, ותצליח בסופו של דבר לרכוש את הדירות במחיר מצחיק". 




אני נשוי ואב לשניים, מתגורר בדירה משלי ללא משכנתה בתל אביב, אולם בחודשים האחרונים אני מתלבט אם למכור את הדירה ולהשתמש ברווח להשקעות בנדל"ן או בתיק השקעות. מה דעתך?

"אני לא יועץ השקעות, אבל מתעסק בתחום הזה קרוב ל־30 שנה. במהלך התקופה הזו יצרתי שיתופי פעולה חכמים עם בעלי המקצוע המובילים והמוצלחים בתחומם. אם יש משהו שחוזר על עצמו וזכיתי לראות לאורך הדרך הוא שכל מי שיש לו יכולת כלכלית חייב ליצור פיזור השקעות בתיק. כשאתה מנהל תיק השקעות בבתי השקעות, יש המון ניגודי אינטרסים מובנים, לדוגמה, אם לחברת ההשקעות שאיתה אתה עובד יש מוצרים משלה כמו למשל קרן נאמנות, אז העמלות שאתה משלם לחברה בסופו של דבר הופכות להיות יותר גבוהות, ואתה עלול להפסיד כ־1% בכל שנה. לכן, חשוב מאוד לשים לב לכל הפרטים ולערוך סקר שוק לפני שאתה מחליט לעבוד עם מישהו בתחום. בעניין הנדל”ן, היום אין אף אחד שבאמת יודע להמר מה יהיה מצבו של שוק הנדל”ן בארץ בעוד שנה או שנתיים; הוא יכול להגיע לירידה של 30%, הוא יכול להמשיך לדשדש במקום והוא יכול פשוט להיות בקיפאון ולהיתקע. אם אתה בכל זאת מתעקש על השקעות בתחום הנדל”ן, חשוב שתעשה שיעורי בית ותבדוק היטב כמה דירות נבנות באזור המגורים שבו אתה רוצה להשקיע, מה עלות השכירות והאם עתידות לקום תשתיות מעניינות ליד הנכס שאתה רוצה לרכוש. מעבר לזה, בכל רחבי אירופה תוכל למצוא הזדמנויות נדל”ן מאוד מעניינות, במיוחד בספרד, שם המחירים ירדו בשנים האחרונות בצורה משמעותית, ובהחלט אפשר למצוא שם דירות טובות במחירים מצחיקים שיחזירו את ההשקעה”.