ככל שהופעתם החיצונית של חברי הכנסת הייתה נאה יותר, כך קיבלו יותר אזכורים חיוביים בחדשות בערוצי הטלוויזיה. כך עולה ממחקר חדש שנערך בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה. “במחקר קודם שערכנו מצאנו כי פוליטיקאים נאים יותר יסוקרו יותר מפוליטיקאים נאים פחות - והדבר נכון גם כשמדובר בפוליטיקאיות. כעת אנו רואים שהמראה החיצוני משפיע גם על איכות הסיקור”, אמרה ד”ר דנה מרקוביץ’־אלפסי מעורכות המחקר.


במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה פרופ’ יריב צפתי וד”ר דנה מרקוביץ’־אלפסי, לבדוק אם ההופעה החיצונית משפיעה גם על טיב הסיקור, כלומר, חיובי או שלילי. לשם כך נערך ניתוח תוכן כמותי של מהדורות החדשות המרכזיות בערוצים 2, 10 ו־1 ששודרו במשך לאורך בימי הכנסת ה־18.

כל הופעה טלוויזיוניות של כל חבר כנסת סווגה כחיובית, שלילית או ניטרלית. הופעה חיובית הוגדרה ככזו כאשר פוליטיקאי הוצג או תואר כמנהיג, כמומחה או כבעל תכונות והתנהגויות חיוביות ורצויות. הופעה שלילית הוגדרה ככזו כאשר פוליטיקאי הוצג או תואר כמי שפעילותו או התנהגותו לא מקצועית ופוגעת בחברה או כבעל תכונות בלתי רצויות, והופעה ניטרלית הוגדרה ככזו שתיארה פעילות שוטפת של הפוליטיקאים, מתוקף תפקידם, מבלי לתת לה ביטוי חיובי או שלילי.

מתוצאות המחקר עולה כי ככל שהופעתם החיצונית של חברי הכנסת הייתה נאה יותר, כך הם קיבלו יותר אזכורים חיוביים בחדשות. כאמור, במחקר הקודם נמצא שכל עלייה ביחידה אחת ב”סולם היופי” הגדילה את כלל הסיקור. כעת נמצא כי עלייה ביחידה אחת הביאה לעלייה ב־34% באזכורים החיובים.

כלומר, אם יש שני חברי כנסת “שווים” בכל יתר הפרמטרים - המגדר, הגיל, המוצא, המעמד והעמדה הפוליטית - אבל אחד מהם ממוקם ברמה אחת גבוהה יותר ב”מדד היופי”, יהיו לו בסך הכל 34% יותר אזכורים חיובים. “כשבדקנו אם לעלייה ב’מדד היופי’ השפעה דומה גם בסיקור ברדיו לא מצאנו את אותו האפקט - וזה מחזק עוד יותר את המסקנה שלמראה עצמו יש חשיבות בסיקור החיובי”, אמרו החוקרים.

על פי הנתונים, חברי הכנסת הכי מסוקרים באופן חיובי (מהכי הרבה לפחות): בנימין נתניהו, אהוד ברק, יובל שטייניץ, אופיר פינס, בנימין בן אליעזר, יצחק אהרונוביץ, ליברמן, כחלון, הרצוג וצחי הנגבי. לדברי עורכי המחקר, זה קשור לזה שהם היו הבכירים ביותר באותה כנסת, ולכן גם קיבלו הכי הרבה סיקור בכלל, מעל ומעבר לכל שיקול אחר, כולל יופי.
 
הכי יפים (בסדר יורד): אורלי לוי אבקסיס, אורית נוקד, אופיר פז פינס, לימור לבנת, יולי תמיר, גילה גמליאל.