הרפובליקה מאיימת: בכיר האטום האיראני עלי אכבר צלחי הזהיר היום (שלישי) כי בתוך חמישה ימים איראן תוכל להגיע לרמת העשרת אורניום של 20 אחוז, שבה ניתן להשתמש בחומר להפעלת נשק גרעיני. עם זאת, הוא הוסיף כי "אנו בהחלט לא מעוניינים שדבר כזה יקרה. לא השגנו את העסקה בקלות כדי לסיים אותה בקלות. אנו מחוייבים להסכם". 



דבריו של צלחי נמסרו בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של איראן, לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים לאחרונה מספר פעמים שישוב לדון בהסכם הגרעין.



אזהרתו של הבכיר האיראני, יחד עם דבריו האחרונים של נשיא איראן חסן רוחאני, מראים כי המדינה האסלאמית מוכנה להתעמת עם טראמפ. "אם יש להם תוכנית לאתגר אותנו, אנו נפתיע אותם ללא ספק", אמר צלחי, שהוסיף: "אם נחליט, יש לנו אפשרות להגיע לרמת העשרה של 20 אחוזים בתוך חמישה ימים בלבד".


טראמפ. איים שידון מחדש בהסכם הגרעין. צילום: רויטרס
טראמפ. איים שידון מחדש בהסכם הגרעין. צילום: רויטרס


כזכור, איראן ויתרה על רוב מאגר האורניום שלה, בהיקף 20 אחוז, במסגרת העסקה שחתמה עם המעצמות בתקופת שלטונות של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה. ההסכם, שהסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן, מגביל את העשרת האורניום של הרפובליקה לכחמישה אחוזים בלבד.

ואולם, למרות שאיראן טוענת שהיא מפתחת את תכנית הגרעין שלה למטרות שלום, אם תצליח להגיע לרמה של 20 אחוז, היא תוכל לעשות שימוש בחומר, כאמור, להפעלת פצצות גרעיניות.

שיחות המעצמות עם איראן. "אם יאתגרו אותנו, נפתיע אותם ללא ספק". צילום: רויטרס
שיחות המעצמות עם איראן. "אם יאתגרו אותנו, נפתיע אותם ללא ספק". צילום: רויטרס


בתקופת חתימת העסקה אמר ממשל אובמה, כמו מומחים עצמאיים רבים, כי איראן תזדקק לשנה לפחות לאחר שתנטוש לחלוטין את העסקה כדי לבצע חומר שיספיק לבניית פצצה.

יש לציין שלאיראן אין, לפי ההערכות, אינטרסים רבים לבטל את העסקה, זאת משום שמהלך כזה יעמיד את הרווחים הכלכליים שגרפו חברות התעופה שלה, שחתמו לאחרונה על עסקאות של מילארדי דולרים עם בואינג ואיירבוס, בסכנה.