הוריקן "הארווי" ממשיך לזרוע הרס בטקסס. יותר מאלף תושבים כבר חולצו מהרחובות המוצפים וביוסטון נאלצו להזעיק סיוע נוסף מערים שכנות. 54 מחוזות בטקסס הוכרזו כמוכי אסון, עשרות כבישים במדינה נחסמו ונמלי תעופה נסגרו. ואם זה לא מספיק, המרכז הלאומי להוריקנים בארצות הברית מזהיר מפני חשש להיווצרות סופות טורנדו בארצות הברית.



ד"ר ברוך זיו, מומחה לאקלים מאוניברסיטת תל אביב, התייחס הבוקר (שני) לשינויים במזג האוויר ביבשת בתוכניתם של ניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103FM והסביר מדוע הסופה הזו שונה: "רוב הסופות בארצות הברית מגיעות מהאוקיינוס האטלנטי וסוטות צפונה לאזורים הדרום-מזרחיים בארצות הברית. הסופה הזו 'התבשלה' במפרץ מקסיקו, היא הגיעה לחוף. ברגע שהיא הגיעה לחוף הרוחות נחלשו אבל הגשמים נמשכים. בגלל המסלול הלא רגיל של הסופה היא נשארת במקום ועתידה להישאר עוד כמה ימים ולהוריד כמויות כבירות של גשם".





לדברי, ד"ר זיו, התחזיות היו פחות או יותר סביב מה שהתרחש בשטח. "אי אפשר היה לדעת בדיוק מה יקרה שבוע מראש, אבל יומיים לפני הסופה החזאים אכן ידעו מה יקרה. אין לי תלונות אליהם".



על עוצמת הסופה אמר ד"ר זיו, כי "אני חושב שהסופה מדורגת בליגה העליונה של הסופות ביבשת ומתחרה בסופת 'קתרינה' בעוצמתה שהכתה לפני 12 שנה. בניו אורלינס ודרמה לנזק כבד עקב שילוב של סופה קשה עם תשתית גרועה. הפעם לא שמעתי על בעיות תשתית אבל הסופה אכן קשה. האזור שנפגע אינו נרחב מאוד בטקסס, אבל סופג כמויות אדירות של גשם כמו אלו שאנו רגילים לראות בישראל בשנה שלמה".



המומחה הסביר גם את מספר ההרוגים הנמוך יחסית כתוצאה מהוריקן "הארווי": "אכן מספר ההרוגים נמוך יחסית. החשש כיום הוא מכך שבתוך ענני הגשם נוצרות סופות קטנות הנקראות טורנדו. בימים כתיקונם, כשיש סכנת טורנדו אנשים נכנסים למקלטים. הפעם המקלטים מוצפים ואנשים לא יכולים להתחבא מהסופה. כתוצאה מסופות הטורנדו העתידות להגיע עלולים להיפגע עוד אזרחים רבים. לכן אל לנו לסכם את תוצאות הסופה עדיין".



ערך: איתמר זיגלמן