קורס בינה מלאכותית מוצע כיום במוסדות ההשכלה הגבוהה כמסלול לימודים עצמאי או במסגרת לימודי מדעי המחשב ולראשונה השנה, תלמידי כיתות י"ב מהתיכון למדעים ואומנויות בירושלים של המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, יוכלו גם הם להכיר את התחום ולהתנסות בו. מדובר בקורס העשרה שיעסוק במערכות ממוחשבות שעושות דברים שבעבר מכונות לא ידעו לעשות, כמו המכונית האוטונומית של חברת מובילאיי. את הקורס יעביר יזם ההייטק, ד"ר אורי רוקני, שעסק במחקר ופיתוח במערכת הביטחון ואת הדוקטורט שלו עשה בחקר הפיזיקה, אך תמיד חלם ללמד. "אני אוהב ללמד ואוהב מדע אז ללמד מדע זה חיבור שתי האהבות ביחד".



"בשנים האחרונות התחלתי לחשוב הרבה על איך להכשיר את דור העתיד של המדענים והמהנדסים, אנשים שיקדמו את חזית הידע. בשביל להמציא דברים חדשים ולגלות תופעות חדשות במדע צריך כישורי מחקר מעבר ללדעת את החומר", אומר ד"ר רוקני, שחשב האם הוא יוכל להקנות כישורים בנושא כבר בקרב תלמידים ולא לחכות שיתגייסו ליחידות המתאימות בצבא, או ילמדו את התחום לאחר שחרורם.



"צריך כישורי מחקר מעבר ללדעת את החומר", ד"ר אורי רוקני
"צריך כישורי מחקר מעבר ללדעת את החומר", ד"ר אורי רוקני



בשנה שעברה הוא עשה מעין פיילוט במספר בתי ספר, שכלל סדנה בנושא והשנה הסדנה תורחב ותהפוך למסגרת העשרה שתתקיים פעם בשבוע במשך כשלוש שעות בבית הספר. "תהיה סדרה של פרויקטים בהם נעבוד על בעיה, על איך בונים מערכת למשל שיכולה לזהות כתב יד. אני אנחה את התלמידים והם יפתרו את הבעיה בצורה עצמאית, כשבהתחלה הם יעבדו על התיאוריה של הבעיה ובהמשך יפתחו את התיאוריה ויעברו לשלב המעשי - בניית תוכנית מחשב או מוצר שפותר את הבעיה", מסביר ד"ר רוקני.



מדובר בסדנת העשרה והתלמידים לא מחויבים אליה, אך הוא מציין כי הוא כלל לא בטוח שכדאי שהתוכנית תהפוך לחלק מהמערך הנלמד: "התוכנית מיועדת לתלמידים שממש רוצים את זה והתיכון למדעים ואומנויות הוא חריג יחסית באופי שלו, שבו לרוב התלמידים יש מוטיבציה וסקרנות ומאוד רוצים להתפתח בכיוון המגמה שבחרו. זה דורש מאמץ גדול של התמודדות עם בעיות יותר קשות ממה שהתלמידים רגילים בשיעורים בבית הספר". בעתיד ד"ר רוקני היה רוצה שכמה שיותר תלמידים יחשפו לנושא: "הייתי שמח אם יום אחד לכל תלמיד שירצה יהיה חינוך זמין מהסוג הזה. איך מגיעים לשם אין לי מושג, נצטרך ללכת שלב שלב כדי להתקרב לחזון האידאלי הזה".