בשבוע שעבר, בטקס מתוקשר חגג משרד הבריאות את סיום המחזור הראשון להסמכת רופאים למתן אישור לשימוש קנאביס רפואי הסתיים. 81 רופאים שהשתתפו בארבעה קורסים שנערכו בחצי השנה האחרונה קיבלו תעודות, כמו גם מחשבים שדרכם מתחברים הרופאים למשרד הבריאות. עוד באותו הערב דאג משרד הבריאות להוציא הודעה חגיגית לתקשורת בנושא, בין השאר תחת הכותרת ש-81 רופאים יחלו בהענקת אישור לשימוש בקנאביס רפואי.

אלא שבתוך כמה ימים, כאשר החלו הפניות המתבקשות מצד המטופלים, הסתבר שאין בנמצא 81 רופאים מוסמכים להעניק את האישור. אומנם 81 רופאים סיימו את הקורס וקיבלו את התעודות, אך בפועל המחשבים, שכאמור מהווים תנאי להליך הרישוי, אינם מחוברים לרשת של היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי) במשרד הבריאות, והרופאים גם לא יודעים – ולטענתם לא נאמר להם – מתי כן יוכלו להתחיל. 


קנאביס רפואי. צילום: פלאש 90
קנאביס רפואי. צילום: פלאש 90


 

העיכוב, כך מסתבר, חל משתי סיבות: עיכוב באספקת המוצר מצד היצרניות לבתי המרקחת מצד החברות יצרניות (מדובר במוצרי קנאביס מסוג מסוים, באיכות "Medical Grade"), כן וחיבור המחשבים עצמם – שני תהליכים שמשרד הבריאות אינו יודע לחזות בוודאות את מועדן המדויק.
בינתיים נאלצים הרופאים לפעול בשיטה הישנה, והיא לשלוח המלצה דרך מערכת מקוונת למשרד הבריאות - כפי שכל רופא מומחה רשאי לעשות היום - ולא להנפיק רישיון למטופל בדרך בלתי אמצעית. כפי שפורסם בעבר, למעלה מ-40 אלף פניות מתקבלות ביחידה לרישוי קנאביס ברבעון, בעוד שביחידה עצמה כשבעה עובדים שמוסמכים להעניק רישיון, לאחר קבלת המלצה מרופא מומחה שפגש בפועל את המטופל.  

"עשו רעש וקצת הו-הא כזה" 
"הטקס היה מאוד מפואר, היו נאומים, הופעה מוסיקלית, אבל חילקו מחשבים והחתימו אותנו, כשמערכת המחשוב שמאפשרת את הרגולציה והבקרה עוד לא מוכנה. בפועל, אנחנו לא יכולים לעשות כלום עם המחשבים האלה וכלום עוד לא השתנה, העולם כמנהגו נוהג", סיפרה ל"מעריב אונליין" ד"ר ברקת שיף, מי שנחשבת חלוצה בארץ בתחום הקנאביס הרפואי ועברה את הקורס.
"כרגע אין לי אפשרות לאשר קנאביס למרות שסיימתי את הקורס, ואני גם לא יודע מתי כן, כי לא נקטו בתאריך", הוסיף רופא אחר, שביקש שלא להזדהות בשמו. "אני חושב שהיק"ר התלהבו קצת, עשו  מסיבה גדולה, עשו רעש וקצת הו-הא כזה, לקחו את זה למקום של לפרסם את עצמם, לא יודע מה ה מרוויחים שם". דנה בר און, מנכ"לית עמותת הקנאביס הרפואי בישראל: "כהרגלו, מפרסם משרד הבריאות כותרות מלהיבות שמתבררות כלא יותר מתוכניות עתידיות שספק אם בכלל ומתי יצאו לפועל". 
ד"ר מיכאל דור, ראש היק"ר במשרד הבריאות, הסביר ל"מעריב אונליין" כי "המחשבים עובדים, רק נותר לחבר אותם לרשת ולמדפסת, וזאת הוצאה אדירה זו למשרד הבריאות לתת לכ-100 רופאים מדפסות ומחשבים וכך הלאה". לדבריו, "מצב שבו יוכלו הרופאים לתת רישיון ביד שהמטופל ירוץ איתו לבית מרקחת, מותנה בשני דברים, אחד אצל אגף המחשוב במשרד הבריאות, שאומר שתהליך החיבור של המחשבים לרשת ייקח בין חודשיים לשלושה, ושנית - הימצאות המוצרים לפי בקרת האיכות שלנו בבתי המרקחת, ואני יודע להגיד שההבטחה שקיבלתי מהיצרנים היא שעד סוף השנה הכל יהיה על המדפים,  גג החודש הראשון של השנה הבאה".