צפוי להיות שקט: האקדמיה לקולנוע הודיעה היום (שלישי) כי היא לא מתכוונת להזמין את שרת התרבות מירי רגב לטקס פרסי אופיר, שיתקיים בשבוע הבא. זאת לראשונה מאז נוסד הטקס, הנקרא על שם השחקן שייקה אופיר ז"ל, והוא הטקס המסורתי בו מוענקים הפרסים לסרטים הישראלים המצטיינים באותה שנה.  


בהודעת האקדמיה נכתב: "מתוך אחריות לקיומו התקין והראוי של הטקס ומתוך כבוד ליוצרים וליצירה, נחושה הנהלת האקדמיה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע חזרה על אירועים מצערים מסוג זה שהיה בטקס בשנה שעברה, ועל כן החליטה שלא להזמין פוליטיקאים לטקס חלוקת פרסי ההצטיינות ובכך להתאים עצמה לנהוג בעולם". 
שמוליק מעוז מגיב למירי רגב ולזכיית פוקסטרוט

כזכור, בטקס פרסי אופיר בשנה שעברה נטשה השרה רגב את האולם לאחר שהוקרא שיר של המשורר הפלסטיני מוחמד דרוויש.  בצאתה אמרה השרה שהיא "לא תהיה קהל לשיריו של מחמוד דרוויש״. בנוסף התעמתה רגב עם הקהל שקרא לעברה קריאות מחאה ואמרה: "הקולנוע לא יהיה מועדון סגור". 

השנה הפך "יום הקולנוע הישראלי" שעושה מדי שנה כבוד ליצירה הקולנועית המקומית, ומביא מאות אלפי אנשים אל האולמות, לכר פורה למלחמה תקשורתית בחסות מירי רגב סביב הסרט "פוקסטרוט" בבימויו של שמוליק מעוז ובכיכובו של ליאור אשכנזי, שזכה בשבוע שעבר בפרס אריה הכסף של חבר השופטים בפסטיבל ונציה,

באירוע בשבוע שעבר לכבוד יום הקולנוע הישראלי אמרה רגב: "המדינה לא תממן סרטים שמוציאים עליה דיבה. הביקורת לסרט 'פוקסטרוט' נובעת מהסצנה האחרונה. הסרט זכה למימון המדינה והוא מציג את החיילים כהורגים ומטייחים". השרה הוסיפה והתייחסה לדבריו של ליאור אשכנזי, שהתראיין לחדשות ערוץ 2, והסביר כי היא לא הבינה את הסצנה המדוברת, "אחרי שליאור אשכנזי לעג לי והתנשא עלי, אני רוצה לומר לו: 'אל תתנשא עלי'. לא מתאים לך להיות הגרבוז של המזרחים. אל תביא את צ'כוב כעורך הדין שלך ואל תמרח אותנו. גם אתה וחבריך יודעים שצה"ל הוא לא צבא של מטייחים".

ליאור אשכנזי, "הגבעה", צילום: יח"צ
ליאור אשכנזי, "הגבעה", צילום: יח"צ


"תרצו שניתן חותמת לשקרים? לא אתן יד למי שמשמיץ את חיילי צה"ל", אמרה רגב, "אפשר לבקר, אפשר להציג את הדילמות, אבל לא אסכים להציג את צה"ל כמטייח. מי שרוצה, מוזמן לעשות סרטים כאלה מכספו שלו. אף אחד לא נמצא מעל החוק, גם לא התרבות. חופש המימון הוא זכותה של המדינה. הזכות לבחור ולתמרץ את הנושאים שנכון לה לתמרץ. לא נממן נושאים שהם בניגוד לחוק".