אנדרי קומפאנייץ, הוא חייל קרבי בודד בן 21 המשרת בגדוד שמשון של יחידת כפיר ופסול חיתון בעיני הממסד הרבני-אורתודוקסי השולט בדיני המשפחה בישראל. אנדרי הגיע ארצה לפני כמעט שמונה שנים, בגיל 14, בעקבות אמו שהגירה לכאן לפניו והכירה גבר ישראלי, אבל מאז ניתק הקשר ביניהם והוא הוכר על ידי צה"ל ושירותי הרווחה בירושלים כחייל בודד. היום הוא אזרח ישראלי לכל דבר, דובר עברית רהוטה בלי כל מבטא. עד שחרורו בעוד חצי שנה, הוא מתגורר בבית לחיילים בודדים של עמותה בירושלים. במהלך שירותו הצבאי, הוא הכיר את אלינה, שהפכה עד מהרה לבחירת ליבו.



אלינה המתגוררת במעון לצעירות בסיכון, לאחר שאמה נפטרה ואביה החרדי אינו תומך בה. הזוג הצעיר ביקש לממש את אהבתו ולהינשא, אבל הליך הגיור האורתודוקסי אינו אופציה לחייל קרבי. בנוסף, אין ברשותם של הצעירים, שעומדים להפוך להורים בעוד חמישה חודשים, כסף בשביל לנסוע ולקיים טקס נישואים אזרחי במדינה אחרת שיוכר במשרד הפנים.



בני הזוג פנו לסיוע ארגון "משפחה חדשה" שמקיים את מסלול הנישואים החילוני-אלטרנטיבי היחיד שקיים כיום בישראל. הם נישאו בטקס אזרחי וקיבלו תעודת נישואים מיו"ר הארגון, עו"ד אירית רוזנבלום. אבל, מאחר המסלול אינו מוכר לרישום נישואים במשרד הפנים, עליהם להמתין חצי שנה ולהוכיח כי הם חיים ביחד כדי לקבל מעמד של ידועים בציבור. את הכסף לשכר דירה אנדרי כבר החל לחסוך: "אני שותף בפיתוח פלטפורמת תרומות לעמותות באינטרנט ומקווה שזה יניב פירות בקרוב" הוא מספר.



הוא סיפר בשיחה עם "מעריב": "כשאלינה ואני נכנסנו להריון שמנו לעצמנו למטרה להיות נשואים עד שהילד יוולד, ולכן אנחנו לא יכולים לחכות לשחרור שלי כדי שאוכל לעבוד ולחסוך כסף, כי אלינה תלד כחודש לפני שאשתחרר מהשירות הסדיר". סיפורו של החייל, שהתעקש לשרת ביחידה לוחמת בצה"ל כשכבר היה במעמד אזרח המדינה עוד לפני גיל 18 ואף שלא היה חייב בגיוס, הוא בעיני הארגונים שמסייעים לו עוד עדות לישראלים טובים רבים שנופלים קורבנות להגמוניה האורתודוקסית על דיני המשפחה בישראל. המדינה לא מייצרת, ולו עבור אותם 'פסולי חיתון' שהם חסרי דת בעיניה, כל אופציה חלופית להתחתן.


אנדרי ואלינה בטקס נישואיהם עם עו"ד אירית רוזבלום, מנכ"לית משפחה חדשה. צילום: משפחה חדשה


מלבד הקושי ששני הצעירים נתקלים בו מול הממסד הדתי שדלתו סגורה בפניהם, מעורר השראה סיפורם של שני צעירים חסרי כל עורף משפחתי בישראל שנלחמים על זכותם להקים משפחה בישראל. שאלנו את אנדרי מדוע בכלל התגייס משום שהיה יכול לעבוד בינתיים: "אחרי שהגעתי ללשכת הגיוס וביקשתי לקבל צו ראשון לא התחרטתי כי זאת המדינה שלי ואני צריך לשרת בצה"ל. ייעדו אותי לקורס מהנדסי אלקטרוניקה בחיל הים, אבל אני התעקשתי ללכת ליחידה לוחמת". למרות זאת, לשירותו הצבאי של אנדרי אין כל השפעה על מעמדו במרשם האוכלוסין. "זה מאד מתסכל, כי אתה מספיק טוב כדי שיקחו אותך לצבא, אבל אף פעם לא מספיק טוב בשביל שהמדינה שאתה משרת תיתן לך פשוט להתחתן", הוא אומר.

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית "משפחה חדשה", אשר ערכה את הטקס לבני הזוג מציינת: "אנדריי ואלינה, צעירים ויפים, עולים חדשים, הם לא מספיק יהודים, לא מספיק אזרחים ולא מספיק ישראלים במדינתם שבה על אף שהם משרתים בצבא הם אינם יכולים להתחתן. עשינו מצווה וערכנו להם חתונה כיד המלך".

רוזנבלום מוסיפה: "מעכשיו גם הצבא מיישר קו ומעניק לאנדריי זכויות של גבר נשוי, ובעוד חמישה חודשים הם יזכו לילד. זאת הזדמנות להודות לצה"ל על היחס האנושי שהוא מעניק לחיילים בודדים ועל האפשרות שהוא נותן להם להסדיר את מעמדם האישי באמצעות תעודת הזוגיות של 'משפחה חדשה' ולקבל זכויות שוות לזוג נשוי".