האם מצרים סיימה את חלקה בתיווך בין חמאס לישראל בנוגע לשבויים והנעדרים? אתר שמקורו במפרץ הפרסי דיווח היום (רביעי) כי המודיעין המצרי הודיע לנציגי ארגון הטרור שנמצאים במדינה כי אין ביכולתה להמשיך ולתווך בין הארגון לבין ישראל בנושא השבויים והנעדרים. בדיווח לא נמסרה הסיבה מדוע מצרים מושכת את ידה מהסוגיה, אך נאמר כי מצרים הביעה לראש הארגון, איסמעיל הניה את תמיכתה בכל מדינה אחרת שתחליף את מקומה.



החלטת מצרים לפרוש מהתיווך בנושא תקשה על המשך המגעים בין הצדדים ובאה רק שלושה שבועות אחרי שהמתאם הישראלי לנושא, אל"מ (במיל') ליאור לוטן התפטר מתפקידו, ועדיין לא מונה לו מחליף קבוע. כזכור, לאחר שקיבל את החלטתו להתפטר, אמר לוטן כי "ההיכרות המעמיקה עם משפחות השבויים והנעדרים והזכות לשרת את המשימה הגורלית עבורן - השבת בניהם הביתה, הותירו בי חותם עמוק ומחויבות תמידית אליהם". הוא הוסיף כי "בתפקידי גם נחשפתי לאכזריות ולציניות בה פועל החמאס בנושאי השבויים והנעדרים. לכן פעלנו להעלות את המודעות לכך בקהילה הבינ"ל. תודה לך על האמון שנתת בי, על הובלתך את הנושא ועל הזכות לשרת את המדינה והעם".



עו"ד ליאור לוטן. "ההיכרות עם משפחות הנעדרים הותירו בי חותם עמוק". צילום: גדי דגון
עו"ד ליאור לוטן. "ההיכרות עם משפחות הנעדרים הותירו בי חותם עמוק". צילום: גדי דגון



משפחות השבויים והנעדרים הביעו את חששם כי התפטרותו של לוטן סותמת את הגולל על השבת בניהם משבי החמאס.  משפחתו של החייל החטוף הדר גודלדין, המוחזק בידי חמאס בעזה, הצהירה לאחר קבלת ההודעה על כך כי "אנחנו מרגישים שננטשנו על ידי הממשלה". בנוסף, משפחתו של אורון שאול, שנחטף אף הוא במהלך שירותו בצה"ל במבצע צוק איתן, ביקשה " למנות במהרה נציג אחר שיפעל להשגת פריצת הדרך המיוחלת למען השבתו של אורון".



בהקלטות שפורסמו בגלי צה"ל שבהן לוטן הוקלט שוטח את משנתו בנושא השבויים לפני שהתפטר, אמר לוטן כי במלחמה הבאה כוחות צה"ל יעסקו כחלק מהלחימה בלקיחה בשבי של חיילי אויב. הוא מדבר על ליצור הרתעה מול האויב. "כדי למנוע את החטיפה הבאה על ישראל להחזיק בבנק חטופים משלה. על כל אחד לקחת 200. זה לא אומר שזה ימנע חטיפות אבל ההתייחסות תהיה אחרת". לדברי לוטן, "זה רעיון שצה"ל חייב להשתפר בו במלחמה הבאה".