קבעתי חופשה זוגית מיד לאחר החגים ורציתי לדעת איך להתנהל תזונתית במהלך החופשה. האם זה נכון שארוחת הבוקר היא הכי בריאה ולא מכילה הרבה קלוריות כמו ארוחת הצהרים או הערב?


“הרבה אנשים אוהבים את ארוחת הבוקר בבתי המלון, אבל ארוחה כזאת יכולה להגיע לאלפי קלוריות. אתן דוגמה: פעם הייתי עם חברה במלון והיא אמרה לי ‘תראי איזו ארוחה דיאטטית לקחתי לעצמי’. בשעה שהיא לקחה ‘רק’ חביתה מקושקשת, לחמנייה, פרוסת גבינה צהובה, שתי כפות של גבינה לבנה, סלט קטן, כמה זיתים, קפה הפוך, כוס מיץ וקינוח אחד קטן בלבד. אני לא אמרתי לה כלום באותו הרגע בכדי לא לקלקל לה את הארוחה, אבל עשיתי את החשבון בראש והארוחה הזו הגיעה ל־1,400 קלוריות. לא חייבים לרדת במשקל בחופשה, הרי כשיוצאים לחופשה רוצים ליהנות, אבל גם לא חייבים לעלות בכל יום חופשה קילו. אני רוצה לתת טיפ קטן שיסייע לכם להבין איך עושים את זה בפועל – תקפידו לא לעלות ולא לרדת במשקל. תחליטו לפני שאתם מגיעים לחופשה שארוחת הבוקר שלכם לא תהיה 1,400 קלוריות כי אם 500 קלוריות ותבחרו לאכול ביצה קשה או ביצת עין, שיש בה גם פחות שמן וגם יודעים שאוכלים רק ביצה אחת". 


"אפשר להוסיף מעט גבינות 5% שומן ולא יותר, ירקות ללא מיונז, פרוסת לחם אחת ובשתייה החמה לבקש על בסיס מים עם מעט חלב ואז אפשר לחסוך בקלוריות וכמובן לוותר על מיצים ולקחת בתור קינוח קוביות עוגת גבינה חמה. מכל הקינוחים שנתקלתי בהם זהו הקינוח בעל כמות הקלוריות הכי קטנה שיש - רק 100 קלוריות לקובייה. אם במהלך היום אוכלים עוד כריך מלחם קל או גלידה נשאר לנו 1,000 קלוריות לארוחת הערב וכך אפשר לאכול עוף או דג עם תפוח אדמה אפוי ולקינוח סורבה, או רביולי או פסטה עם סלט, כוס יין וחצי קרם ברולה, וכך אפשר בהחלט לבלות בחופשה מבלי לקלקל את הדיאטה”.

אני בת 57 ומנסה במשך תקופה ארוכה לרדת במשקל אולם ללא הצלחה. ביצעתי מספר בדיקות והתברר שאני סובלת מתת פעילות בלוטת התריס. כיצד עליי לפעול בכדי להצליח לרדת במשקל?
“קודם כל, חשוב שתעברי בדיקות תקופתיות על מנת לעקוב אחר מצב הבלוטה, חשוב שתהיי מאוזנת בכדי שתוכלי לרדת במשקל. מעבר לזה כדאי שתקפידי על תזונה מאוזנת. תחליפי את הלחם הרגיל בלחם קל, תקפידי להוריד פחמימות ולהוסיף יותר חלבונים בארוחת הצהרים,
ותדאגי שהתזונה היומית שלך תהיה לא יותר מ־ 1,000 קלוריות ביום וכך אני צופה שאת תצליחי לרדת כחצי קילו בשבוע”.

אני בן 11 ובארוחת צהרים אני בדרך כלל אוכל חתיכה קטנה של חזה עוף אפוי וכף וחצי של פירה, אבל אני לא מרגיש שובע. האם יש עוד תוספת בריאה אותה אפשר להוסיף לארוחת הצהרים שלי?
“אתה בן 11 ולכן מבחינה בריאותית, הייתי ממליצה לך להוסיף קצת יותר חזה עוף. אתה זקוק לחלבון הזה בכדי להמשיך לגדול ולצמוח. בארוחת הצהרים שתיארת לי אין ירקות ובכדי שתצליח לספוג את הברזל אתה זקוק לוויטמין c ועל כן כדאי מאוד שתוסיף לארוחה גם קצת עגבניות, מלפפונים או כל ירק אחר אותו אתה אוהב לאכול. הירקות נותנים לנו נפח לארוחה, עשירים בסיבים תזונתיים וגם מעניקים לנו את הוויטמינים שאנחנו זקוקים להם לצורך תפקוד תקין של כל המערכות בגוף. אם אתה עדיין מרגיש רעב אחרי שאכלת ירקות, פחמימה וחלבון אני מציעה שתוסיף עוד מנת חלבון אחת. מעבר לכך בארוחת בוקר או ערב אני ממליצה לך להוסיף ביצה או חביתה וזאת משום שבביצה יש את החלבונים הכי איכותיים לגוף שמסייעים לבניית מערכות השרירים וצמיחה לגובה. גם אם תאכל ביצה יום כן יום לא זה עדיין יסייע לגוף ליצור את אותו האפקט. בהצלחה רבה”.

האם אכילת פירות לאחר הארוחה פוגעת בירידה במשקל ומכבידה על מערכת העיכול?
“אנחנו מחליטים מה פרי ומה ירק לא לפי ההגדרה הבוטנית שלו אלה לפי אחוז הסוכר. מה שמתוק לנו נחשב כפרי ומה שפחות מתוק נשאר בקטגוריה של ירקות. אכילת פירות אחרי האוכל לא מכבידה על מערכת העיכול ואם את אוכלת פירות על בטן ריקה בבוקר זה אפילו מתעכל מהר יותר ומעניק תחושה של קלילות”. 

עריכה מטעם 103FM: עדן בן ארי