"האם נכון שהמדינה שלנו, כמדינה יהודית ודמוקרטית שגאה בכך שהיא מדינה שפועלת לאור ערכים מוסריים וערכיים, תנהג כפי שהיא נוהגת בסוגיית השבת גופות מחבלים?" כך תהה היום שופט בית המשפט העליון, יצחק דנציגר, בדיון בבג"ץ בעתירות בני משפחות של מחבלים שביצעו פיגועים בשטח מדינת ישראל.



"עם כל הכבוד לשיקולים מדיניים כאלה או אחרים, הוחזרו בעבר גופות. שאלות כמו איך להחזיר, מתי להחזיר, איך לעשות את ההלוויות ואיזה מגבלות ניתן להטיל על ההלוויות מבחינת מספר המשתתפים אפשר להבין, אך קרה שינוי. מדינת ישראל החליטה כי היא שומרת גופות. לדעתי מדינת ישראל ראוי שתקדיש מחשבה רבה האם זה ראוי ונכון".



העתירה דנה בהשבת גופותיהם של שישה מחבלים, ביניהם מבצע פיגוע ההתאבדות בקו 12 בירושלים, רוצח הנערה הלל אריאל בקרית ארבע, רוצח הרב מיכאל מרק בכביש 60, המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים ורצח ארבעה חיילים, ואדם נוסף, שנורה למוות בעת שניסה לדקור חיילים במחסום חווארה.



במהלך הדיון ציין נציג המדינה, עורך הדין אבי מיליקובסקי מפרקליטות המדינה, כי ארבע מתוך שש הגופות הובאו לקבורה בלא ידיעת בני משפחותיהם. "ארבע גופות מאיו"ש הושלם התהליך בעניינן", אמר והתייחס לאפשרות שיתבצע כנגדן הסכם לחילופי גופות: "ככל שהעסקה תיצלח הם יוצאו מהקברים ויועברו לצד השני כנגד גופות צה"ל". שתי הגופות שלא נקברו עדיין הן של המחבל שביצע את הפיגוע בטיילת ארמון הנציב ושל המחבל שרצח שניים בירושלים.



השופטים יצחק דנציגר, ניל הנדל וג'ורג' קרא הוציאו צו ביניים בעניינו של אחד המחבלים, שטרם נקבר. על פי הצו על המדינה לנמק עד מחר מדוע אינה משיבה את גופתו למשפחתו לקבורה. עוד הוחלט כי המדינה לא תקבור את שתי הגופות שטרם הובאו לקבורה עד להכרעתם בעתירות הרלבנטיות.