הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט אמר בשיחה עם כתבים צבאיים כי "הדבר החשוב ביותר לצה"ל זה הכוח הלוחם שמבצע משימות ומסכן את חייו". הוא אמר זאת כדי להדגיש את החשיבות שהוא אישית וצה"ל מייחס לשירות קרבי על אף ש"שכל חייל שמתגייס משרת שירות משמעותי". הוא הוסיף: "המטרה היא להעצים את הלוחמים. טכנולוגים ומודיעין הם חשובים מאוד אך הדבר המשמעותי ביותר הוא ללכת ליחידות לוחמות".



הרמטכ"ל הדגיש, כי צה"ל עבור בשנים האחרונות שינוי בכל הקשור לתנאי השירות של החיילים בסדיר ובקבע, במיוחד על רקע הקיצוצים בכוח אדם של משרתי הקבע, שמספרם צומצם מאז 2013 ב-6,000. בהתאם, נחסכו כספים שמיועדים לפנסיות שלהם. הסכום שנחסך מועבר להגדיל את המוכנות ויכולת האש של הצבא.


בנוסף לכך, יזכו חיילים שיוגדרו לוחמי חוד בהטבות כמו נסיעות חינם לאילת ושכרם. בשנה השלישית לשירותם יעלה שכרם של הקרביים ב-400 שקלים למשכורת של 2000 שקלים.

תרגיל של שייטת 13. מספר המתגייסים ליחידה יקטן. צילום: דובר צה"ל
תרגיל של שייטת 13. מספר המתגייסים ליחידה יקטן. צילום: דובר צה"ל


בין שאר השינויים נקבע כי יחידות העילית: סיירת מטכ"ל, שלדג, השייטת (הקומנדו הימית) ויחידת החילוץ של חיל האוויר (669) יגייסו פחות חיילים אך המגויסים יחתמו לתקופות ארוכות של עד שבע ושמונה שנים, שיכללו גם את תקופת שירות החובה. על פי התכנון, בשנתיים האחרונות הם יוכלו ללמוד לימודים אקדמאים על חשבון צה"ל.

הרמטכ"ל הסביר כי "המטרה של צה"ל היא להגיע לעשרת אלפים חיילים וקצינים שיצאו ללימודים". לדבריו, את הכסף למימון הלימודים, צה"ל מגייס מתקציבו, מתקציב משרד הביטחון ותורמים פרטיים. "יהיו פחות מחזורי גיוס, יתקבלו פחות לוחמים שישרתו יותר", הדגיש.

בנוסף, צה"ל מאריך את שירותם של עוד כ-2,000 חיילים לתקופה של שנה עד שנתיים בתנאי קבע, במקצועות נדרשים כמו תחזוקת מחסני החירום. הרמטכ"ל ציין כי "צה"ל עושה מאמצים לשפר את תנאי השירות בכך שהוא משדרג את הבסיסים".