שבועיים לאחר תחילת שנת הלימודים, כמעט 4,000 תלמידים מכפר עקב במזרח ירושלים נמצאים עדיין ללא מסגרת לימודית. הסיבה הרשמית לכך היא התנגדותן של שתי חמולות חזקות בכפר שבבעלותן שני הבניינים של בית הספר, ואשר מקורבות למפעיל הקודם, שהודח מתפקידו בעקבות חשד למעילה כספית.



מדובר בתלמידים שלמדו עד השנה שעברה בבית הספר דאר אל מערפה, הנחשב לבית ספר מוכר שאינו רשמי. בית הספר, שפעל מגיל גן עד י"ב, לא נפתח השנה היות שלא נמצא מפעיל חדש לבית הספר על ידי משרד החינוך. זאת לאחר שבביקורת שנערכה בבית הספר, נתגלה חשד למעילה מצד המפעיל הקודם.


בעקבות זאת מונה לבית הספר מפרק זמני והוצא קול קורא למפעיל חדש, אולם שום רשת חינוך לא רצתה לקחת על עצמה את הפעלת בית הספר. הסיבה: חשש לסכסוך עם שתי משפחות חזקות בכפר שבבעלותן מבני בית הספר, ואשר מקורבות למפעיל הקודם. אותן חמולות אף העלו את גובה השכירות של המבנים באופן ניכר.



נכון להיום, מנסים משרד החינוך ועיריית ירושלים לנהל מול אותן חמולות משא ומתן על גובה השכירות, מתוך מטרה להעביר לפחות את הגנים למבנה אחר. המאמצים בינתיים אינם נושאים פרי. לטענת התושבים, שהפגינו השבוע מול בניין עיריית ירושלים, הם דרשו עוד לפני תחילת השנה מהעירייה כי תפעיל ישירות את בית הספר ותהפכו לרשמי, אך עד היום לא נענו. שחקן מרכזי בסיפור הזה הוא מיקומו של בית הספר - מעבר לגדר ההפרדה סביב ירושלים. מדובר באזור שהמשטרה וגורמים עירוניים ממעטים להיכנס אליו. על פי גורם שמעורב בפרשה, "היה ניסיון לפרק שם את הקרטל בכפר וזה מאוד מורכב, ממש מערב פרוע".



בתוך כך, במכתב ששלחה אתמול ללארה מובאריכי, מנהלת האגף לחינוך ערבי בעירייה, דרשה עמותת "עיר עמים" פתרון מיידי לתלמידי בית הספר. "העירייה חייבת לפעול לאלתר לפתיחתו של בית ספר רשמי בכפר עקב, ולאפשר לאלפי ילדים את מימוש זכותם הבסיסית לחינוך", אומרת עו"ד אשרת מימון, מנהלת פיתוח מדיניות בעמותה.



ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד השקיע מאמצים ומשאבים רבים, בשיתוף עיריית ירושלים, כדי לפתוח את שנת הלימודים בבית הספר כבשגרה, ובאמצעות הנהלה חדשה. לצערנו, העמותה שאמורה הייתה להפעיל את בית הספר חזרה בה מרצונה לנהל אותו. משכך, נערכנו כדי להעניק מסגרות חינוכיות חלופיות עבור התלמידים, ובמקביל פועלים באופן נמרץ כדי למצוא מפעיל חדש עבור בית הספר".



מעיריית ירושלים נמסר: "סוגיית הפעלתו של בית הספר תלויה ועומדת בבית המשפט, כאשר הצדדים הנוגעים בדבר הם משרד החינוך ומפעיליו החדשים של בית הספר. עם זאת, מינהל החינוך העירוני נמצא בקשר רציף עם ועד ההורים, בעלי המבנים והמפעילים שמונו על ידי בית המשפט על מנת למצוא פתרונות ביניים לרווחת התלמידים".



"כבר היום נמצא פתרון עבור כ־1,400 תלמידים בבתי ספר אחרים. במקביל, גני הילדים הועברו לטיפולו של המינהל הקהילתי העירוני בכפר עקב, ובימים אלה מתקיים הרישום המחודש לגנים אלה. כמו כן, העירייה פועלת לפתיחת מסגרות לא פורמליות עבור הילדים, כמענה נוסף עד לפסיקת בית המשפט".