אומנם אין דבר רע בצפייה בטלוויזיה, אך כמו כל דבר אחר בחיים הכל עניין של איזון ומינון. באותה מידה שאכילה מופרזת תעלה את הסיכוי שלנו להשמין, כך ישיבה למשך זמן רב מול מסך הטלוויזיה (או המחשב) תגדיל את הסיכון שלנו לחלות ואף למות ממחלות דלקתיות. כך עולה ממחקר חדש שנערך בידי מכון בייקר למחלות לב וסוכרת במלבורן, אוסטרליה. 



במהלך המחקר המקיף, שפורסם בכתב העת the journal Medicine & Science in Sports & Exercise, התבצע מעקב אחר בריאותם והרגלי הצפייה של 8,900 גברים ונשים בוגרים. המשתתפים סווגו לשלוש קבוצות בהתאם להרגלי הצפייה שלהם: פחות משעת צפייה ביום, 2-4 שעות צפייה ביום, ו-4 ומעלה שעות צפייה ביום. לאחר מעקב של מעל עשור אחר המשתתפים, החוקרים מצאו קשר ישיר בין צפייה מרובה בטלוויזיה להעלאת הסיכוי לחלות ואף למות ממחלות דלקתיות. למעשה, כך עולה מהמחקר, כל תוספת של שעת צפייה מעלה את הסיכוי למוות ממחלות דלקתיות ב-12%. אלו ששהו מעל 4 שעות ביום מול הטלוויזיה היו בעלי הסיכון הגובה ביותר. בין המחלות שבהן לקו המשתתפים היו אלצהיימר, סכרת, מחלות כליות ואסתמה. 


כל שעת צפייה מעלה את הסיכוי למות ממחלה דלקתית. צילום: אינגאימג
כל שעת צפייה מעלה את הסיכוי למות ממחלה דלקתית. צילום: אינגאימג

 
אומנם מי שצפו בטלוויזיה מעל ארבע שעות ביום היו בעלי הסיכון הגבוה ביותר, אך הסיכון היה קיים גם בשאר הקבוצות. כך, נמצא סיכון גבוה ב -54% למוות הקשור למחלה דלקתית כרונית בקרב אלו שצפו בין שתיים לארבע שעות של טלוויזיה ביום. אלו שצפו בטלוויזיה מעל 4 שעות ביום היו בעלי סיכון כפול למות ממחלות אלו, בהשוואה לקבוצה הקודמת. "נמצא קשר ישיר בין צפייה בטלוויזיה לבין סיכון מוגבר למוות ממחלות דלקתיות. זה עולה בקנה מידה אחד עם ההשערה לפיה צפייה מוגברת בטלוויזיה נמצאה כקשורה למחלות דלקתיות כרוניות", נכתב במחקר. 
 
כאשר פילחו החוקרים את המשתתפים במחקר, נמצא כי מי שנטו יותר לצפות בטלוויזיה היו מבוגרים יותר, עם סבירות נמוכה שסיימו 12 שנות לימוד, בעלי הכנסה נמוכה יותר ועם נטייה גדולה יותר להיות לעשן. במהלך המחקר, שנמשך כאמור מעל עשור, 909 מהמשתתפים נפטרו, וכשסיבות המוות נחלקו לשתיים: 130 נפטרו כתוצאה ממחלות דלקתיות - מתוכן 21 היו מחלקות דלקתיות של מערכת הנשימה, ו-18 היו מחלות דלקתיות של מערכת העצבים, ו-172 מתו כתוצאה ממחלות אחרות.