אחרי שרץ בקמפיין שקרא לבדלנות, ביטל את חשיבות העולם ותקף את מוסדות הארגון ללא הרף, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דיבר הערב (שלישי) בבימת מליאת האו"ם, והציג נאום שבו מצד אחד קידש את אותה הבדלנות, ומצד שני קרא להתערבות, לעתים אף צבאית, נגד קוריאה הצפונית ואיראן.



טראפ פתח את נאומו בהתייחסות דווקא למדיניות פנים, וציין את הנתונים הכלכליים המרשימים בתחילת כהונתו, ואת הגדלת תקציב הביטחון. לאחר מכן עבר טראמפ להתייחס לאיום הטרור. "טרוריסטים עושים פעולות טרור בכל רחבי העולם. יש מנהיגי מדינות, שלא רק שתומכים בטרור אלא גם מאיימים על מדינות בשימוש בכוח", אמר הנשיא. "ארגוני טרור, ארגוני פשע, וההגירה מאיימים על הגבולות שלנו, ומשתמשים בטכנולוגיה על מנת לפגוע באזרחים אנחנו נפגשים בזמן של הבטחה גדולה ושל איומים גדולים זה תלוי בנו אם ניקח את העולם להישגים או לתהום".






"אנחנו צריכים להבטיח שדורות של צעירים יגדלו ללא פחד וללא אימה. הארגון הזה הוקם לאחר שתי מלחמות עולם כדי לעצב עולם טוב יותר, זה התבסס על ההבנה שמדינות ישוחחו ויקדמו ביחד את השפע והצמיחה" אמר טראמפ והוסיף: "תוכנית מרשל נבנתה על הרעיון שהעולם יהיה בטוח יותר כשמדינות חופשיות וחזקות. כשהנשיא טרומן אמר "התמיכה שלנו בשיקום של אירופה עומדת בקנה אחד עם ההשקעה שלנו בעתיד של אמריקה".

"אנחנו לא מצפים שכל המדינות יחלקו איתנו את אותן ערכים אבל אנחנו כן מצפים מכל המדינות לכבד את האינטרס של האנשים שלהם ואת הזכויות של כל מדינה חופשית זה החזון היפה של הארגון הזה וזה הבסיס לשיתוף פעולה ולהצלחה. אנחנו לא מצפים לכפות את דרך החיים שלנו על כולם אבל להראות אור שעל בסיסו כולם יוכלו לצפות ולקבל השראה. אנחנו חוגגים את ה-230 יום הולדת של החוקה שלנו, החוקה העתיקה ביותר בשימוש בעולם היום".


"נשמיד את קוריאה הצפונית, אם לא תהיה לנו ברירה". צילום: AFP
"נשמיד את קוריאה הצפונית, אם לא תהיה לנו ברירה". צילום: AFP


"לא שמעתי כאלה דברים אמיצים". בנימין ושרה נתניהו מאזינים לנאום. צילום: רויטרס
"לא שמעתי כאלה דברים אמיצים". בנימין ושרה נתניהו מאזינים לנאום. צילום: רויטרס


"ארה"ב תישאר חברה של העולם, אך לא תיתן שיינצלו אותה"

בהתייחס למעורבות ארצות הברית בעולם, הוא אמר כי ארה"ב תמיד תישאר חברה של מדינות העולם, ובעיקר של בנות בריתה, אך לא יאפשר שיינצלו את ארצות הברית. "לא נבחרתי בשביל לקחת כוח אלא כדי לתת לאמריקאים את הכוח המגיע להם להגן על הערכים שלהם כנשיא ארה"ב תמיד אציב את אמריקה במקום הראשון, בדיוק כמותכם שתפקידכם לשים את מדינותיכם בראש מחשבותיכם. יש לנו מחוייבות לשרת את אזרחינו, לעשות חיים טובים יותר לאנשים שלנו. זה דורש מאיתנו לעבוד בהרמוניה כדי ליצור עתיד חופשי ובטוח עבור כל בני האדם. ארה"ב תמיד תהיה חברה טובה לעולם ובמיוחד לבנות בריתה אבל יותר לא תוכלו לנצל אותנו כאשר ארה"ב לא תקבל כלום בתמורה".

בנוגע לקוריאה הצפונית איים טראמפ להשמיד את המדינה, אם התנהלותה לא תשתנה. "המשטר בצפון קוריאה אחראי למוות בתנאי רעב ולסבל שנגרם לאזרחים הרבים. שימוש והניסויים של צפון קוריאה בנשק גרעיני הם מהווים סכנה קיומית לשלום העולם. אין לנו כוונה לראות את הפושעים האלה מצטיידים עצמם בנשק גרעיני לארה"ב יש סבלנות אבל אם נאלץ להגן על עצמנו ניאלץ להחריב את קוריאה הצפונית. לארה"ב יש סבלנות אבל אם ניאלץ להגן על עצמנו או על בנות בריתנו לא תניה לנו ברירה. "רוקט מן" במסלול התאבדות משלו ארה"ב מוכנה ותעשה את זה ואני מקווה שזה לא יהיה הכרחי בשביל זה קיים האו"ם בואו נראה איך האו"ם יתפקד זה הזמן של צפון קוריאה להבין שלהתחמשות הגרעינית שלה יהיה מחיר כבד".

"רוקט מן' במסלול התאבדות". קים ג'ונג און צופה בניסוי טילים, צילום: AFP
"רוקט מן' במסלול התאבדות". קים ג'ונג און צופה בניסוי טילים, צילום: AFP


"הקורבנות הראשונים של איראן הם אזרחיה"

לאחר שדיבר על קוריאה הצפונית, עבר טראמפ לתקוף את איראן וטען כי הסכם הגרעין איתה מהווה בושה לארצות הברית. "צריך לעמוד מול איראן שמאיימת על ארה"ב ועל ישראל, השלטון האיראני הפך מדינה עשירה עם עבר עשיר למדינה שמנהיגיה מייצאים אלימות וכאוס. קורבנותיה העיקריים של איראן זה האזרחים שלה, במקום לדאוג לאזרחיה, השלטון מעביר את רווחי הנפט לחיזבאללה, שתוקף את ישראל. העושר הזה ששייך לאזרחי איראן מועבר לבשאר אסד שפוגע בשלום וזה פוגע בשלום".

"אסור לנו לתת למשטר כזה להמשיך בפעילות כזו, ואסור לנו להיות כפופים להסכם שמהווה בסיס להתעצמות גרעינית של המשטר הזה. העסקה עם איראן הייתה גרועה מהגרועות בעסקאות שארה"ב עשתה. זו עסקה שהיא בושה לארה"ב ולא שמעתם את הסוף בנושא הזה. מעל לכל הממשלה האיראנית חייבת להפסיק לתמוך בטרור ולהתחיל לשרת את אזרחיה. העולם כולו מבין שהאזרחים של איראן רוצים שינוי האזרחים של איראן הם מה שהמנהיגים של איראן הכי מפחדים ממנו אפילו יותר מארה"ב המשטר האיראני שתומך בטרור מהווה קונטרסט למחוייבות של מנהיגים רבים לפעול נגד הטרור . שמחתי לשאת נאום בפני מנהיגים רבים ערבים שהסכימו שעליהם להתמודד מול הטרור ומול האסלאם הקיצוני אנחנו נכניע את הטרור האסלאמי קיצוני לא ניתן לו לקרוע את העולם".

"בסוריה ובעיראק יצרנו הישגים רבים, בשמונה חודשים האחרונים צברנו יותר ניצחונות על דאעש מאשר בכל השנים הקודמות, ואנחנו שואפים לפתרון מוסכם בסוריה. השימוש של אסד בנשק כימי כנגד אזרחיו, כולל ילדים, גרם לזעזוע בקרב כלל אזרחי העולם. זאת הסיבה שארה"ב ביצעה תקיפה אווירית על המתקן בסוריה שממנו יצאה המתקפה הכימית. אנחנו רוצים להודות לטורקיה לבנון וירדן על כך שהם מארחים פליטים, מתוך טוב לבנו אנחנו מציעים תמיכה כספית למדינות באזור ואנחנו נתמוך במדינות שיסכימו לארח פליטים. זאת הגישה ההומניטרית. אומות העולם חייבות לקחת חלק גדול יותר במאבק לקדם חופש ודמוקרטיה". 


שדה התעופה הסורי שהופצץ על ידי ארה"ב
שדה התעופה הסורי שהופצץ על ידי ארה"ב


"אנחנו קוראים למדינות העולם להתעורר. ההיסטוריה שואלת 'האם אנחנו מוכנים למשימה שלפנינו'. התשובה שלנו תהיה לידה מחדש של המחויבות להביס את אויביי האנושות ולשחרר את הפוטנציאל של החיים עצמם. זהו החזון האמיתי של האו"ם, אז בואו נעשה את זה".

"זוהי המשימה שלנו, וזהו המסר שלנו לעולם. אנחנו נילחם ביחד ונעמוד ביחד למען השלום, למען החופש, למען הצדק, למען המשפחה, למען האנושות ולמען אלוהים שיצר אותנו. תודה, שאלוהים יברך אתכם ושאלוהים יברך את אמריקה", סיים הנשיא את דבריו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לנאומו של טראמפ ואמר כי "בלמעלה מ-30 שנות היכרותי עם האו״ם, לא שמעתי נאום יותר אמיץ ויותר חד. הנשיא טראמפ אמר את האמת על הסכנות האורבות לעולם, וקרא להתייצב מולן בעצמה כדי להבטיח את עתיד האנושות".

גוטרש: "אסור לנו ללכת מתוך שינה לעבר מלחמה"

בציוץ שפרסם הנשיא לקראת הנאום הוא כתב "יום גדול באומות המאוחדות - הרבה דברים טובים קורים וגם כמה מסובכים, יש לנו צוות טוב, נאום גדול ב-10 בבוקר (שעון ארה"ב)". בנוסף לכך צפוי טראמפ להיפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ועם אמיר קטאר הנסיך תמים אל תאני. אמש הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שצפוי לנאום מאוחר יותר הלילה. 

גוטרש, שפתח את העצרת השנתית בנומו קרא למועצת הביטחון של האו"ם למצוא פתרון מדיני למשבר בחצי האי הקוריאני. "אנחנו חייבים לשמור על אחדות. זה הזמן למדינאות, אסור לנו ללכת תוך שינה לעבר מלחמה". בנוסף, המזכ"ל אמר כי הוא מתכוון לכנס בשנה הבאה את ראשי סוכנויות המודיעין של כל המדינות החברות על מנת ליצור שותפות בינלאומית חדשה".

טראמפ ונתניהו נפגשו: "יש סיכוי טוב לשלום"

בתחילת הפגישה בין טראמפ לנתניהו שנערכה, כאמור, אמש אמר הנשיא: "ראש הממשלה נתניהו הוא חבר שלי שנים רבות. אנחנו הולכים לדבר על דברים רבים וביניהם השלום בין ישראל והפלסטינים וזה יהיה הישג פנטסטי. אנחנו שמים את זה כמטרה. אני חושב שיש לזה סיכוי טוב לקרות. אנשים רבים יאמרו שאין שום סיכוי, אבל אני חושב שעם היכולת של ביבי ולמען האמת גם של הצד השני אני באמת חושב שיש לנו סיכוי".

"אני חושב ישראל תרצה לראות זאת וכך גם הפלסטינים וגם הממשל האמריקני ירצה לראות זאת. אנחנו עובדים על זה חזק מאוד. ההיסטוריה אומרת שזה בלתי אפשרי - לדעתי זה אפשרי", הוא סיים את דבריו. נתניהו פנה לעמיתו האמריקאי ואמר כי "אנחנו נשוחח על מה שאתה קראת לו ההסכם הגרוע עם איראן ואיך אפשר לעצור את ההתבססות של איראן בסוריה. אנחנו נשוחח כיצד ניתן לחזק את השלום בין ישראל לפלסטינים ושכנותיה הערביות. אנחנו מחר ננאם באו"ם ואני אומר שתחת הנשיא טראמפ יחסה של ארה"ב כלפי ישראל באו"ם הוא ברור ועמוק ואני רוצה להודות לך בשם הישראלים".